• Rudbeckius

Kan man få ensam vårdnad om pappan är frånvarande?

För barnets bästa är det bra för barnet att ha en kärleksfull och stark relation till flera vuxna under sin uppväxt, vanligast är ju de två vårdnadshavarna och deras släkter.

Har ni gemensam vårdnad nu borde ni två vuxna samråda om praktiska saker och tider så att båda får del i barnets uppväxt. Om detta inte fungerar så skaffa stöd i samtalen.

Det är inte självklart att få ensam vårdnad. Att flytta långt från den andre föräldern är inte heller alltid barnets bästa.

Barn har rätt till båda sina föräldrar och vuxna vårdnadshavare behöver samråda i ömsesidig respekt för barnets bästa.

• Rudbeckius
    Anonym (N) skrev 2019-08-12 00:43:48 följande:

Tråden finns i familjejuridik och inte i sandlådan.

Förstår inte. Även familjejuridik utgår från barnets bästa. Det är inte enkelt att få ensam vårdnad och domstol ser helst att föräldrarna i möjligaste mån resonerar sig fram till en överenskommelse. Här är det svårt att bedöma vad den andra vårdnadshavaren tycker och hur kontaktbara föräldrarna är sinsemellan.

Hur menar du att jag resonerar som i sandlådan? Tycker du att den ena föräldern ska tas bort ur barnets liv så att den andra enklare kan flytta långt bort?
  • Rudbeckius
    Drottningen1970 skrev 2019-08-12 11:49:55 följande:

Är du på riktigt? Ensam vårdnad i det här fallet innebär att TS kan ta viktiga och nödvändiga beslut omkring barnet då pappan vägrar närvara eller ha något med barnet att göra. Det har inget med faderns möjligheter att faktiskt ha en relation med barnet och göra om han vill, vilket han tydligen inte har lust med.

Jag är alldeles på riktigt och värnar barnets intresse. Jag förutsätter att du gör det med?

Seriösa försök till föräldrasamverkan behöver ske först. Det är inte säkert att t ex en flytt långt bort från den andre föräldern är i barnets intresse. Det ligger i samhällets ansvar att inte förhastade beslut tas.

Är din uppgift att okritiskt elda på den sortens beslut? Tvivlar starkt på att du skulle ge samma råd om könsrollerna var ombytta. Det är en otäck mycket ojämställd syn på föräldraskap du framför. Inte ansvarsfullt eller långsiktigt klokt. Först måste möjligheterna till inkludering och gemensamt ansvar noga prövas.
  • Rudbeckius
    Anonym (N) skrev 2019-08-12 12:41:16 följande:

Pappan redan tagit bort sig från barnets liv.

Men TS och Drottningen har svarat redan. Om pappan visar inget intresse för barnet gör inte delad vårdnad att han blir en bra förälder.

Dina råd är som vanligt värdelösa eftersom pappan kan inte tvingas av lagen att bry sig om sitt barn. Du ser barn som pappans egendom och inte en människa med känslor.

Kärlek och omtanke kan inte tvingas fram av lagen.

Instämmer i dina självklarheter. Barnet är dock varken mammans eller pappans egendom, det har jag verkligen aldrig påstått? Menar du något sådant å mammans vägnar?

Barnet har rätt till båda sina föräldrar och den rätten behöver värnas nu och under barnets uppväxt. Någon av föräldrarna kan råka ut för händelser som gör att det gynnar barnet att ha haft god relation till båda vårdnadshavarna. Ett tryggt och starkt barn växer upp med många kärleksfulla vuxna, ingen ska förhastat exkluderas.

Tycker du att en förälder som drabbas av depression efter förlossningen raskt ska lämna över barnet till den andra föräldern för ensam vårdnad? Har du dolda genusmotiv här,.

Det är så tröttsamt med detta förhärligandet av det ena könet på bekostnad av det andra. Det finns bättre/sämre/mittemellan föräldrar av båda könen och saker kan ändra sig.

Att tjata om det heliga moderskapet är väldigt mycket tidigt 1900-tal. Släpp gärna det svartvita argumentet nu.
  • Rudbeckius
    IceKitten skrev 2019-08-12 13:41:27 följande:

Jag kan verkligen inte bestämma mig för om du är ett troll eller familjelivs mest enkelspåriga och svartvita människa.

Sluta försvara varenda värdelös pappa där ute (och ja, det finns värdelösa mammor med men de brukar du inte försvara...) och lägg energin på lite meditation istället så du kan hitta dina egna misstag och kanske vinna tillbaka dina barn.

Du tycker så synd om dig själv att jag är förvånad över att inte hela internetet har druknat i dina tårar.

Oj. Så drastiskt kanske det inte är. Du är snabbt snarstucken. Det verkar lösa sig med mina barn tack vare jurister som får exet att samverka. Hon måste annars skämmas i domstol för att hon har just din syn på föräldrars lika värde för barnen. Tack annars för din varma omtanke. Jag har ju även bonusbarn som gillar mig mycket med.

Jag menar att barnet har rätt till båda sina föräldrars kärlek inkl mammans. Jag värnar alltid mammans roll i barnens liv med, det finns några trådar här på Familjeliv där mamman inte verkar vara så mogen med.

Det är inte bra att snabbast möjligt klippa bort den ena föräldern ur barnets uppväxt. Det är svartvita och ansvarslösa råd på riktigt, Fundera över din syn på barnets bästa under uppväxten och inse att det finns bra föräldrar av båda könen. Barnets uppväxt varar under många år och vuxna människor utvecklas de med.
  • Rudbeckius
    Drottningen1970 skrev 2019-08-12 14:10:28 följande:

Men vad är det du inte förstår? Relationen man väljer att ha med sitt barn har noll med den juridiska vårdnaden att göra. Pappan har i det här faller sorgligt nog valt bort relationen.

Vet du det med 100 procents säkerhet i nuläget och för all framtid? Natuligtvis är det skillnad på juridik och känslor, det är verkligen en självklarhet. TS undersöker hur den juridiska situationen kan förändras. Det är enkelt om pappan går med på det administrativt.

Sedan kan han naturligtvis göra olika val avseende det känslomässiga faderskapet under barnets uppväxt. Vi hör inte pappans röst här i tråden. Vi hör inte heller barnets röst här i tråden. Vi respekterar och förstår TS men ska inte ge henne förhastade råd. Jag tror att hon får enskild vårdnad men jag tror även att barnet skulle må bra av sin farsa under uppväxten och då kanske gemensam vårdnad är en bättre juridisk förutsättning för att det kan ske. Menar du att det inte är så alls?

Hur kan du vara så svartvitt tvärsäker på nuläge och framtid? Det känns varken klokt eller vänligt.
  • Rudbeckius
    Drottningen1970 skrev 2019-08-12 14:40:22 följande:

Du för ju alltid alla värdelösa pappors talan. Dina barns mor har helt klart goda skäl att försöka minimera ditt inflytande på deras liv. Du är uppenbarligen inte riktgt riktig.

Juristerna håller inte med dig, tur det. Goda skäl talar för barns bästa och föräldrars lika värde.

Jo, jag är helt riktig och inkluderande för barnens bästa. Ledsamt att du för krig mot pappors föräldraskap, så onödigt? Du är så snabb att kalla andra föräldrar du inte känner för värdelösa. Ingen är värdelös. Vad har du för syn på andra egentligen? Hur svartvit och ogrundat självsäker och dömande tycker du att du får vara? Ser du någon gräns eller gråzon alls i olika diskussionsfrågor? Jag avslutar gärna dialogen nu, vi vet nu vad du tycker om pappor.
  • Rudbeckius
    Anonym (TS) skrev 2019-08-12 15:21:54 följande:

Rudbeckius: läste du inte min tilläggstext?

Sorry. Ska läsa pronto.
Svar på tråden Kan man få ensam vårdnad om pappan är frånvarande?