• Anonym (Ilsken)

Väntar lillebror - syrran får bara pojkkläder

Vi väntar en lillebror. Storasyster är 4 år. Min man, som med åren blivit redigt gubbsnål och praktisk, tycker nu att dottern i princip bara ska få pojkkläder som kan ärvas av lillebror. Han propagerar starkt för blått, grönt och gult. Inget ljust, inga blommor, ingenting som andas flicka.

Alltså, jag går i taket av flera skäl. Dels tycker jag inte att det är juste att hon inte ska få ha de kläder hon vill. Vi har förvisso reglerna att kläder till förskolan ska vara mjuka, luftiga och lekvänliga. Alltså inga kjolar, tighta byxor eller tröjor med tryck som riskerar att gå sönder. Däremot får hon gärna vara med och välja färger och mönster. Det blandas friskt mellan typiska pojkfärger och flickmönster. Hon ska inte begränsas på för att hon ska bli storasyster.

Men jag blir också galen på tankesättet. Dottern ska alltså gå i pojkkläder, men det går inte att sonen går runt i flickkläder?

Det enda han inte bryr sig om är skorna, eftersom min mamma som är barnortoped förbjudit honom att ens tänka tanken att barnen ska ärva skor.

Vi har råd att köpa hur mycket kläder som helst. Det är inte där skon klämmer. Han är bara snål och praktisk.

Tänker jag fel?

• Svar på tråden Väntar lillebror - syrran får bara pojkkläder
  • twinboymom

Dyrare saker som ytterkläder kan ju vara praktiskt att tänka igenom så att de går att ärva. Övriga kläder borde hon få vara med att välja själv! Barn är personligheter som jag tycker ska uppmuntras att stärka sig själva med de kläder de gillar. Jag har enäggstvillingar och inte ens de vill ha samma kläder. Byxor får vara samma, men tröjor har de helt separata lådor då ena grabben älskar färgglatt och gulligt och andra grabben gillar svart och läskigt. Vissa jackor får de välja i egen personlig stil, men typ termobyxor får vara svarta och neutrala.

• Anonym (Ilsken)
    twinboymom skrev 2019-08-11 19:30:50 följande:

Dyrare saker som ytterkläder kan ju vara praktiskt att tänka igenom så att de går att ärva. Övriga kläder borde hon få vara med att välja själv! Barn är personligheter som jag tycker ska uppmuntras att stärka sig själva med de kläder de gillar. Jag har enäggstvillingar och inte ens de vill ha samma kläder. Byxor får vara samma, men tröjor har de helt separata lådor då ena grabben älskar färgglatt och gulligt och andra grabben gillar svart och läskigt. Vissa jackor får de välja i egen personlig stil, men typ termobyxor får vara svarta och neutrala.

Kring ytterkläder har vi valt färger som är lätta att känna igen och som går igen. Men billigare kläder tycker jag att hon ska få bestämma kring. Och en pojke kan ha rosa strumpor.
  • Anonym (Eva)

så dumt! köp blandade stilar till dottern och så får lillebror ärva det sen. en fyraåring kan ju få vara med och väl ha lite.

• Anonym (En av varje.)

Fortsätt att köpa fina ljusa kläder, det är bara att färga om bomullskläder i en mörk färg som din snåla man önskar.

Min flicka har nästan alltid fått välja färg undantag är tex. Vinterkläder, slalompjäxor, underställ.

Dessutom vet man inte om kläderna passar till syskonet, barn finns ju i alla möjliga längder och bredder.

• Anonym (A)

Jag skulle köpa kläder som är unisex i glada färger från tex villervalla, molo, småfolk mm. Ett bassortiment. Sen komplettera med annat. Kör på detta så länge dottern går med på det... Då har ni kläder som funkar lika bra till alla barn.

• Sominget

Hej, vet inte om det är något svar på din fråga men ser inga problem med att en pojke har blommönstrade kläder, det är väl lika fint på en pojke som en flicka? :) Men om det skulle vara ett problem, sälj hennes kläder på loppis och handla andra kläder till lillebror för dem pengar ni sålde dotterns kläder för :)

Mvh Sandra

• Anonym (Ilsken)
    Anonym (A) skrev 2019-08-11 20:52:02 följande:

Jag skulle köpa kläder som är unisex i glada färger från tex villervalla, molo, småfolk mm. Ett bassortiment. Sen komplettera med annat. Kör på detta så länge dottern går med på det... Då har ni kläder som funkar lika bra till alla barn.

Jag är ledsen, men jag tycker att de har fruktansvärt fula kläder. Jag har inget behov av att kläderna ska passa alla barn. Om de gör det är det ju bra, men de kommer att vara födda olika årstider och kan se helt olika ut. Dottern är kort och lite rundare, medan nästan barn lika gärna kan brås på sin far och vara lång och smal hela uppväxten. Funkar det så funkar det.

Min dotter väljer mycket själv. Det är en salig blandning av kläder från pojk- och flickavdelning (och lååånga blickar på glittriga damklänningar).

• Anonym (Ilsken)
    Anonym (Eva) skrev 2019-08-11 20:42:41 följande:

så dumt! köp blandade stilar till dottern och så får lillebror ärva det sen. en fyraåring kan ju få vara med och väl ha lite.

Ja, så länge det passar in på våra krav på lekvänliga kläder (och inte är för anskrämligt) så håller jag med.
    Anonym (En av varje.) skrev 2019-08-11 20:46:24 följande:

Min flicka har nästan alltid fått välja färg undantag är tex. Vinterkläder, slalompjäxor, underställ.

Dessutom vet man inte om kläderna passar till syskonet, barn finns ju i alla möjliga längder och bredder.

Precis så tänker jag också. Dyra kläder väljer vi efter funktion och inte utseende. Det var praktiskt att ha avvikande färg på overallen när alla barn sprang runt i mörkblått eller lila i vintras.

• Anonym (Förskollärare)

Minns för ett par år sedan hade vi ett föräldrapar som tänkte så som din man , storasyster hade bara nutrala färger och mönster på kläderna.. inga " tjejiga" detaljer övh..däremot kunde det vara ett " killigare" mönster ..ytterkläderna gick i blått,grönt,svart ... När denna tjej var 5 år fick hon ärva ett regnställ .. Det första hon sa den dagen när hon kom till förskolan dagen efter hon fått det att ta med till förskolan var : jag har fått nya gallonisar...de är ROSA! Detta sa hon med ett strålande leende ! Jag hade aldrig tidigare hört henne kommentera att hon hade något nytt övh.. Den våren fick hon också en röd skaljacka som lillebror sedan fick ärva .. Men övriga kläder var fortfarande neutrala så brorsan kunde ärva dem..vi kommenterar inte barnens kläder om de själva inte kommer till oss och berättar att de har en ny tröja /byxor etc och vill visa .. Men man såg så tydligt på denna lilla tjej hur glad hon blev över att äntligen få något i en färg hon tydligt gillade ( jag minns att när hon var 6 fick hon en t-shirt av farmor o farfar i present som hon också var mycket glad och stolt över... Den hade ett " opraktiskt" tryck som slits i tvätten och volanger ,med bild från en Barbie film ...) Ytterkläder behöver man inte köpa illrosa ( inte särskilt praktiskt övh..de blir smutsiga o fula fort..) men det finna många andra färger att välja på..även om vi hos oss haft både killar o tjejer som haft rosa på,ytterkläder och aldrig att något annat barn kommenterat det.. Innekläder kan man ändå inte räkna med att de ska ärva så mycket av varandra i förskoleåldern...barn leker och utforskar det slits och blir fläckigt.. Men även här har vi både killar o tjejer i " tjejkläder" ..vi jobbar stenhårt på att det inte finns " tjej o kill färger" eller kläder...och " våra" barn kommenterar sällan färger ..de pratar mer mönster och tyck.. Är det glassar eller bananer? Eller som nu senaste året/ åren då det handlat mycket om paljetter...går de att vända? ... Jag anser alltså att Ts man är ute och cyklar.. Låt storasyster välja innekläder efter sin smak och välj ytterkläder som passar till båda... Sen vet man aldrig om de ens KAN ärva av varandra.. Mina egan två tjejer kunde ärva av varandra fram tills de var ca 2 år..sedan växte lillasyster i kapp stora syster och hade samma storlek tills de var runt 10-12 år...då gick lilla syster om storasyster i storlek..idag är lillasyster dryga dm längre än storasyster o de har slutat växa båda två...

• BuoBä

Det vore väl en sak om det skiljde 11 månader på dem, då kanske man kunde fundera på att välja plagg som går att ärva, i alla fall de dyrare grejerna. Men här är det alltså i ÖVER FYRA ÅR som din man tycker ni ska spara varenda t-shirt och strumpa?!? När barn kommer upp i den åldern har de ju samma storlek i närmare ett år, och tom min rätt lugna unge hinner slita ut byxor, strumpor och favorittröjor. Dessutom borde han veta att er dotter redan är med och väljer kläder själv, och därmed att barn i den åldern kan ha ganska bestämda åsikter om sina kläder. Och även om modet för barnkläder inte svänger jättefort så kommer det vara andra figurer och grejer som är inne bland barn om 4 år. Så din mans förslag är extremt dumsnålt. Du kan möjligen låta honom få sin vilja igenom på sånt som regnkläder och termobyxor, men för vanliga innekläder är det bara korkat.

Svar på tråden Väntar lillebror - syrran får bara pojkkläder