Inlägg från: Teresia0407 |Visa alla inlägg
  • Teresia0407

Varför går jag inte ner i vikt?!

Jag blir galen, frustrerad och tappar hoppet/ motivationen. Jag har verkligen försökt i 5 år att gå ner i vikt med motion och kosthållning. Vill uppnå allmän bra hälsa. Men det spökar, det går inte. Just nu exempelvis motionerar jag med rätt kosthållning, men likt förbannat åt helvete. Det är tröstlöst.

Vad gör jag för fel?????? Bra hållbara tips??

• Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?!
  • Teresia0407

Min vikt är väl knappast relevant för att gå ner i vikt? Just nu äter jag uteslutande kolhydrater, exempelvis kotletter, kyckling med bara grönsaker ingen potatis eller sås. Knäckebröd eller mörkt eller havregrynsgröt till frukost. Banan till mellanmål. Så mycket vatten som möjligt, utesluter läsk 6 dar i veckan. Motionerar det jag mäktar med, dvs en halvtimma promenad om dagen. Jag har haft navelbråck i 5 år (fixat nu) som ställt till det med tarmarna. Rejält! Men sen så tappar jag motivationen och faller tillbaka i gamla hjulspår, med coca-cola zero och god mat, sötsaker. Men nu försöker jag faktiskt på riktigt-riktigt och utesluter mycket, med motion efter min förmåga.

Vad är en bra, ihållande diet med motion för en icke van träningsmänniska?

• Teresia0407
    Lilla Gs mamma skrev 2019-08-08 07:45:08 följande:

Har du kollat upp dina sköldkörtelvärden på sistone?

Ja, för länge sen
  • Teresia0407
    Orolig över barn skrev 2019-08-08 09:04:52 följande:

Banan o gröt är kanske inte den bästa val.. kan du ta vitkål eller broccoli istället?

Du kan utesluta läsk 6 dagar i veckan - den viktigast är ändå hur mycket läsk dricker du den 7:e dagen ?

Kan du lägga till något mer träning ?

Möjligtvis 2 glas. Okej på vilket vis är inte gröt bra?

Ringde om en dietist idag, fick till svars att jag får kontakta privat kostrådgivare eller skaffa en app, eventuellt att jag kunde få gå ett viktprogram om plats fanns. Det slutade med att hon skulle FRÅGA min läkare om sköldkörtel prov, trots att jag inte bad om det. Fin sjukvård.
  • Teresia0407
    Kokoskorven skrev 2019-08-08 09:30:05 följande:

Jag vet att många tror på att utesluta kolhydrater för att gå ned i vikt, men för vissa (t ex mig) gör en sådan diet att jag aldrig känner mig riktigt mätt och därför äter mycket större portioner än vad jag skulle göra annars. Antar att du redan provat olika dieter, men just "low-carb" kanske inte är rätt för dig? I slutändan är det ju faktiskt hur mycket du äter, alltså hur många kalorier du får i dig, och inte exakt VAD du äter som avgör om du går upp eller ner i vikt.

Promenader är förstås bra, men knappast tillräckligt för att hjälpa till med en viktnedgång. Finns det någon lite intensivare träningsform som du skulle kunna tänka dig? Gym? Simning? Pilates? Kanske du kunde ta hjälp av en personlig tränare för att komma igång?

Är ingen träningsmänniska eller har möjligheten att träna på gym, så det i kombination..

Jag äter aldrig två portioner, försöker äta små portioner. Håller mig till liten motion för att jag får ont i kroppen.

Varför är inte havregrynsgröt bra??
  • Teresia0407

Jag dras med ohälsa, har gjort en längre tid. Bland annat stress under längre period som jag tror har gjort att kroppen utsöndrar mer kortisol och vid pulshöjande tror den att det är stress, fortfarande.

Att jag får ont i kroppen, vet jag ej.

Har grädde i kaffe, det är väl fett? Äter inte mer bara för uteslutandet. Faktiskt inte. Äter mycket ägg och dricker mager mjölk.

Det värsta är att jag får så många olika bud, inte bara av er utan även från kompisar osv. Hur ska jag veta vad jag gör för fel..

Ingen som har ett direkt schema på de som har svårt med vikten? Typ över en hel dag.

• Teresia0407
    AniieeHär skrev 2019-08-08 11:04:05 följande:

Jag kan ge dig scheman i parti och minut, men sanningen är att folk fungerar olika och du måste hitta det som funkar för DIG. Men visst, vill du ha en veckas schema så kan du få några stycken att testa, men tänk på att det oftast tar tre veckor innan man kommer in i det nya och kroppen ställt om sig.

Det är ju det jag inte hittar. Gärna tack, får jag två alternativ av dig och inlägget efter dig. Okej, det visste jag inte! Då gäller tålamod. Men ha i beräkning detta gällande min kortisol produktion.
  • Teresia0407
    Buzzanonym1 skrev 2019-08-08 11:09:47 följande:

Om jag får din längd och vikt kan jag göra ett schema till dig

Tack gärna. 168 cm, 84,1 kilo (vilket igår var 85 kilo). Ha även min kortisol produktion i beräkning.
  • Teresia0407
    AniieeHär skrev 2019-08-08 11:29:38 följande:

Ska fixa under dagen. Har du tagit upp dina kortisol-funderingar med någon läkare?

Toppen!

Ja, en sköterska på vc och fick till svars att kontakta privat kostrådgivare. Men har skickat egen remiss till överviktsenhet nu bara det att det egentligen måste gå genom vårdcentral först.
  • Teresia0407
    sextiotalist skrev 2019-08-08 11:36:45 följande:

Jo vikten är relevant. Har du en övervikt, då finns det "utrymme" att gå ner i vikt, är du smal, så finns inte utrymmet.

Du ska skaffa dig en kosthållning och motionsvanor som håller i tiden. Ett sätt att leva på som du trivs med och kan bibehålla utan viktminskning i tanken.

Bra motion är långa raska promenader, ta cykel istället för bilen, trappor istället för hiss, dvs det klassiska. Sedan styrketräning för att ha en bra korsett kring rygg och mage, stärka upp muskler på benen, så du förebygger knäproblem.

Du kan stå på balansplatta hemma t.ex.

Jag förstår att du drar dig för långa promenader med magproblem, men ta istället två promenader på en halvtimme istället för en halvtimme.

Köp hem en matta, så du kan göra situps och lättare övningar som inte kräver utrustning.

Det är just det, måste hålla i tiden och jag måste trivas med det. Jag älskar god mat, men är inget mat monster, att leva enbart på broccoli och keso är inte min grej även om jag kan göra det för en period. Sen att leva hälsosamt utan snabbmat och konstigheter, bara jag hittar den rätta goda maten som alternativ, absolut. Jag älskar grönt och husmanskost, så jag har absolut förutsättningar för det. Däremot blir jag ibland akut hungrig och då blir det något just akut, vad som helst skit. Om du förstår?

Får försöka hitta nån träning som passar mig. Absolut.
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?!