Inlägg från: Anonym (InsidanUt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (InsidanUt)

Hjälp, vi så ja till ett utredningshem! Gjorde vi fel?

Anonym (Anonym11) skrev 2019-08-07 19:43:51 följande:
    Märks att du inte är erfaren angående det här. Tackar men nej till socialen angående utredningshem så visar man att man inte vill ha hjälp och man bli även hotad med att dom tar barnen på plats. På ett utredningshem så är det tänkt att en familj ska få komma och bevisa att man kan ta hand om sina barn och det behöver ju inte vara negativt att man svarar ja?
    Socialtjänsten har redan en ganska klar uppfattning när man kostar på ett utredningshem (kostnaden är mellan 3000kr och 10000kr per dygn och person) socialtjänstlagen kräver att man "prövar" frivilliga alternativ innan man får ta till tvångsåtgärd så som LVU så därför ställs frågan om man ställer upp och skulle man svara nej är risken överhängande för LVU och då genomförs det ändå.

Syftet är många gånger att socialtjänsten behöver dokumentation för att styrka redan fattade beslut som ännu inte blivit officiella. Det är inte allt för ovanligt att socialtjänsten "köper" de svar man vill ha ifrån utredningshemmet.

Skaffa omedelbart ett juridiskt ombud är ett mycket gott råd för den som hamnar i en sådan här situation.  
  • Anonym (InsidanUt)
    Anonym (Anonym11) skrev 2019-08-10 13:04:34 följande:
    Jo jag märkte det lite med min första son att socialen så till oss att vi kunde åka på utredningshem men att vi ej behöver det, utan vi fick välja själva och vi svarade nej först och då tvärvände det och vi blev hotade istället om vi inte far så tar dom sonen på plats och vi tackade ja och åkte efter 3 dagar.

Jag tycker det är så fel att socialen har en sån makt emot föräldrar att dom verkar kunna göra vad fan som helst emot föräldrar trots att dom visar att dom gör allt rätt osv

Smart tänkt men jag tänker iaf föra "dagbok" där nere om ALLT som händer där nere, observationer, möten osv så man har allting nedskrivet. Anteckningar funkade på Kärnhuset men tänkte förra "dagbok" denna gång om exakt allting där
    Begär ut journalanteckningar löpande, det har du laglig rätt till även om det inte är populärt. Många gånger så stämmer inte journal och utredning med varandra och då är det bra att ha tillgång till ursprungsmaterialet
  • Anonym (InsidanUt)
    Anonym (Anonym11) skrev 2019-08-14 12:44:26 följande:

Idag kom beslutet ifrån politikerna att vi har fått godkänt om att fara till utredningshemmet om 1.5 vecka ???? känns nervöst faktiskt men samtidigt så vill man ju ändå bevisa samningen

Ni behöver någon på utsidan att bolla med då det är lätt att göra "fel" och på så sätt få en utredning som sedan blir otroligt svår att bemöta i nästa instans.
  • Anonym (InsidanUt)
    Anonym (Anonym11) skrev 2019-08-14 14:06:30 följande:
    Nu hänger jag inte med riktigt på vad du menar?
    Det jag menar är att det är av yttersta vikt att föra dialog med personer utanför utredningshemmet, då det kan vara många saker som kan te sig förvirrande på ett utredningshem och för att förstå vad som är lämpligast att göra i olika svåra situationer.

Det bästa är att kunna bolla med någon som har kunskap och erfarenhet i detta men har man inte tillgång till det så blir en god vän den ventil som man kan behöva.
Svar på tråden Hjälp, vi så ja till ett utredningshem! Gjorde vi fel?