Inlägg från: Anonym (suck) |Visa alla inlägg
  • Anonym (suck)

Downs syndrom och abort

jrockyracoon skrev 2019-08-15 10:19:00 följande:
    Med tanke på hur många i tråden som talar illa om de här barnen, tycker jag faktiskt att några mothugg väl kan vara på sin plats.
    Jag har inte sett någon i tråden tala illa om barnen med DS.

Sedan har jag svårt att få ihop det statistiskt påvisbara fakta att en individ med DS har lägre intelligens än individer utan DS, till att bli en fördom. Inte heller de statistiskt påvisbara faktum som rör följdsjukdomar är enligt dig en fördom. Och om vi tittat på gruppen individer med DS och jämför med gruppen individer utan DS så kommer gruppen med DS i mycket, mycket, mycket högre grad behöva anpassning i livet för att kunna leva ett värdigt liv.

Att du sedan jämför din dotter med dysmeli med en individ med DS är rakt av skrattretande. Att sakna en hand med i resten vara fult fungerande går inte ens att jämföra med att ha funktionshinder som påverkar både utanpå och inuti den fysiska kroppen, och sinnet. Faktum är att du skymfar oss som behöver hantera funktionshinder som DS med din jämförelse.

• Anonym (suck)
    jrockyracoon skrev 2019-08-15 03:33:05 följande:

Vi behöver mer karaktärer och mer kärlek i Sverige. Att välja bort barn p.g.a. dess intelligens eller utseende, etc. är ganska motbjudande. Men jag antar att rädslan för det vi inte känner till ofta styr vårt beteende.

jrockyracoon skrev 2019-08-15 10:19:00 följande:
    Om vi t.ex. tittar på några av de saker du nämner: "Låg intelligens", "Bli mobbad för sitt utseende" och "mindre möjligheter att skaffa ett partner" så är detta nackdelar som följer utifrån hur andra människor ser på downs syndrom. Det blir ungefär som att man ska välja bort homosexuella barn för att de riskerar att möta omgivningens förakt. I min värld ska man inte välja bort ett barn för att det är annorlunda och bryter mot normen av skäl att andra är fördomsfulla. De problemen ska man istället jobba med genom information, mänskliga möten och debatter för att få ett mänskligare och varmare samhälle. Jag tycker t.ex. inte att homosexuella ska utrotas utan att de som är homofoba ska ändra inställning.
    Min syster har DS, så jag har fått hantera DS på mer eller mindre daglig basis i snart 45 år.
  • Anonym (suck)
    jrockyracoon skrev 2019-08-15 12:05:34 följande:
    Och du har alltså en negativ erfarenhet av DS och tycker att dina föräldrar skulle ha gjort abort?
    Min åsikt är att det står varje blivande mamma fritt att välja att bära fram eller abortera ett foster med DS.

Jag vänder mig emot alla som tror sig veta hur det är att ha en vardag med ett barn med  funktionshinder, att skönmåla (eller svartmåla) hur det faktiskt kan vara både för  barnet och för de anhöriga.

Jag vänder mig också emot det skuldbeläggande som många gör av de som väljer bort ett defekt foster, att likna det vid en strävan mot en super-ras eller andra paralleller till 30-talet.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Nejjjjjjjjj) skrev 2019-08-15 14:55:15 följande:

Nej jag skulle inte göra, abort av många anledningar

Ett barn ett barn och ska inte kastas bort bara för hen har dv alla gör sina egna val Men jag skulle aldrig göra abort om mitt barn hade dv

En fråga om ni bara kunde få barn med dv skulle ni välja då att inte skaffa barn fast eran barn längtan är så stor?

Hellre inga barn alls. Men jag ser inte min egen fortplantning som nödvändig för människans fortsatta existens, så för mig är det OK att inte skaffa barn, och jag är öppen för att välja annan typ av föräldraskap .
Svar på tråden Downs syndrom och abort