Inlägg från: AniieeHär |Visa alla inlägg
  • AniieeHär

Varför går jag inte ner i vikt?!

Vad är "rätt kosthållning", både enligt dig och för dig? För dig är det förmodligen något annat än enligt dig eftersom det inte händer något.

För att kunna veta vad du gör fel och tipsa dig om något annat så måste vi först veta hur du väger, vad du äter, hur mycket (det här är skitviktigt och något inte många som ber om hjälp ens har koll på själva) och hur du tränar.

Men bara jag vet det så hjälper jag dig gärna till nya insikter och grejer du kan testa.

If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 07:39:24 följande:

Min vikt är väl knappast relevant för att gå ner i vikt? Just nu äter jag uteslutande kolhydrater, exempelvis kotletter, kyckling med bara grönsaker ingen potatis eller sås. Knäckebröd eller mörkt eller havregrynsgröt till frukost. Banan till mellanmål. Så mycket vatten som möjligt, utesluter läsk 6 dar i veckan. Motionerar det jag mäktar med, dvs en halvtimma promenad om dagen. Jag har haft navelbråck i 5 år (fixat nu) som ställt till det med tarmarna. Rejält! Men sen så tappar jag motivationen och faller tillbaka i gamla hjulspår, med coca-cola zero och god mat, sötsaker. Men nu försöker jag faktiskt på riktigt-riktigt och utesluter mycket, med motion efter min förmåga.

Vad är en bra, ihållande diet med motion för en icke van träningsmänniska?

Jo, det är relevant pga att då kan vi också se över vad du kan förvänta dig.

Du verkar inte äta uteslutande kolhydrater, snarare tvärt om, du utesluter kolhydrater. Ok, det är för många ett bra steg. Men du verkar lura dig lite, för i nästa andetag äter du bröd och gröt. Sedan igen, inga upplysningar om hur mycket. Och var är fettet? Bra att du uteslutit läsk, Men samtidigt låter det som att du tvingar dig att försaka "cola zero och god mat, sötsaker", vilket aldrig är hållbart i längden. Det är så man till slut ramlar ner i binge-fällan och sen ger upp för att "det sket sig den här gången också".

Jag tror att det du (och många med dig) behöver är lite givmildhet mot er själva och själv-motivation. Ät gott. Men vräk inte i dig. Ha en kalori-budget. Lär dig vad som är lagom för dig. Skiv en matdagbok under ett par månader, inte bara vad du äter utan också konsekvenserna av ditt ätande så du kan blicka tillbaka och reflektera. Till exempel "Idag åt jag havregrynsgröt till frukost, det var gott och jag kände mig skitpigg ända fram till lunch". Reflektionen där blir ju då att du 1, åt något gott och 2 det gav dig energi i flera timmar, ergo, bra frukost. Och förlåta dig själv när du trillar dit och istället för att ge upp totalt hoppa upp igen nästa måltid eller nästa dag. Var hård mot dig själv men var ingen tyrann.

Så, vad ska du äta då? Bra fetter, bra protein och bra kolhydrater. Knäckebröd och gröt är bra till frukost om du står dig på det. Gärna med ett ägg eller avokado på knäckebrödet. Kotletter och kyckling med grönsaker är bra, men skippa inte såsen. Du behöver fett. Det betyder inte att de ubehöver ohemula mängder fett. 

Hur är det med orken? Är du pigg? Hur ser det ut över dagen? Kan du indentifiera tider då du är piggare eller tröttare?

När det gäller motion brukar jag föreslå simmning och vardagsprommenader i första hand. Hitta alternativ till dina vanliga vanor som gör att du rör dig mer. En Fitbit Inspire kanske om du gillar prylar, som påminner dig om att röra på dig under dagen.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • AniieeHär
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 10:56:54 följande:

Jag dras med ohälsa, har gjort en längre tid. Bland annat stress under längre period som jag tror har gjort att kroppen utsöndrar mer kortisol och vid pulshöjande tror den att det är stress, fortfarande.

Att jag får ont i kroppen, vet jag ej.

Har grädde i kaffe, det är väl fett? Äter inte mer bara för uteslutandet. Faktiskt inte. Äter mycket ägg och dricker mager mjölk.

Det värsta är att jag får så många olika bud, inte bara av er utan även från kompisar osv. Hur ska jag veta vad jag gör för fel..

Ingen som har ett direkt schema på de som har svårt med vikten? Typ över en hel dag.

Jag kan ge dig scheman i parti och minut, men sanningen är att folk fungerar olika och du måste hitta det som funkar för DIG. Men visst, vill du ha en veckas schema så kan du få några stycken att testa, men tänk på att det oftast tar tre veckor innan man kommer in i det nya och kroppen ställt om sig.
  • AniieeHär
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 11:20:53 följande:
    Det är ju det jag inte hittar. Gärna tack, får jag två alternativ av dig och inlägget efter dig. Okej, det visste jag inte! Då gäller tålamod. Men ha i beräkning detta gällande min kortisol produktion.
    Ska fixa under dagen. Har du tagit upp dina kortisol-funderingar med någon läkare?
  • AniieeHär
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 11:57:38 följande:
    Det är just det, måste hålla i tiden och jag måste trivas med det. Jag älskar god mat, men är inget mat monster, att leva enbart på broccoli och keso är inte min grej även om jag kan göra det för en period. Sen att leva hälsosamt utan snabbmat och konstigheter, bara jag hittar den rätta goda maten som alternativ, absolut. Jag älskar grönt och husmanskost, så jag har absolut förutsättningar för det. Däremot blir jag ibland akut hungrig och då blir det något just akut, vad som helst skit. Om du förstår?

Får försöka hitta nån träning som passar mig. Absolut.
    Blir du akut hungrig så ha nöt- och fröpåsar i väskan/skrivbordslådan/whatever.. Jag fixade till mig själv när jag hade svårt att äta och ville täcka upp hela näringsintaget (vitaminer och mineraler) på ett säkert sätt. Jag gör fortfarande påsar att ha just in case.

I kylen hemma kan du ha ost och kallskuret. 
  • AniieeHär
    Teresia0407 skrev 2019-08-08 14:31:42 följande:

Förslag på bra smör och mörkt bröd? Enligt lifesum är Lätta betyg E och det mörka brödet jag köper D.

Ät riktigt smör/bregott och grovt bröd. Jag har dålig koll på grova köpebröd, dock. De få jag tittat på innehåller ganska mycket socker och sockerkulör. Jag bakar grovt bröd.

Vilket mörkt bröd brukar du köpa?
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?!