Väntar lillebror - syrran får bara pojkkläder
Vi väntar en lillebror. Storasyster är 4 år. Min man, som med åren blivit redigt gubbsnål och praktisk, tycker nu att dottern i princip bara ska få pojkkläder som kan ärvas av lillebror. Han propagerar starkt för blått, grönt och gult. Inget ljust, inga blommor, ingenting som andas flicka.
Alltså, jag går i taket av flera skäl. Dels tycker jag inte att det är juste att hon inte ska få ha de kläder hon vill. Vi har förvisso reglerna att kläder till förskolan ska vara mjuka, luftiga och lekvänliga. Alltså inga kjolar, tighta byxor eller tröjor med tryck som riskerar att gå sönder. Däremot får hon gärna vara med och välja färger och mönster. Det blandas friskt mellan typiska pojkfärger och flickmönster. Hon ska inte begränsas på för att hon ska bli storasyster.
Men jag blir också galen på tankesättet. Dottern ska alltså gå i pojkkläder, men det går inte att sonen går runt i flickkläder?
Det enda han inte bryr sig om är skorna, eftersom min mamma som är barnortoped förbjudit honom att ens tänka tanken att barnen ska ärva skor.
Vi har råd att köpa hur mycket kläder som helst. Det är inte där skon klämmer. Han är bara snål och praktisk.
Tänker jag fel?