• Anonym

Gravid och jätte förkyld med hosta som inte går över...

Är gravid i v. 7 och varit förkyld i 2 veckor nu... blev förkyld förra veckan, sedan gick det över några dagar sen började det igen... *suck*

Men nu är jag orolig att jag måste få läkar hjälp för min hosta...törs ju inte äta några medeciner eftersom jag är gravid...

Är rädd att jag fått lungiflamation eftersom hostan inte går över och när jag hostar kommer det lite blod i slemmet som jag spottar ut.

Tror inte jag har feber..men är jätte trött...har inte sovit en blund i natt, bara hostat...
    Måste jag söka läkar hjälp eller tror ni det kan vara en vanlig förkylning som går över av sig själv....det är bara den här jäkla hostan ju....torr hosta...jätte jobbigt....törs inte köpa något hostdämpande heller eftersom jag är rädd att det skadar bäbisen i magen.

Dricker te med honung i och källarvatten...som hjälper lite...

• Svar på tråden Gravid och jätte förkyld med hosta som inte går över...
  • Anonym

Tror att du kan vara helt lugn. Jag har också varit förkyld länge nu och hostar så jag kräks. Ringde sjukvårdsrådgivningen idag och enligt dem kan det inte skada fostret. Man behöver inte söka läkarhjälp om man inte har väldigt hög feber en längre tid. Det finns receptfria hostmediciner på apoteket som även gravida kan ta. Fråga de som jobbar på apoteket! Om du känner dig riktigt orolig så tycker jag att du ska ringa din bm eller till sjukvårdsrådgivningen, tel. 020-434444

Hoppas du mår bättre snart!

• Anonym (1234)

I v 16 fick jag bronkit (inflamation i bronkerna) hostade blod, osv. Fick utskrivet Antibiotika och Cocilana etyfin (Den starkaste hostmedecinen med morfin) Jag blev frisk och födde världen finste tjej 24 v senare.

Mitt råd är att inte vänta utan uppsöka en läkare snarat. Det är jätteviktigt.

• Anonym

Tack för era svar...

Vet inte om jag måste ringa läkare....

När jag harklar mig så kommer det upp slem med lite blod i...kan det vara farligt?...

Känner mig inte febrig (har ingen termometer) men hostar torr hosta... *suck*

• Zel

Jag åkte på en förkylning runt vecka 18 som höll i sig cirka en månad, med två veckor då jag var totalt utslagen.
    Som gravid så är man mer mottaglig för förkylningar, och mer svullen i slemhinnorna. Slemhinnorna är även fyllda med mer blodkärl än vanligt, blir känsligare och kan brista på fler småställen. Detta gäller även munnen, halsen och bihålorna/näsan.

I mitt fall var näsan konstant täppt, och det rann blod och snorslem inifrån bihålorna direkt ner i halsen, så att jag hostade ofta upp blodslem med rätt så alarmerande mängder rött i sig. Men i övrigt kändes det inte värre än en vanlig förkylning eller flunsa, bara jämrans förlängd och enerverande eftersom jag försökte hänga med i ett krävande projekt samtidigt.

Torrhostan tog ett bra tag att bli av med, näsans slemhinnor blöder fortfarande kontinuerligt flera månader senare. Jag vaknar ofta med torr hals och hostar fortfarande då och då vissa dagar. Men är frisk, bara att slemhinnorna fortfarande är lättirriterade.

Ta åtminstone Bafucin så att du får sova. Testa Renässans (koksaltlösning utan andra kemikalier i) för att rensa näsan och hålla slemhinnorna fuktade och i fin form. Det kan vara därifrån blodet har runnit her i halsen, eller så har torrhostan retat din hals så pass mycket att slemhinnorna där har fått småbristningar.

Hjälper det inte, och du känner dig väldigt orolig i övrigt, kontakta Vårdupplysningen så kan de ge dig bättre råd.

• Anonym

Ta det lungt. Har du inte feber har du inte lunginflammation heller.
    Lite blod är inte farligt. Hostar man mycket kan slemhinnan i halsen skadas litegran och då kommer det blod. Inte konstigare än ett skrubbsår.
    Dina symtom låter inte som att du behöver läkarhjälp.

• Anonym

Blev orolig i morse...då jag spottade upp en svart blodklump...vart kom den i från?... *orolig*

Ringer sjukvårdsuppöysningen nu försäkerhetsskull....

• Anonym

Inget svar...

Får nog avakta lite ändå ja...och hoppas på att det går över av sig själv...

• Anonym

Tack för era svar....skönt att den här sidan finns så man kan fråga lite här och så...

• Krodan

Alltså jag skulle boka tid hos läkaren dör DIN skull barnet tar säkert ingen skada som det är nu och hläkarna komme rinte ge dig nåt som gör att du skadar fostret, men du kan ju inte gå omkring och vara så där sjuk. Ring och boka tid så du får nåt som hjälper mot hostan

• Miss Tattoo

Jag tycker att om det kommer blod där det inte bör komma blod ifrån ska kollas upp man vet aldrig vad det är ju .
    så om ja va du skulle ja gå till läkaren så man får svar slipper du va nervös el orolig över vad det kan vara .
    Finns ju mycket medicen som man kan få fast man e gravid som inte skadar barnet och läkare vet ju sånt så det är nog bara bra att gå till läkaren .

lycka till hoppas du kryar på dej snart.

• Justice

Min BM sa här om dagen att hosta under graviditet var den svårast att bli av med.
    Smörj in bröstkorgen med Vicks! Helt ofarligt när man är gravid!

• Anonym

Tack för era svar.

Kom fram och fick en tid i dag på eftermiddagen kl.17.00...hon tyckte jag skulle kolla upp det för säkerhetskull...

• Simben

Hej ts; jag är gravid i vecka 21 och har haft hosta sen jag plussade i vecka 4-5 och även om det är bättre nu så blir jag inte riktigt bra och räknar inte med att bli det under hela graviditeten heller. Jag har ätit hostmedicin och slemlösande som jag fått utskrivet av läkare och det ska inte vara nån som helst fara för barnet att äta det. Jag åt cocciliana och mollipect eller hur dom nu stavas
    Tyvärr hjälpte det inte så mycket men det ska inte vara farligt enligt alla läkare jag har pratat med både på kvinnokliniken, vårdcentralen. Så sök och se om det hjälper på dig så att du åtminstone blir bättre än vad du är nu. KRAM

• Anonym

Jag var hos läkare i dag och fick mollipect (tror det heter så) utskrivet... skönt att det inte vara lugiflamation som jag trodde jag fått...

Skönt att läsa att du Simben också fått det utskrivet och att det inte är någon fara att äta det.

Min läkare var jätte gullig så det kändes bra att jag gick dit i dag....hoppas hostan förvinner nu bara....

Tack igen för era svar till mig.

Svar på tråden Gravid och jätte förkyld med hosta som inte går över...