• Anonym (TS)

Vad är det värsta med ett jobb i en matbutik?

Hej!

Jag arbetar sen över 10 år tillbaka som undersköterska på demensboende. Det arbete som jag verkligen älskade är nu mer av ett rent helvete större delen av tiden. Kompetensen har sänkts något otroligt. Har man kunskap och erfarenhet så känner man sig rätt så ensam. Det har blivit för tungt att mäkta med helt enkelt. Jag måste söka nytt arbete och har funderat lite på vad jag skulle trivas med. Jag gillar ju att träffa människor, jag är serviceinriktad, har ett bra sinne för ordning och jag har inget emot fysiskt arbete heller. Jag tänker mig att jag skulle trivas med arbetet i någon matvarubutik. 

Men det finns ju nackdelar med alla jobb så vad kan man förvänta sig för problem/nackdelar med att arbeta i butik?  

• Svar på tråden Vad är det värsta med ett jobb i en matbutik?
  • Anonym (K)

Monotona rörelser, tunga lyft, emellanåt otrevliga kunder, arbetstider som ligger över stor del av dygnet.

• Anonym (TS)
    Anonym (K) skrev 2019-08-14 15:18:55 följande:

Monotona rörelser, tunga lyft, emellanåt otrevliga kunder, arbetstider som ligger över stor del av dygnet.

Sånt har jag inga problem med Tack för svar! 
  • Anonym (K)
    Anonym (TS) skrev 2019-08-14 15:27:11 följande:

Sånt har jag inga problem med Tack för svar! 

I övrigt ett riktigt trevligt jobb, omväxlande och med stora möjligheter att antingen vara generalist som är lite överallt eller snöa in på sitt område. Handelsavtalen gör en sällan rik men sån är ju verkligheten dessvärre. Enstaka arbetsgivare kan ibland vara lite småfula eller okunnika kring lagar och regler, men såna fasar ofta ut sig själva.
  • Anonym (Grabben bredvid)

Problem med matbutik? Lönen.

• Anonym (Carro)

Utan att överdriva så halverar du lönen. Det är största problemet.

Sitter du i kassan får du stå ut med att ta skit på ett helt annat sätt än inom vården. Allt är liksom kassörskans fel. Alltid. Plus sexistiska skämt och bli offentligt raggad på.

Jag trivdes väldigt bra som kassörska men det var oerhört tufft emellanåt i tex jultider när man fick stå ut med allt utan att komma undan.

• Anonym (TS)
    Anonym (Carro) skrev 2019-08-14 17:01:09 följande:

Utan att överdriva så halverar du lönen. Det är största problemet.

Sitter du i kassan får du stå ut med att ta skit på ett helt annat sätt än inom vården. Allt är liksom kassörskans fel. Alltid. Plus sexistiska skämt och bli offentligt raggad på.

Jag trivdes väldigt bra som kassörska men det var oerhört tufft emellanåt i tex jultider när man fick stå ut med allt utan att komma undan.

Just nu är jag beredd att gå ner i lön. Helt ärligt så är jag ganska desperat. Så illa har det blivit inom vården tyvärr.
  • Anonym (hemmafru)

Jag arbetade i matbutik fram tills för två år sedan då jag gifte mig och blev hemmafru. Det var på många sätt roligt, men det värsta - och det som gör att jag aldrig kommer att gå tillbaka - är den extrema hotbilden. I princip varje dag blev någon av kollegorna hotade. Gäng drog runt. Stölder och kaoZ som polisen inte tog itu med. Denna butiken låg ändå inte i något ghetto.

• Anonym (P vakt)

Parkeringsvakt privat eller kommunalt.

Begynnelselönen suger men sen tycker jag den är hyfsad. Fritt arbete under förtroende.

Arbetet är vad man gör det till. Har du rätt attityd och fattar att du är till för att serva parlörer och uppdragsgivare så kommer su ha ytterst få konflikter.

Ett måste är ju att orka med alla sorts väder.

Privata bolag kör ju typ alltid bil. Större städer och kommunal bevakning innebär både arbete till fots och med bil.

• Fjäril kär

Den uppenbara rånrisken var jobbigt. Vi blev också rånade några gånger under tiden jag jobbade i stor mataffär. Samt rånrisken i de omkringliggande affärerna som ju också drabbade oss när det inträffade något. Det var en oerhört utsatt situation. Inträffade också en hel del ingripanden av polis i affären av större stöldligor av olika nationaliteter. Man var alltid på sin vakt. Samt att det utanför skedde skottlossning och ett väl omtalat mord. Då var man bra spak kan jag säga när skotten ekade utanför..

• Anonym (Reka)

Tycker inte lönen är så illa ändå. Min sambo är fastanställd och får utöver sitt schema mycket extratider och drar för det mesta in ca 30.000 kr före skatt, sen varierar det såklart mer eller mindre. Enligt han själv finns det inget jobbigt med att jobba på Ica förutom under sommartid när det översvämmas av turister och varor tar slut snabbt och affären blir trång. Det är några enstaka gånger han klagat på något en kund sagt eller någonting som har hänt men i övrigt gillar han sitt jobb och jobbar tillsammans med några sina gamla skolkamrater och känner alla kollegor så pass väl att de umgås på fritiden, han tar livet lite med en klackspark så när kunder klagar eller liknande tar han det med ett leende och förklarar situationen. Det finns självklart bättre och sämre jobb men lönen är ju ändå så pass bra att det får det att gå runt även om personen är ensamstående, och villkoren är väl inte så himla dåliga heller om man jämför. Jag själv hade mycket hellre tagit klagomål av bittra kunder då och då än att stå ut med den påfrestningen man utsätts för inom vården tillsammans med dåliga villkor och en lön som ofta också är rätt kass

• ballerinakakaoreo

För och nackdelar som vägs mot varandra kommer att finnas inom varenda yrke. Är det inte rånrisk och sura kunder på Ica så är det att torka bajs inom vården, krocka som budbilschaufför/lastbilschaufför, riskera sitt eget liv (brandman) osv osv.. och lönen går ju att jobba upp genom att ta emot/fråga om extra tider, jobba storhelger, jobba mycket OB och framförallt löneförhandla om du jobbar där en längre tid.

• Anonym (I)

Hade nog sagt alla idioter till kunder, även om idioterna är en minoritet så är det de man kommer ihåg. "Män" med liten penis som blir är en toffel för frun där hemma och som tar ut all vrede på den stackars kassapersonalen. Bittra pensionärer som tar ut det faktum att deras liv varit ett misslyckande på någon som inte riktigt kan försvara sig. Alla är de riktiga fega kräk som aldrig skulle våga hålla på så i andra sammanhang, men vet att många butiker lever efter den värdelösa lögnen att "Kunden har alltid rätt".

Utöver det finns det även risk att diverse drägg ska försöka råna butiken, kackelackor som borde varit inlåsta sedan lång tid tillbaka.

Det skulle jag säga är det värsta med butiksjobb. Sen finns det såklart en minoritet trevliga kunder också, samt en majoritet neutrala kunder.

• Anonym (Tjänar)
    Anonym (Carro) skrev 2019-08-14 17:01:09 följande:

Vad tjänar unga tjejer som jobbar med detaljhandel livsmedelsbutiker, Leksaker, Fik och så vidare 
Svar på tråden Vad är det värsta med ett jobb i en matbutik?