• Sat 10 Aug 2019 14:46
    812 visningar
    11 svar
    11
    812

    VUXEN: Dricker du mjölk till maten?

    Detta är en omröstning jag skapade pga en tråd jag just fick syn på.

    Dagens måltider är frukost, lunch, middag (samt ev. 1-2 mellanmål), så ni vet vad jag syftar på i svarsalternativen.

    Ni får gärna kommentera i tråden, samt även tillägga vilken slags komjölk ni dricker (mini, lätt, mellan, standard eller fetare varianter).

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden VUXEN: Dricker du mjölk till maten?
  • Sat 10 Aug 2019 15:09
    #1

    Detta handlar om mjölk!





    Med Jesper Rönndahl!

    12 minuter av din lördag - matnyttig information!

  • Sat 10 Aug 2019 15:33
    #2

    Ja det gör jag. Alltid till frukost. Sällan till lunch och middag men det händer ibland där med.

  • Sat 10 Aug 2019 15:39
    #3

    Svarar som i förra tråden: Dricker enbart mjölk till maträtter som t.ex. pannkakor, vilket inte sker ofta och därför landar min röst på en gång i halvåret ca.

    Dricker då mellanmjölk då lättmjölk är för blaskig enligt mig, annars kör jag alltid på lättprodukter. 

  • Anonym (Så här)
    Sat 10 Aug 2019 15:40
    #4

    Dricker bara vatten till måltider, men kan dock äta havrebaserad dryck med granola till frukost.

  • Sat 10 Aug 2019 17:38
    #5

    Ja, till middag och i bland till lunch.

  • Anonym (Kjell­)
    Sat 10 Aug 2019 17:40
    #6
    +1

    Japp varje dag, dricker extra ju mer folk tjatar och gnäller om hur dåligt det är.

  • Anonym (Såhär säger forskn­ing)
    Sat 10 Aug 2019 20:13
    #7
    +1

    Studier om mjölk och vad resultatet blev. Drick mjölk utan att vara rädd.
    https://traningslara.se/mjolk-mejeriprodukter-och-halsa/

  • Anonym (TS)
    Sun 11 Aug 2019 00:27
    #8

    Jag och sonen dricker i princip uteslutande mellanmjölk till alla maträtter utom blodrätter (blodpudding, blodpalt och blodpannkakor) då mjölk hämmar upptaget av järn. Då dricker jag måltidsdryck istället. Sambon och hans barn drack alltid cola till maten innan vi träffades. Nu dricker de också mjölk.

  • Sun 11 Aug 2019 00:57
    #9
    Anonym (TS) skrev 2019-08-11 00:27:07 följande:

    Jag och sonen dricker i princip uteslutande mellanmjölk till alla maträtter utom blodrätter (blodpudding, blodpalt och blodpannkakor) då mjölk hämmar upptaget av järn. Då dricker jag måltidsdryck istället. Sambon och hans barn drack alltid cola till maten innan vi träffades. Nu dricker de också mjölk.


    Det är alltså inte jag som skrivit detta. Man skulle kunna tro det iom val av nick.
  • Tue 27 Aug 2019 13:24
    #10

    Dricker aldrig mjölk av den enkla anledning att jag inte tycker det är gott. Är uppvuxen med att man skulle dricka mjölk till alla mål för att det var nyttigt, men jag tyckte inte om det som barn heller. Men jag älskar ost och god yoghurt. Så det är inte mjölkprodukter jag inte tycker om utan bara ren mjölk. Ingen av barnen dricker mjölk med maten, bara vatten. De är heller inte så förtjusta i att dricka mjölk.

  • Tue 27 Aug 2019 13:53
    #11

    Jag gillar verkligen mjölk till maten men har dragit ner på intaget rejält sista åren. Dricker det till nån måltid ibland där det verkligen passar till.

Svar på tråden VUXEN: Dricker du mjölk till maten?