Liberté skrev 2019-08-10 08:52:52 följande:
Men vafan om du ska gå ned i vikt kan du inte bara "gå på känsla" då hjärnan autoreglerar intag och hunger .
Räkna ut bas behov + tde.
Köp en våg för kropp och en för mat sen börjar du räkna.
Väg varje morgon efter toalettbesök men innan frukost , gör utslag av vikt per vecka.
Lägg dig på minus 250-500kcal dag (beroende på utgångspunkt).
Om du samtidigt tränar styrka så minimerar du förlust av muskler så att mäta kroppen med måttband kan vara effektivt tillsammans med vågen.
För matdagbok så du vet intag i kcal per dag och det behöver anpassas. Använd Livsmedelsverket databas ifall du behöver information om livsmedel (där du saknar förpackning osv)
Efter 3-4 månader kan man ha en refeed vecka där man äter mer normalt för att få upp hormonnivåerna ifall de blivit väl låga.
Sådär, en nu har vi en enkel modell hur man går ned i vikt på ett normalt sätt utan problem.
Att gå på känsla vid viktnedgång fungerar ungefär lika bra som att köra bil utan hastighetsmätare.
För din INFO; jag använder mig av en app! Så känsla, nej knappast. Men vissa HAR PÅ RIKTIGT svårt med vikten ändå, just so you know. Trots appen gick jag upp 0,5 sen igår. Så välj noga dina ord till andra människor nästa gång innan du antar en massa. Btw, så har jag redan skrivit att jag använder en app. Så läs även på till nästa gång.