• Sat 10 Aug 2019 14:08
    760 visningar
    7 svar
    7
    760

    Inskolning igen??

    Hej jag har hört från en kompis att hon ska ha inskolning igen med barnet på 4 år? Är det något man brukar göra, alltså ha inskolning igen på samma barn efter sommar lov? Jag har inte hört något från min förskola att man ska ha det och mitt barn brukade gråta de första månaderna jag lämnade i början (har bara gått 1 år där nu).

  • Svar på tråden Inskolning igen??
  • Mikka8­9
    Sat 10 Aug 2019 14:16
    #1
    Ca02 skrev 2019-08-10 14:08:05 följande:

    Hej jag har hört från en kompis att hon ska ha inskolning igen med barnet på 4 år? Är det något man brukar göra, alltså ha inskolning igen på samma barn efter sommar lov? Jag har inte hört något från min förskola att man ska ha det och mitt barn brukade gråta de första månaderna jag lämnade i början (har bara gått 1 år där nu).


    Vi hade enbart inskolning när barnen börjar på förskolan för första gången. Nu på måndag börjar vår dotter på en ny avdelning för 4-5 åringar och dom behöver ingen inskolning där?! :/ är barnet ny på den förskolan eller är det samma förskola bara att hon t ex byter avdelning? Varför ska hon inskolas igen?!
  • Sat 10 Aug 2019 17:51
    #2

    Min son byter avdelning nu vid terminsstart. Han är snart 4 år. I våras samarbetade avdelningarna så att han fick hälsa på på nya avdelningen några gånger, typ inskolning. Men då var ju inga föräldrar närvarande utan bara några av kompisarna som också skulle byta.

    I normalfallet behöver inte ett barn skolas in på nytt efter sommaren, däremot kan det ju behövas några extra minuter vid lämning, tänker jag. Sonen hade tur som blev mött av bästa kompisarna så han drogs med in när han var där några timmar häromdagen. Han konstaterade efteråt att det gått bra (utan storasyster som börjar på fritids). På måndag börjar vardagen igen.

    Däremot kan ju barn som bara gått enstaka veckor innan sommarledigheten behöva lite extra stöd vid terminsstart om de är ängsliga av sig.

  • Sat 10 Aug 2019 17:52
    #3

    Är man orolig för sitt barns start kan man ju ringa och höra om man kan få hälsa på en stund någon dag innan.

  • Sat 10 Aug 2019 21:40
    #4

    Långt ifrån många barn behöver en extra inskolning. Men vissa behöver det.

    Det beror på barnet hur trygg han/hon är med bla förändringar.

  • Sat 10 Aug 2019 22:26
    #5

    Min fyllde just två och hade gått ganska kort tid innan sommaren samt lång ledighet. Börjar jobba på måndag och var där en fm och hälsade på tillsammans i veckan samt att de gav mig möjligheten att lämna honom 9-15 en dag. Han klarade den dagen galant och det känns tryggt inför nästa vecka då han också kommer gå något längre dagar än tidigare.

  • Mon 12 Aug 2019 22:19
    #6

    När förskolan organiserades om och vår då nyblivna 3åring bytte avdelning, många av sina fröknar och många nya barn var jag med en halvdag som en slags "miniinskolning" efter ett par dagar. Det gjorde jättestor skillnad i hur barnet trivdes.

  • Wed 14 Aug 2019 17:18
    #7

    Tack alla för svar! Vi är tillbaka på förskolan nu och det går jätte bra efter en lång semester! Jag var orolig det skulle bli svårt att lämna efter så många veckor, men det gick bra för mitt barn! Lite gråt den första dagen precis när jag gick, men så gick det bra efter jag gått. De andra dagarna gick jätte bra som innan semestern.

Svar på tråden Inskolning igen??