• Tröttkvinna

    1,5-åring sover så dåligt

    Snälla jag behöver er hjälp! Min 1,5 åring kan fortfarande inte somna själv utan måste sövas vid bröstet eller genom att jag bär runt och vaggar henne till sömns. Lägger jag ner henne i spjälsängen när hon är trött så ställer hon sig bara upp. Hon kopplar inte ihop sängen med sömn trots att jag har läst saga till henne där och försökt med "tassmetoden" dvs buffa rumpan när hon var yngre. Hon vaknar också fortfarande var och varannan timme och sätter sig upp i sin säng. Då måste jag börja om från början och antingen vagga eller amma henne till sömns. Ibland låter jag henne fortsätta sova i min säng men även där vaknar hon upp inom 1-2 timmar. Hon tar tyvärr inte napp och äter inte välling. Jag har redan dålig rygg och hon blir bara tyngre och tyngre så att vagga henne 7-8 gånger per natt är ohållbart längre till. Jag vill egentligen också sluta amma men vågar inte det eftersom jag är rädd att det förvärrar nattningen ytterligare.

    Hittills har jag väl stått ut och väntat på att det ska bli bättre. Men det blir ju aldrig det av sig självt och BVC verkar inte kunna ge något konkret förslag på vad jag kan göra. Jag har läst "Somna utan gråt" men inte riktigt kunnat adaptera det på vår situation. Jag är urtrött varje dag och vet inte vad jag ska göra. Tyvärr har jag inte heller någon som kan hjälpa till med avlastning.

    Snälla hjälp, hur ska jag kunna ändra hennes sömnbeteende? Har någon annan haft det såhär?

  • Svar på tråden 1,5-åring sover så dåligt
  • Bravo81

    Har precis lika.

    Min lilla piggelin har vägrat napp, välling osv. Det enda hen vill ha är bröst och då är det inte för mjölken för den har sinat. Har försökt slutat med bröstet men hen ger sig inte.

    Har pratat med BVC och de råder om att sluta med bröst så just nu ger jag bröst när hon ska sova och emellan t"uttningar" välling, får se om det fungerar sen med bara flaska.

    Mina andra har jag slutat amma helt i 9 månaden och där har det aldrig varit ett problem.

  • Mortiscia80

    Det jag rekommenderar är att fortsätta lägga henne i spjälsängen, du kommer att få lägga om massor med ggr de första nätterna, och det är ingen garanti att hon sover hela natten för det, men läggningarna måste bli lättsammare iaf. Man måste liksom ändå ta ett steg i taget.

    Sover hon bra på dagen så sover hon bättre om natten. Hur mkt dagsömn har hon? Hon bör ha 1-2 pass om ca en timme per dag.

  • Tröttkvinna
    Bravo81 skrev 2019-08-07 16:50:29 följande:

    Har precis lika.

    Min lilla piggelin har vägrat napp, välling osv. Det enda hen vill ha är bröst och då är det inte för mjölken för den har sinat. Har försökt slutat med bröstet men hen ger sig inte.

    Har pratat med BVC och de råder om att sluta med bröst så just nu ger jag bröst när hon ska sova och emellan t"uttningar" välling, får se om det fungerar sen med bara flaska.

    Mina andra har jag slutat amma helt i 9 månaden och där har det aldrig varit ett problem.


    Tack för svar. Hur gammal är ditt barn? Tyvärr tar inte min dotter välling (eller nappflaska överhuvudtaget), annars hade det kanske varit ett alternativ..
  • Tröttkvinna
    Mortiscia80 skrev 2019-08-07 19:27:02 följande:

    Det jag rekommenderar är att fortsätta lägga henne i spjälsängen, du kommer att få lägga om massor med ggr de första nätterna, och det är ingen garanti att hon sover hela natten för det, men läggningarna måste bli lättsammare iaf. Man måste liksom ändå ta ett steg i taget.

    Sover hon bra på dagen så sover hon bättre om natten. Hur mkt dagsömn har hon? Hon bör ha 1-2 pass om ca en timme per dag.


    Tack för svar. Hon sover en gång under dagen i cirka två timmar och dagsvilan har alltid funkat bra. Men även där får man söva henne med bröstet. Ska kanske testa ikväll med att försöka låta henne somna i spjälsängen medan jag sitter bredvid..
  • Mortiscia80
    Tröttkvinna skrev 2019-08-07 20:28:38 följande:
    Tack för svar. Hon sover en gång under dagen i cirka två timmar och dagsvilan har alltid funkat bra. Men även där får man söva henne med bröstet. Ska kanske testa ikväll med att försöka låta henne somna i spjälsängen medan jag sitter bredvid..
    Gör det! Räkna med att det kan ta ett bra tag den första veckan, ju äldre de är desto längre tid tar det att vända en rutin. Och lycka till så klart :)
  • Alexi

    Om inte Ts fått ordning på detta nu svarar jag ändå:

    Det du måste göra är att sluta söva med bröstet eller vagga. Så klart. För en kunskap i nytt sätt att somna trillar inte ner från himlen för barnet. Det är ju ditt ansvar att lära henne. För självklart kan ett barn somna på annat sätt, om hon inte ges möjlighet att somna på det sätt hon är van.

    Du skapar den läggrutin du tycker fungerar för er. Tex tandborstning, saga, sång, sätta på sovmusik eller vad ni nu gillar. Sen lägger du ner henne i spjälsängen och sitter lugnt och tyst och stilla bredvid. Du pratar inte, möjligtvis säger du god natt, nu ska xx sova eller liknande. Om hon blir ledsen lyfter du upp, lugnar, kramar och lägger ner igen. Sitt kvar så hon ser dig hela tiden men lugnt och tyst. Sen håller man på så tills barnet lär sig somna på egen hand i sängen. Det kan ta två timmar i början men det är bara stå ut.

Svar på tråden 1,5-åring sover så dåligt