Teresia0407 skrev 2019-08-08 07:39:24 följande:
Min vikt är väl knappast relevant för att gå ner i vikt? Just nu äter jag uteslutande kolhydrater, exempelvis kotletter, kyckling med bara grönsaker ingen potatis eller sås. Knäckebröd eller mörkt eller havregrynsgröt till frukost. Banan till mellanmål. Så mycket vatten som möjligt, utesluter läsk 6 dar i veckan. Motionerar det jag mäktar med, dvs en halvtimma promenad om dagen. Jag har haft navelbråck i 5 år (fixat nu) som ställt till det med tarmarna. Rejält! Men sen så tappar jag motivationen och faller tillbaka i gamla hjulspår, med coca-cola zero och god mat, sötsaker. Men nu försöker jag faktiskt på riktigt-riktigt och utesluter mycket, med motion efter min förmåga.
Vad är en bra, ihållande diet med motion för en icke van träningsmänniska?
Jo, det är relevant pga att då kan vi också se över vad du kan förvänta dig.
Du verkar inte äta uteslutande kolhydrater, snarare tvärt om, du utesluter kolhydrater. Ok, det är för många ett bra steg. Men du verkar lura dig lite, för i nästa andetag äter du bröd och gröt. Sedan igen, inga upplysningar om hur mycket. Och var är fettet? Bra att du uteslutit läsk, Men samtidigt låter det som att du tvingar dig att försaka "cola zero och god mat, sötsaker", vilket aldrig är hållbart i längden. Det är så man till slut ramlar ner i binge-fällan och sen ger upp för att "det sket sig den här gången också".
Jag tror att det du (och många med dig) behöver är lite givmildhet mot er själva och själv-motivation. Ät gott. Men vräk inte i dig. Ha en kalori-budget. Lär dig vad som är lagom för dig. Skiv en matdagbok under ett par månader, inte bara vad du äter utan också konsekvenserna av ditt ätande så du kan blicka tillbaka och reflektera. Till exempel "Idag åt jag havregrynsgröt till frukost, det var gott och jag kände mig skitpigg ända fram till lunch". Reflektionen där blir ju då att du 1, åt något gott och 2 det gav dig energi i flera timmar, ergo, bra frukost. Och förlåta dig själv när du trillar dit och istället för att ge upp totalt hoppa upp igen nästa måltid eller nästa dag. Var hård mot dig själv men var ingen tyrann.
Så, vad ska du äta då? Bra fetter, bra protein och bra kolhydrater. Knäckebröd och gröt är bra till frukost om du står dig på det. Gärna med ett ägg eller avokado på knäckebrödet. Kotletter och kyckling med grönsaker är bra, men skippa inte såsen. Du behöver fett. Det betyder inte att de ubehöver ohemula mängder fett.
Hur är det med orken? Är du pigg? Hur ser det ut över dagen? Kan du indentifiera tider då du är piggare eller tröttare?
När det gäller motion brukar jag föreslå simmning och vardagsprommenader i första hand. Hitta alternativ till dina vanliga vanor som gör att du rör dig mer. En Fitbit Inspire kanske om du gillar prylar, som påminner dig om att röra på dig under dagen.