• Thu 8 Aug 2019 15:23
    474 visningar
    5 svar
    5
    474

    Avstånd till skolskjuts/hållplats

    Bor på landet och kommunen har upphandlad skolskjuts (alltså en extra buss) som tar barnen till en hållplats där de kan åka med reguljära linjetrafiken in till studieorten. Detta gäller högstadiet.

    I år har kommunen beslutat att flytta hållplatsen så att mina barn som tidigare kunde gå på bussen ute vid landsvägen nu ska gå mellan 3 och 4 km till en skapad hållplats (där inga barn bor). Kommunen tänker att det inte ska vara några stopp utan bussen kör till ett ställe och alla barn få gå dit och gå på, åka 3-4 km för att sedan byta till linjebuss. 

    Min undran är om någon har erfarenhet av detta, hur långt ett barn ska gå till "upphandlad buss". Jag hittar inget i skollagen Kap. 10, mer än att bussen ska vara " i anslutning till hemmet" och vad som menas i anslutning till är oklar. Varje kommun sätter sina egna riktlinjer och det är de jag efterlyser från dig!

    Finns det specificerat hur långt man ska gå till upphandlad buss? Har du erfarenhet av överklaganden hos din kommun? känner du till ärenden som har varit upp i förvaltningsrätten? Jag vill gärna veta så att jag kan samla information och bilda mig en uppfattning. 

    Har också tagit del av Skolskjutshandboken från SKL.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Avstånd till skolskjuts/hållplats
  • Thu 8 Aug 2019 15:43
    #1
    +1

    Det beror på barnens ålder. 3-4km är säkert okej för dom flesta.

  • Anonym (Anna)
    Thu 8 Aug 2019 16:03
    #2
    +1
    Egon den stora skrev 2019-08-08 15:43:54 följande:

    Det beror på barnens ålder. 3-4km är säkert okej för dom flesta.


    3-4 kilometer är ju inga problem när de är så stora. Kan de inte cykla?
  • Thu 8 Aug 2019 17:11
    #3

    Cykla går fint, nu, men smal grusväg, avsaknad av belysning, tung trafik, inget ställe att parkera cykel på (endast privata tomter där bussen stannar), ej prioriterad väg för snöröjning gör det hela lite mer komplicerat. Bussen har åkt här "i alla tider" och hämtat barn och nu vill man ändra utan att kunna ange någon riktig orsak.

  • Thu 8 Aug 2019 17:47
    #4

    Förmodligen skillnad från kommun till kommun så jag tog första länken som google gav mig.

    https://www.skelleftea.se/skola/grundskola/skolresor-skolskjuts

    I Skellefteå är det alltså ok med 3 km till uppsamlingsplats i högstadiet, hur det ser ut där du bor borde kommunen kunna svara på.

  • Anonym (Anna)
    Thu 8 Aug 2019 17:51
    #5
    smulton skrev 2019-08-08 17:11:03 följande:

    Cykla går fint, nu, men smal grusväg, avsaknad av belysning, tung trafik, inget ställe att parkera cykel på (endast privata tomter där bussen stannar), ej prioriterad väg för snöröjning gör det hela lite mer komplicerat. Bussen har åkt här "i alla tider" och hämtat barn och nu vill man ändra utan att kunna ange någon riktig orsak.


    OK, ja det låter ju inte så bra. Prata med kommunen, fråga hur de tänker lösa det. Om det är tänkt att barnen ska gå/cykla så måste det finnas en väg och belysning minst. 
Svar på tråden Avstånd till skolskjuts/hållplats