• Tue 13 Aug 2019 22:35
    239 visningar
    7 svar
    7
    239

    Amning

    Jag har 2 barn sedan tidigare och är gravid igen.

    Jag han gett mig fan på nu att jag ska försöka få amningen att gå längre än en månad ..

    Därför tänker jag inte ge napp till bäbis när den kommer ut. Jag tror att de kanske får en bättre sug förmåga då.?

    Någon som har nå erfarenhet av detta ?

  • Svar på tråden Amning
  • Tue 13 Aug 2019 23:00
    #1

    Jag hade napp till mina 3 äldsta. Det är så enkelt när babyn gnäller, att stoppa in nappen för att köpa sig 5 minuter extra innan det är matdags. 4:e barnet fick ingen napp, så där blev det amning vid första pipet. Ja, jag tyckte amningen kom i gång mycket snabbare och bättre utan nappen.

  • Tue 13 Aug 2019 23:11
    #2
    lövet2 skrev 2019-08-13 23:00:03 följande:

    Jag hade napp till mina 3 äldsta. Det är så enkelt när babyn gnäller, att stoppa in nappen för att köpa sig 5 minuter extra innan det är matdags. 4:e barnet fick ingen napp, så där blev det amning vid första pipet. Ja, jag tyckte amningen kom i gång mycket snabbare och bättre utan nappen.


    JA jag fick nån slags känsla att de liksom borde bli bättre.

    Tack för svar . Ska verkligen försöka med detta. Då ersättning är för dyrt Känner jag.
  • Anonym (Tips)
    Tue 13 Aug 2019 23:47
    #3

    Tänk på att amma regelbundet och framför allt på natten (då det ökar produktionen). Om bebis inte tömmer bröstet eller nöjer sig med ena, töm dem (handmjölkning) så att mjölken inte börjar minska.

    Undvik napp. Se till att få rätt grepp. Se till att man ofta

  • Tue 13 Aug 2019 23:55
    #4

    Jag får inte överflöd med mjölk i brösten så för att mitt andra barn (första misslyckades jag med amningen pga felaktiga råd) skulle få tillräckligt gav jag inte henne napp förrän jag slutade amma vid tio månader (medicinska skäl som jag inte fortsatte). Jag bar i bärsjal, samsov, liggammade och det funkade fint för oss och hon hade en normal viktkurva men jag hade aldrig så brösten läckte eller att hon kräktes upp mycket efteråt. Jag hade helt enkelt precis tillräckligt för att hålla henne nöjd. Just det, och jag gav lite lite ersättning i kopp den första veckan för att ge viktuppgången en liten buff i början. Lycka till!

  • Anonym (amma på)
    Wed 14 Aug 2019 19:38
    #5

    Amma på. Sinande mjölk är generellt en myt. Ju större efterfrågan är desto mer mjölk OM barnet tillåts suga typ konstant i några dagar för att öka på produktionen. Art barnet vill till bröstet ofta och inte sover så länge i taget är inte ett tecken på att barnet inte blir mätt, det är ett normalt bebisbeteende. Du kan även använda elektrisk pump. Det gjorde jag med ett av barnen som inte var en så ihärdig sugare.

  • Thu 15 Aug 2019 14:15
    #6

    Gav napp tidigt, typ efter 1 vecka.

    Men endast när jag visste att han var mätt och hade ny blöja :) Han har ammat jättebra!

  • Fri 16 Aug 2019 14:27
    #7

    Jag hade problem med amningen från dag ett. slutade med att jag fick amningsnapp på BB för att hon fick så dåligt tag så hela bröstvårtan sprack och ömmade. Då hade jag ändå hjälp från en barnmorska som var expert på amning.


    Undvek att ge henne napp tills hon lyckades ta tag utan amningsnappen, vilket tog ca. 2 veckor. Nu kan hon amma utan amningsnapp på vänster bröst men inte höger (höger bröstvårta är indragen). Nu har hon napp när hon ska somna på dagarna och kvällen. funkar bra ihop med amningen :) Så undvik att ge napp förrens hon kan ta ett ordentligt tag!

Svar på tråden Amning