• Anonym (Ilsken)

Väntar lillebror - syrran får bara pojkkläder

Vi väntar en lillebror. Storasyster är 4 år. Min man, som med åren blivit redigt gubbsnål och praktisk, tycker nu att dottern i princip bara ska få pojkkläder som kan ärvas av lillebror. Han propagerar starkt för blått, grönt och gult. Inget ljust, inga blommor, ingenting som andas flicka.

Alltså, jag går i taket av flera skäl. Dels tycker jag inte att det är juste att hon inte ska få ha de kläder hon vill. Vi har förvisso reglerna att kläder till förskolan ska vara mjuka, luftiga och lekvänliga. Alltså inga kjolar, tighta byxor eller tröjor med tryck som riskerar att gå sönder. Däremot får hon gärna vara med och välja färger och mönster. Det blandas friskt mellan typiska pojkfärger och flickmönster. Hon ska inte begränsas på för att hon ska bli storasyster.

Men jag blir också galen på tankesättet. Dottern ska alltså gå i pojkkläder, men det går inte att sonen går runt i flickkläder?

Det enda han inte bryr sig om är skorna, eftersom min mamma som är barnortoped förbjudit honom att ens tänka tanken att barnen ska ärva skor.

Vi har råd att köpa hur mycket kläder som helst. Det är inte där skon klämmer. Han är bara snål och praktisk.

Tänker jag fel?

• Svar på tråden Väntar lillebror - syrran får bara pojkkläder
  • Anonym (Ilsken)
    BuoBä skrev 2019-08-11 21:33:58 följande:

Det vore väl en sak om det skiljde 11 månader på dem, då kanske man kunde fundera på att välja plagg som går att ärva, i alla fall de dyrare grejerna. Men här är det alltså i ÖVER FYRA ÅR som din man tycker ni ska spara varenda t-shirt och strumpa?!? När barn kommer upp i den åldern har de ju samma storlek i närmare ett år, och tom min rätt lugna unge hinner slita ut byxor, strumpor och favorittröjor. Dessutom borde han veta att er dotter redan är med och väljer kläder själv, och därmed att barn i den åldern kan ha ganska bestämda åsikter om sina kläder. Och även om modet för barnkläder inte svänger jättefort så kommer det vara andra figurer och grejer som är inne bland barn om 4 år. Så din mans förslag är extremt dumsnålt. Du kan möjligen låta honom få sin vilja igenom på sånt som regnkläder och termobyxor, men för vanliga innekläder är det bara korkat.

Absolut inte varenda plagg och hon får så klart slita på plaggen så mycket som behövs. Men han vill ha möjligheten. Av snålhet.

Hans mamma sparade för övrigt kartongvis med kläder efter de äldre barnbarnen. Vi talar 20 år gamla t-tröjor som tappat både färg och form. Både svärmor och maken tyckte att det var ypperligt att vår dotter bar dessa, urtvättade, noppiga och numera bredare än långa, plaggen. Han har att brås på...
  • BuoBä
    Anonym (Ilsken) skrev 2019-08-11 21:36:56 följande:

Absolut inte varenda plagg och hon får så klart slita på plaggen så mycket som behövs. Men han vill ha möjligheten. Av snålhet.

Hans mamma sparade för övrigt kartongvis med kläder efter de äldre barnbarnen. Vi talar 20 år gamla t-tröjor som tappat både färg och form. Både svärmor och maken tyckte att det var ypperligt att vår dotter bar dessa, urtvättade, noppiga och numera bredare än långa, plaggen. Han har att brås på...

Håhå jaja... Jag känner igen typen.

Jag köper jättemycket begagnade barnkläder, så jag är verkligen för återanvändning, men då väljer jag färg och snitt som jag vet min unge gillar. Vi har också ärvt massor, som är i fint skick, men där är det mycket som aldrig blir använt för att det är "fel färg" eller någon detalj som dottern tycker skaver. Tror inte hon var mer än 1,5 när hon bestämde sig för några favoritfärger, och de har hållit i sig i 2 år nu...
  • Anonym (Ilsken)
    BuoBä skrev 2019-08-11 22:00:29 följande:
    Håhå jaja... Jag känner igen typen.

Jag köper jättemycket begagnade barnkläder, så jag är verkligen för återanvändning, men då väljer jag färg och snitt som jag vet min unge gillar. Vi har också ärvt massor, som är i fint skick, men där är det mycket som aldrig blir använt för att det är "fel färg" eller någon detalj som dottern tycker skaver. Tror inte hon var mer än 1,5 när hon bestämde sig för några favoritfärger, och de har hållit i sig i 2 år nu...
    Jag köper också gärna begagnat och ärver en hel del, men då är det kläder som fortfarande är hela och rena. De här knakade när man drog lite i tyget...
  • Anonym (sessan)

Sen är det faktiskt så att pojkläderna är bredare. Testa själv att jämföra en body från tjejavdelningen med en body från killavdelningen.

Forsätt köpa de kläder som dottern vill ha.

• Bagar Bengtsson

Jag har fått kläder av släkt & vänner till mina samt även skänkt mina ungars till samma. På så sätt spar man både pengar och på miljön. Jag tycker även att barnen själva ska få välja sina plagg (i viss mån) och kanske inte hetsa upp sig för mycket om det väljer chokrosa.

Jag är dock lite förundrad över föräldrar, med inte alltför bra ekonomi, som går och köper märkeskläder som barnen växer ur på ett år.

• Mimosa86

Fast med det resonemanget så kan ni väl köpa tjejkläder som sonen sen får ärva?

Är väl i såfall mer rimligt att det barn som är äldst och har en åsikt får påverka klädseln?

Varför lägger han en värdering i att pojkkläder Ströberg traditionella flickkläder?

• Anonym (agera)

Varför sätter du inte ner foten ts? ts med tjejen och handla

Annars är du likadans om han, värre för du tycker det är fel och inget gör

• Anonym (Camilla)
    Mimosa86 skrev 2019-08-12 02:06:57 följande:

Fast med det resonemanget så kan ni väl köpa tjejkläder som sonen sen får ärva?

Är väl i såfall mer rimligt att det barn som är äldst och har en åsikt får påverka klädseln?

Varför lägger han en värdering i att pojkkläder Ströberg traditionella flickkläder?

Hur tänker du nu? Sonen kommer ju vara lika gammal som flickan är nu (4 år och uppåt) när han ska ärva hennes kläder.. Han kommer i den åldern rimligen också ha en åsikt om vilka kläder han vill ha?

Vad du menar med Ströberg vet jag inte...
  • Anonym (N)

Grabben får väl gå i "flickkläder istället. Vilken tönt till pappa!

• lizlemon

Min dotter är fyra och har två storebrorsor och började vid fyraårsdagen plötsligt ÄLSKA rött och rosa och snurrkjolar och prinsessklänningar. (Och ja, även om jag är feminist låter jag henne gärna ha sådana kläder, hon klättrar och leker och hoppar och springer och är precis lika egensinnig och rolig och cool helt oavsett om hon har t-shirt och shorts eller rosa paljettklänning.) Om hon hade behövt nöja sig med brödernas avlagda kläder så hade hon nog varit ledsen, hon tycker att det är jätteroligt att klä ut sig, blanda färger etc. 

En miljövänlig och ekonomisk lösning för oss är att köpa flickkläder på bulk från Tradera. Det finns uppenbarligen många föräldrar med mycket pengar som älskar att köpa kläder till sina döttrar -  så mycket kläder att de knappt hinner slitas på alls. I våras fyndade jag t ex sju knappt använda jättefina klänningar från Polarn & Pyret m fl liknande märken för ca 300 kronor. Pojkkläder är svårare, jag tror rent krasst att de ofta blir mer slitna och måste slängas (mina söner går igenom rätt många par byxor per år.)

• lizlemon

Och angående ytterkläder - det är ju inte heller självklart att det funkar beroende på hur barnen växer, årstider etc. Våra har ibland kunnat ärva, ibland blir storlekarna fel, de hinner växa förbi en sommarjacka på vintern, innan den kunnat användas, etc. 

• nernu

Om han inte går runt i trasiga urvuxna urtvättade gamla rosa kjolar så har han inget att komma med. Strunta i honom och handla det som barnen vill ha.

• Anonym (A 2)
    Anonym (sessan) skrev 2019-08-11 23:25:39 följande:
    Sen är det faktiskt så att pojkläderna är bredare. Testa själv att jämföra en body från tjejavdelningen med en body från killavdelningen.

Forsätt köpa de kläder som dottern vill ha.
    Håller med
  • Anonym (Ilsken)

Jag köper så klart de kläder som jag (och dottern) gillar. Likaså köper släktingar kläder som de gillar. "Tyvärr" köper min man också kläder (ja, det är så klart trevligt med engagemang...) och han har ständiga åsikter om vad jag köper.

Det är nästan så jag hoppas på ett långt och smalt barn så att ingenting passar. Bara för att

• Anonym (C)

Lillebror kanske älskar rosa och glitter. Vem vet?

Sedan kan man få ett väldigt bestämt barn med mycket egen vilja som vägrar visa kläder. Min dotter vägrade ha storebrors innekläder redan när hon var 2 år.

Måste erkänna att jag kom fram till att det var bättre att sälja storebrors kläder och köpa begagnade och nya kläder efter lillasysters önskemål snarare än att ha en klädfight varje morgon...

Lillasyster var dessutom en smalis och ville helst bara ha tights och klänningar och inte byxor, eftersom andra kläder satt för lost.

Ytterkläder har vi återanvänt en del, men även där har passformen varit ett problem, och nu när de är i skolåldern blir det väldigt lite som ärvs.

Pjäxor och skidor återanvänds dock.

Svar på tråden Väntar lillebror - syrran får bara pojkkläder