Inlägg från: Teresia0407 |Visa alla inlägg
  • Teresia0407

Varför går jag inte ner i vikt?!

brallison skrev 2019-08-08 11:53:15 följande:

Skriv gärna din vikt nu och vikten som du vill uppnå - du kanske väge 48 och vill väga 42 vid 178 cm längd (jag menar, vi måste ju se om du ens har rimliga krav/förväntningar). En annan sak - är du nöjd med dina mått? Inte alltid vikten är avgörande för att känna sig bra.

Min vikt nu 85 kilo, längd 168. Vikt jag är van med före senaste graviditeten 68/70 kilo, målvikt 75 kilo.
  • Teresia0407

Skriv gärna din vikt nu och vikten som du vill uppnå - du kanske väge 48 och vill väga 42 vid 178 cm längd (jag menar, vi måste ju se om du ens har rimliga krav/förväntningar). En annan sak - är du nöjd med dina mått? Inte alltid vikten är avgörande för att känna sig bra.

Målvikt 75 om bukfetman sjunker, annars mer.
  • Teresia0407

• Teresia0407

• Teresia0407

• Teresia0407
    sextiotalist skrev 2019-08-08 12:09:40 följande:

Nu blir jag sällan akuthungrig, så jag vet inte vad som är bäst, men jag tänka mig att det kan vara bra att ha något med sig som är hållbart och mättar. Ägg är tyvärr inte något man kan ha i väskan direkt  (inte mer än en dag i varje fall), frukt håller ju inte mättnad länge.

Det borde ju finnas recept på nyttiga snacks som man kan ha i väskan, som du kan ta till när akuthungern kommer. Misstänker att dina kortisolproblem kan vara bakgrunden till din akuthunger, så det gäller för dig att hitta något som förebygger detta

Okej! Får kolla runt! Vad kan det vara som förebygger det?
  • Teresia0407

Har nu gått med i life sum och ingått 3 månaders prenumeration. Synkar träning med en annan app. Tror det kommer bli bra, vi får se.. Jag gjorde en power Walk på 30 min idag och fortfarande en timme senare är jag tung i andning och känner stress påslag, det liksom blir som en rastlöshet invändigt. Så jäkla tröstlöst men jag ger inte upp.

Till kvällen ska jag få scheman av två vänliga själar här.

• Teresia0407

Förslag på bra smör och mörkt bröd? Enligt lifesum är Lätta betyg E och det mörka brödet jag köper D.

• Teresia0407
    2barnsmorsan skrev 2019-08-08 14:41:18 följande:

Ett tips är att skippa brödet helt och hållet. Det brukar jag göra när jag behöver tappa några kilon.

Okej, vad ska jag ersätta det med?
  • Teresia0407

Mörkt bröd äter jag typ pågen varsågod, men lifesum visade betyg D på den så nu går den bort.

Inga dieter när man är gravid!! Oavsett bm:s expertråd. Ät nyttigt, men du banta inte!

Ost, är inte det kalori rikt?

Synkar Google fit med lifesum, och har gått ner 1.8 kg sen jag började använda den ibland går jag över mängden men det står ju att det är okej enligt appen. Typ ska äta 1600, har ätit 1900.

• Teresia0407
    Liberté skrev 2019-08-10 08:52:52 följande:

Men vafan om du ska gå ned i vikt kan du inte bara "gå på känsla" då hjärnan autoreglerar intag och hunger .

Räkna ut bas behov + tde.

Köp en våg för kropp och en för mat sen börjar du räkna.

Väg varje morgon efter toalettbesök men innan frukost , gör utslag av vikt per vecka.

Lägg dig på minus 250-500kcal dag (beroende på utgångspunkt).

Om du samtidigt tränar styrka så minimerar du förlust av muskler så att mäta kroppen med måttband kan vara effektivt tillsammans med vågen.

För matdagbok så du vet intag i kcal per dag och det behöver anpassas. Använd Livsmedelsverket databas ifall du behöver information om livsmedel (där du saknar förpackning osv)

Efter 3-4 månader kan man ha en refeed vecka där man äter mer normalt för att få upp hormonnivåerna ifall de blivit väl låga.

Sådär, en nu har vi en enkel modell hur man går ned i vikt på ett normalt sätt utan problem.

Att gå på känsla vid viktnedgång fungerar ungefär lika bra som att köra bil utan hastighetsmätare.

För din INFO; jag använder mig av en app! Så känsla, nej knappast. Men vissa HAR PÅ RIKTIGT svårt med vikten ändå, just so you know. Trots appen gick jag upp 0,5 sen igår. Så välj noga dina ord till andra människor nästa gång innan du antar en massa. Btw, så har jag redan skrivit att jag använder en app. Så läs även på till nästa gång.
  • Teresia0407
    IceKitten skrev 2019-08-11 09:55:38 följande:

TS började nyligen använda sig av appen (Lifesum, pga tips i den här tråden) och den fungerar väldigt bra om man använder den korrekt.

Men ja TS, skriva upp din vikt varken morgon i en vecka. Plussa ihop vikten och dela med 7. Där har du din ungefärliga vikt. Att bedöma dag från dag är inte möjligt.

Ja jag har nyss börjat och jag följer det till punkt och pricka. Kära nån! Okej fint då vet jag! Tack för din pepp!
  • Teresia0407
    Bio skrev 2019-08-11 22:02:18 följande:

Inte läst hela tråden, men vet många som fått hjälp av Viktväktarna. Enklare beräkningar än att mäta och väga varje grej man äter.

Jo lite jobbigt. Okej ska kolla upp!

Jämfört med förr har jag svårt att gå ner, aldrig haft så.
Svar på tråden Varför går jag inte ner i vikt?!