• Sat 10 Aug 2019 16:36
    614 visningar
    18 svar
    18
    614

    Kollar du på Babylon Berlin?

    Kollar du som jag på den mörka och spännande tyska serien ?Babylon Berlin??

    Den är väldigt påkostad och försöker va historiskt korrekt när den skildrar händelser i Weimar republikens Berlin, en turbulent och orolig tid med mycket frihet och utsvävningar men också sociala spänningar och politiskt våld. Jag tycker det är en fascinerande serie som ger bättre förståelse till hur det kunde gå som det gjorde i den tidens Tyskland. Klart sevärt enligt mig.

    Håller du med mig eller tycker du ?Babylon Berlin? är mindre bra? Va är bra och va är dåligt? Kort sagt va är din åsikt & tankar kring serien?

    Det fantastiska ledmotivet ?Zu Asche, zu Staub?. Otroligt häftig låt och video.





    ?Babylon Berlin? på SVT Play.

    www.svtplay.se/video/22667026/babylon-berlin/babylon-berlin-sasong-1-avsnitt-1

  • Svar på tråden Kollar du på Babylon Berlin?
  • Sat 10 Aug 2019 20:06
    #1

    Ingen?

  • Sat 10 Aug 2019 20:36
    #3
    AniieeHär skrev 2019-08-10 20:10:17 följande:

    Nope. 


    Ok, hade lite grann hoppats att du sett den och skulle komma med intressant input sådär som du brukar kunna komma med.

    Nån särskild anledning att du skippat den?
  • Sun 11 Aug 2019 01:55
    #7
    AniieeHär skrev 2019-08-10 20:44:05 följande:

    Nej, jag har helt enkelt inte snubblat över den förut. Jag har ingen koll på vad som går på tv eftersom jag inte tittar på tv, och tysk film är inte direkt en favorit så det håller jag inte heller koll på.

    Jag har dock sett klippet du länkat, och jag är inte imponerad. Inte alls, faktiskt. Jag är tvärtom lite nyfiken på varför du är impad.


    Nu är kanske inte just den där musik & dans scenen så representativ för serien även om det är fantastisk musik och häftig dans. IMHO that is.

    Jag tycker ?Babylon Berlin? är spännande och välgjort med intressanta karaktärer som inte är svartvita, häftig estetik och dessutom historiskt intressant. Tycker det är jävligt bra faktiskt och längtar redan efter nästa säsong. :)
  • Sun 11 Aug 2019 01:57
    #8
    FtS70 skrev 2019-08-11 01:24:53 följande:

    Jag såg den med stort intresse. Välgjord över hela linjen, manus, skådespeleri och scenografi.


    Rudbeckius skrev 2019-08-11 01:26:20 följande:

    Så bra! Musiken, stilen...


    Roligt att ni också fastnat för serien.
  • Sun 11 Aug 2019 16:16
    #10
    DanneHade skrev 2019-08-11 02:35:25 följande:

    Även om den enbart är hälften så bra som "unsere mütter unsere väter" (Krigets unga hjärtan) så är jag definitivt intresserad.

    Ska ge den en titt.


    Det tycker jag för ?Babylon Berlin? är bra.

    Jag gillade förresten också ?Krigets unga hjärtan?.
  • Sun 11 Aug 2019 21:07
    #12
    Alessia skrev 2019-08-11 16:31:42 följande:

    Jag har sett serien med intresse. Mycket påkostad. Överlag goda skådespelarinsatser. MEN - handlingen avviker ibland rätt mycket från den roman som som är underlag för TV-filmatiseringen och då inte minst den kvinnliga huvudpersonens bakgrund och medverkan. Jag fann romanen mera tidsmässigt trovärdig. Ibland bli det för mycket helt enkelt.  T ex sista avsnittet i serien innehåller ju precis alla de spänningsmoment som ingår i en actinspåckad hollywoodrulle: huvudpersonerna skall dödas till varje pris i utdragna nagelbitande scener, pistoldueller på taket till framrusande tåg, plötsligt uppdykande hjälp etc etc.

    Det skall bli tio böcker, en för vart år 1929 till 1939. Ska det månne bli också tio TV-serier allt eftersom böckerna kommer ut?


    Aha, du har läst boken med och kan jämföra. Ja, sånt kan ju bli en besvikelse förstås, inte minst för man gjort sig egna bilder i huvet av karaktärerna mm.

    Du menar alltså att boken är lite mer återhållen än TV-serien? Jo, det hände mycket i sista avsnittet men jag tyckte mest det va spännande. Fast hade kanske tyckt annorlunda om jag läst boken innan.

    Det ska bli 10 böcker, ja och hoppas dom filmatiserar rubbet. Har förstått det som att böckerna ska sluta vid Kristallnatten 1938 eftersom det är en slags point of no return.

    Har blivit sugen på läsa böckerna med. Finns dom på svenska? Tillför det nåt att läsa dom även fast man ser TV-serien?
  • Mon 12 Aug 2019 20:50
    #14
    Alessia skrev 2019-08-11 22:20:10 följande:

    Jag har läst den första, den som ligger till grund för den första TV-serien. Den heter Der nasse Fisch, (Den våta fisken). Jag har även den andra som heter Der stumme Tod (Den tysta döden), men den har jag ännu inte läst. Den första finns på svenska och den andra är på gång. Jag skulle vilja säga att bok och TV-serie kompletterar varandra. Boken ger en djupare tidsanalys än serien, men den är å andra sidan så skickligt gjord rent visuellt att man tycker sig vara delaktig i Weimarrepublikens Berlin. Då kan åtminstone jag ursäkta att TV-serien ändrat en del i romanens händelseförlopp och persongalleri. Det blir inte mindre spännande om man så säger.


    Ok, så böcker och TV-serie kompletterar varandra. Det låter ju bra. Kunde ju va intressant ta del av bådadera då.

    Ja, serien är verkligen välgjord rent visuellt. Väldigt fascinerande.

    Har du förresten läst böckerna på tyska?

    Tack också för dina fylliga inlägg!
  • Thu 15 Aug 2019 18:57
    #17
    Alessia skrev 2019-08-13 17:22:05 följande:

    Ja, jag har läst på tyska. Berlinerslangen, som förekommer en del i dialogerna, var jobbig och jag fick nog inte till den rätta översättningen alla gånger. Funderar på att läsa om på svenska eller läsa de svåra avsnitten parallellt på tyska/svenska. Frånsett berlinerslangen var boken inte svårläst alls. 


    Ok, själv önskar jag jag också kunde läsa tyska men får väl ta böckerna på svenska i stället. Ska bli intressant.
  • Thu 15 Aug 2019 19:03
    #18
    Mentat skrev 2019-08-15 06:43:28 följande:

    Jag såg rubbet på SVT Play. Mycket välgjord och intressant på många plan. Det här med flygskolan i Lipetsk t.ex. var ju historiskt korrekt, något jag inte hade en aning om tidigare.

    Det enda jag inte riktigt gillade var väl de sista fem minuterna på sista avsnittet, det kändes som om de mer blickade fram mot säsong 2 än hade med avslutningen att göra. Sedan kan jag hålla med om kritiken mot "Hollywoodiseringen" i visa scener.

    Jag har inte läst böckerna men skulle gärna göra det. Min tyska är nog inte tillräckligt bra för att läsa dem i original, dock.


    Javisst lät det där med tyska flygbasen inne i Sovjetunionen helt osannolikt men tydligen är det historiskt korrekt. Fantastiskt!

    Det blir spännande följa fortsättningen på berättelsen även om det samtidigt känns jobbigt veta att snart faller demokratin och nazisterna tar över. Samtidigt är det ju intressant få inblick i just den här tiden med all sin dramatik och tragik.

    Du får göra som jag och läsa böckerna på svenska då. ;)
Svar på tråden Kollar du på Babylon Berlin?