• Wed 7 Aug 2019 01:17
    597 visningar
    7 svar
    7
    597

    Byta lägenhet

    Jag har ett förstahandskontrakt hos en privat hyresvärld i utkanten av Hässelby. Jag trivs inte så bra här, det är en okej men sliten lägenhet. Mycket spring i trappen på nätterna och liv på grannarna. Hjälper inte att klaga hos hyresvärlden. Jag vill flytta, men det är inte så lätt i Stockholm. Jag har annonserat om byte i över två år, men noll intresse.

    Efter 10 år i den kommunala bostadskön ligger jag bra till på en lägenhet. Den ligger dock i Hässelby även den. En jättefin 2:a, men enda problemet är att den ligger alldeles för nära Hässelby gårds centrum. Jag tänker att en fräschare lgh ökar chans att byta till mig nåt ännu bättre, men att de ligger i Hässelby gård gör det nog lika svårt att byta bort den till nåt bättre som den jag har nu.

    Funderar på om jag ska tacka nej och fortsätta spara kötid så jag kan få nåt ännu bättre, som är lättare att byta när jag har lust att flytta igen. Hur tänker ni?


    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Byta lägenhet
  • Wed 7 Aug 2019 06:13
    #1

    Du ska inta ta ett erbjudande som du själv inte tror på eller vill bo i, pga läget. Avvakta ett nytt erbjudande.

  • Wed 7 Aug 2019 08:23
    #2

    Vad har du försökt byta till då? För jag ser ofta bytesannonser där någon i tex Hässelby som du bor vill ha en lägenhet i Vasastan,Solna,söder mm mm mm. Det händer inte. Så frågan är vad du velat byta emot?!

  • Wed 7 Aug 2019 08:31
    #3

    När jag la ut vår stora 5a i Solna nära mall of scandinavia pendel och buss samt skola förskola och ett lugnt tryggt område med många barnfamiljer på byte så fick jag en massa konstiga förslag. Tex 3a Tensta. Fast jag tydligt skrivit var jag kan tänka mig att byta emot. Samt att jag ville ha STÖRRE antingen till yta eller rum. Skrev oxkså att jag kunde flytta en bit bort men trygghetsmässigt ska det vara samma. Men ändå fick jag en massa bytesförslag som var pinsamma bara.

  • Thu 8 Aug 2019 07:29
    #4

    Just nu en våldtäkt i Hässelby. Nej det är knappat lätt att byta den mot ett bättre område. För ingen är korkad och byter ts.

  • Thu 8 Aug 2019 09:30
    #5
    viseversa skrev 2019-08-07 08:23:38 följande:
    Vad har du försökt byta till då? För jag ser ofta bytesannonser där någon i tex Hässelby som du bor vill ha en lägenhet i Vasastan,Solna,söder mm mm mm. Det händer inte. Så frågan är vad du velat byta emot?!
    Det vet jag att folk som bor där inte vill byta ner sig...

    Har sökt närmare stan efter gröna linjen, mellan Islandstorget och Alvik, vilket inte känns helt orimligt samt från Gullmarsplan och utåt.

    Önskar mig väl helst i en lgh Aspudden-Mälarhöjden, men att få en lgh där känns många byten bort.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Thu 8 Aug 2019 11:46
    #6
    CinnamonGirl skrev 2019-08-08 09:30:29 följande:
    Det vet jag att folk som bor där inte vill byta ner sig...

    Har sökt närmare stan efter gröna linjen, mellan Islandstorget och Alvik, vilket inte känns helt orimligt samt från Gullmarsplan och utåt.

    Önskar mig väl helst i en lgh Aspudden-Mälarhöjden, men att få en lgh där känns många byten bort.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
    Tyvärr får du ingen lägenhet där mot en i Hässelby. Du får byta mot likgiltigt. Går inte att byta en dålig lägenhet både i skick och område mot en närmare stan. Skulle vara om
    Du hade en STOR 5a då. Men knappat en liten sliten i Hässelby med mycket oro i området. Du har för höga krav på byte. Det är därför ingen nappat på 2 år.
  • Thu 8 Aug 2019 11:59
    #7
    CinnamonGirl skrev 2019-08-08 09:30:29 följande:
    Det vet jag att folk som bor där inte vill byta ner sig...

    Har sökt närmare stan efter gröna linjen, mellan Islandstorget och Alvik, vilket inte känns helt orimligt samt från Gullmarsplan och utåt.

    Önskar mig väl helst i en lgh Aspudden-Mälarhöjden, men att få en lgh där känns många byten bort.
    Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
    Jag kan tex aldrig lyckas byta min stora i Solna mot en större inne i stan eller Gröndal ens. Kanske en bit längre bort från Solna. Området är mer värdefullt än själva boendet. Skulle du ha en liiten sliten 1a vid Odenplan hade du haft fler val än du har nu. Då hade du absolut kunnat byta den mot en större längre bort på gröna linjen. Men det är för att det är Odenplan Vasastan som är Sthlms mest attraktiva område just nu.
Svar på tråden Byta lägenhet