• Anonym (N)

Stort kök?

Vad hade du valt av ett mindre kök på 15 kvadrat eller slå ut ett litet sovrum intill och få ett kök på 25 kvadrat och kanske kunna ha en köksö. Min sambo och jag är lite i luven på varandra pga detta. Han säger att ett stort kök inte har någon funktion, men jag tycker visst att det har det då jag gillar att baka och bjuda på middagar. Han själv har ett eget rum på 16 kvadrat till sin hobby så varför kan inte jag få ett större kök till min hobby?

Ska jag lägga mig och ha ett litet kök eller ska jag stå på mig?

• Svar på tråden Stort kök?
  • Pierott

Varför inte göra det mindre rummet till matsal? Slå upp så det blir en portal bara?

• Anonym (A)
    Pierott skrev 2019-08-11 17:24:08 följande:
    Varför inte göra det mindre rummet till matsal? Slå upp så det blir en portal bara?
    Så hade jag gjort.
  • klyban

Antingen stort eller litet.

hur många meter var det? 88-ägd
  • Anonym (Anna)

Det beror på. Har ni ingen plats för matbord och gillar att ha gäster, så är det ju kanon med ett stort kök. 

Har själv ett arbetskök, och tycker jag har för lite arbetsyta samt förvaring.

• Anonym (N)
    Pierott skrev 2019-08-11 17:24:08 följande:

För sambon tycker inte att större kök har någon funktion. Han tycker det är galet att förstöra ett rum för att få större kök.

Men själv har han ett hobbyrum som inte heller har någon funktion för någon annan än honom.
  • Pierott
    Anonym (N) skrev 2019-08-11 17:54:42 följande:

För sambon tycker inte att större kök har någon funktion. Han tycker det är galet att förstöra ett rum för att få större kök.

Men själv har han ett hobbyrum som inte heller har någon funktion för någon annan än honom.

Men om ni gör matsal behövs det inte slås ut några väggar osv?
  • Anonym (Kitchen)

Lägenhet eller hus? Tror mig ha hört att ett sovrum är värt en miljon när du ska sälja. Ett stort kök är inte värt lika mycket. Med det sagt så älskar jag stora kök så jag skulle göra ett stort kök.

• Anonym (Storleken har betydelse)

Jag som haft både litet och nu ett stort kök, väljer alla gånger det stora (ca 30 kvm).

Vi har köks ö, vilket gör att gäster, barnen eller jag/ maken kan sitta där och umgås medan maten lagas av min man eller mig. Vi skulle lika gärna kunna ha massa gäster i köket samtidigt som maten lagas och ändå känns det inte "trångt" utan luftigt. Köket är hemmets hjärta enligt oss.

Vi har ett stort matsalsbord dessutom i köket, lika stort som det i matsalen (8 platser), men sitter allt som oftast ändå i köket och äter, även vid middagsbjudning just för det är så mysigt.

• Anonym (N)
    Pierott skrev 2019-08-11 17:58:56 följande:

Men om ni gör matsal behövs det inte slås ut några väggar osv?

Sovrummet är på ca 9-10 kvadrat alltså väldigt litet, därav vill jag slå ut väggen så inte bordet blir så inklämt och att folk kan resa sig och inte behöva klämma in sig mellan vägg och bord.
  • Anonym (Köket!)

Om sovrummet/extrarummet inte direkt har nån funktion så vore ju ett större kök en jättebra idé. Vi har ett ganska stort kök och ändå tycker vi det är för litet! Kan liksom aldrig bli för stort. Glad

• mammalovis

Hur länge har ni planer på att bo kvar? 
    Har ni barn eller planerar i framtiden?
    Räcker antalet rum då?
    Hur fungerar kökets planlösning idag? Vad är det du saknar mer än svängrum?
    Var dukar ni när ni har gäster idag? Hur många får smidigt plats och hur många räknar ni med att ha?

• Anonym (N)
    Anonym (Kitchen) skrev 2019-08-11 17:59:09 följande:

Lägenhet eller hus? Tror mig ha hört att ett sovrum är värt en miljon när du ska sälja. Ett stort kök är inte värt lika mycket. Med det sagt så älskar jag stora kök så jag skulle göra ett stort kök.

Vi kommer inte att sälja om vi inte går isär då, men den risken ser jag som väldigt låg. Huset har iaf 4 rum även om man gör om detta rummet till kök. Vill vi sälja någon gång så får vi väl stå ut med mindre pengar då om det är så.
  • Anonym (N)
    mammalovis skrev 2019-08-11 18:15:39 följande:

Hur länge har ni planer på att bo kvar? 

Har ni barn eller planerar i framtiden?

Räcker antalet rum då?

Hur fungerar kökets planlösning idag? Vad är det du saknar mer än svängrum?

Var dukar ni när ni har gäster idag? Hur många får smidigt plats och hur många räknar ni med att ha?

Vi har ett varsitt barn varav den ena bor varannan helg och den andra varannan vecka. Båda barnen har varsitt rum. Vi ska inte ha några gemensamma barn så vi kommer inte bli fler. Det rummet som jag vill göra till kök bor ena barnet i nu, men isf vill jag göra två rum uppe så båda får ett lika stort rum var då båda är tonåringar nu och jag tycker det är skönt att ha dom på övervåningen då dom är vaken på nätterna.

Med köket saknar jag yta, jag vill ha köksö där gäster kan sitta och umgås trots att jag lagar mat. Mer förvaring under ena sidan av köksön då det nu tryter då mannen har sina hobbygrejer i två av köksskåpen. Mannen har ett eget hobbyrum på 16 kvadrat så jag tycker att hela hans hobby borde kunna få plats i det rummet så han slipper inkräkta på kök vardagsrum mm.

När vi har gäster idag så får vi duka i skilda rum vilket inte jag tycker är speciellt roligt, jag vill ju att alla ska kunna sitta samlade.
  • Anonym (vera)

Vem står mest i köket? Denne får bestämma. Själv står jag massvis i köket, men föredrar ändå ett så litet kök som möjligt.

Svar på tråden Stort kök?