• mi2

    otrogen sambo

    Hej


    Jag har kommit på min sambo att hon har varit otrogen i över 18 månaders tid. Jag vet hur det låter men det är sant.


    Vi har varit tillsammans i 25 år och visst, hela livet har inte varit dans på rosor men vi har haft det bra om man tittar på förutsättningar.


    Nu när allting kommit till ljuset säger hon att hon gjorde det för att jag har varit dum till henne under många år, i princip ända sen vi träffades.


    Under den perioden hon var otrogen har hon skolkat från jobbet och sjukskrivit sig, köpt mat till deras träffar från vårt matkonto, kört många mil med bilen (vi har gemensam ekonomi) sagt att hon jobbar sena kvällar men varit hos honom. När jag granskade hennes mobiltelefon faktura var det över 1600 sms/mån till honom.


    Som jag förstår nu så enligt henne var jag en vidrig människa. Allting är mitt fel samt ingenting av det vi förverkligat genom livet var inte värt mycket?


    Hur kan man göra såhär och försvara det på något sätt, jag förstår inte.


    Jag är ganska nedbruten och jag kan inte tänka klart, men samtidigt letar jag efter ett vetigt svar.


    Kommer jag någonsin att få ett?

  • Svar på tråden otrogen sambo
  • Anonym (man2)

    1) Hur kan man göra så? Bevisligen finns det många som kan det, och oftast rättfärdigar det det för sig själva genom att skylla på något eller någon annan.

    2) NEJ du kommer aldrig få ett svar eller en ursäkt, däremot kommer du få massor med borförklaringar och få höra att allt är ditt fel (se punkt 1)

    3) Sluta fundera över varför och vad hon tänker och hoppas på en förklaring eller en ursäkt, det kommer du aldrig få. Inse att hon inte är rätt person för dig och var glad över att du fick reda på det för annars hade hon fortsatt med det och du hade gått omkring ovetandes.  Nu fick du chansen att ta ett beslut, ta vara på den och dumpa henne, fokusera på dig själv (och dina barn du har några) och bli hel igen, tänk inte på henne, glöm henne helt, varje sekund du ägnar åt att tänka på henne är din förlust och hennes vinst för du låter henne påverka dig och ditt liv. Efter ett tag kommer du må bra igen och träffa en ny och bättre människa.

  • Anonym (man2)
    mi2 skrev 2019-08-16 20:06:48 följande:
    Att komma med anklagelser just efter att jag har kommit på henne är svårt att smällta.
    Som jag sa det har varit upp and downs med högljutt bråk med aldrig våldsamt eller annat.
    Det här uppdagades i januari och jag måste säga att vi har en tonårsdotter som är mest drabbad av det här...
    Vi kom överens om att fortsätta leva under samma tak men att om det ska bli på tal VI igen så måste jag få tid att lita på henne ang grundläggande saker först.
    Fram till nu har inte blivit bättre, hon har inte träffat någon annan, men allting har börjat låta som att det är mitt fel, det hela.
    Jag ångrar att jag inte bröt upp med henne redan i januari.
    Jag håller på att glida ifrån min dotter med...
    Man kan inte lita på henne om hon lovar något och det går inte att komma fram till någon trovärdig deal ang huset eller dottern.
    Jag är ny på sidan så om det finns länkar med hjälp kan ni lägga upp dem här i tråden... tacsam för det
    Förstår att det är svårt att smälta att hon anklagar dig det är inte vad man förväntar sig, alla tror att den andra kommer bryta ihop och be om förlåtelse och vara ångerfulla. Verkligheten är oftast tvärtom, men det vet man inte förrän man upplevt det.

    Som någon annan tagit upp så beror hennes beteende på hennes skuldkänslor, det är hennes sätt att skydda sig själv. Eftersom det är hennes försvarsmur så kommer hon ALDRIG släppa den, det är det enda som skyddar hennes ego från kollaps så den kommer hon aldrig släppa inte ens som många år. Det är något du tyvärr får acceptera, men tro mig innerst inne vet hon mycket väl vad hon gjort.

    Ja det var synd att du inte drog redan då, men det vet man inte då, man tror ju på alla fina ord om att alla kan göra misstag och att man inte ska döma och alla förtjänar en andra chans, etc som oftast människor som saknar erfarenhet av svek slänger sig med. I stort sett alla som själva varit där du är nu skulle hade rådit dig att lämna, men det hade du inte lyssnat på för du var inte redo för det. Been there, done that.

    Så klandra inte dig själv för mycket, man känner sig som en lättlurad idiot och så jävla blåst så det inte är sant, men när du fått lite distans till det så kommer du inse att det är liksom inte fel att lita på en partner, det är tvärtom ganska naturligt att man sänker guarden när man släpper någon nära. Det är snarare hon som missbrukade ditt förtroende.

    Och snälla snälla TS, var inte så i helvete naiv att du tror att en person som bedrar dig och som sen inte ens kan stå för det utan skyller allt på dig någonsin går att lita på? Jag menar vad mer bevis behöver du för att fatta att hon inte är en lämplig partner?

    Sluta fokusera på henne, ert förhållande är redan dött, det såg hon till med sin otrohet OCH hur hon hanterade det efter. Däremot har du kvar ditt förhållande till din dotter,  se till att fixa det praktiska så du får lugnt och ro och lägg all din fokus på den istället. Låt inte ditt ex sabba det med.
  • Anonym (Skild och gift)
    mi2 skrev 2019-08-16 20:06:48 följande:

    Att komma med anklagelser just efter att jag har kommit på henne är svårt att smällta.

    Som jag sa det har varit upp and downs med högljutt bråk med aldrig våldsamt eller annat.

    Det här uppdagades i januari och jag måste säga att vi har en tonårsdotter som är mest drabbad av det här...

    Vi kom överens om att fortsätta leva under samma tak men att om det ska bli på tal VI igen så måste jag få tid att lita på henne ang grundläggande saker först.

    Fram till nu har inte blivit bättre, hon har inte träffat någon annan, men allting har börjat låta som att det är mitt fel, det hela.

    Jag ångrar att jag inte bröt upp med henne redan i januari.

    Jag håller på att glida ifrån min dotter med...

    Man kan inte lita på henne om hon lovar något och det går inte att komma fram till någon trovärdig deal ang huset eller dottern.

    Jag är ny på sidan så om det finns länkar med hjälp kan ni lägga upp dem här i tråden... tacsam för det


    Hej TS,

    Okej du ångrar att du inte bröt upp i januari men varför kan du inte bryta nu? Din relation med din fru är död! Den dog när hon ljög för dig första gången om den andra mannen. När hon fortsatt ljuga i 1 1/2 år så slog hon i dom sista spikarna i kistan.

    Nu ska du rädda vad du rädda kan och det är den relation till din dotter! Det är hon du ska fokusera på.

    När min fru lämnade mig var det det bästa som hänt mig. Inse att din fru kommer aldrig met tillbaks till det som fanns. Ju fortare du kan flyta ut ju fortare kan du börja läka dina sår och börja ditt nya lov. Om inte för din skull så för din dotters...

    Lycka till, livet är inte över, det har startat...
  • Anonym (Skild och gift)

    Vänligen bortse från mina stavfel. Mobilen du vet... ;)

  • Anonym (Alltid mannens fel)

    Ta dig i kragen och bilda dig en helt egen uppfattning om hela situationen. Ta ansvar för dig själv och ditt eget liv och ta gärna samtalshjälp vilket kan vara till mycket god hjälp för alla när vi drabbas av en livskris. 
    Läs gärna Man2 #13.
    Jag instämmer och kan själv vittna om motsvarande erfarenheter. En av mina bästa vänner likväl som minst två av mina arbetskamrater har också ungefär samma erfarenheter.

    Diskutera inte saken med din sambo. Hon vet precis vilka knappar hon ska trycka på och hur hon ska bära sig åt för att skylla över ansvaret på dig, ursäkta sitt eget beteende och hur hon ska bära sig åt för att få dig att tvivla på dig själv och känna dåligt samvete.
    Hon är expert på allt detta efter er tid tillsammans.
    Dessutom har väldigt många otrogna kvinnor ofta fullt stöd av sina "medsystrar", t ex av sin mor, sin syster, sina väninnor etc, inklusive fullt stöd på forum som t ex FL.

    Hon är kvinna. Med det verkar följa något genetiskt eller biologiskt nedärvt som innebär att för väldigt många kvinnor är all otrohet mannens fel, oavsett om det är mannen eller kvinnan som varit otrogen. 
    (Det finns säkert naturliga biologiska förklaringar till detta, men jag har inte kompetens inom området för att kunna förklara detta fenomen.) 
    När en man är otrogen är han en fähund och en riktig idiot.
    När en kvinna är otrogen så räknas det inte ens som otrohet för det är bara en naturlig följd av att hennes man är en fähund och en riktig idiot. Han förtjänar inget annat.
    Om mannen är en idiot så har aldrig kvinnan något eget ansvar för att hon själv har valt att vara tillsammans med en idiot. Inte heller något eget ansvar för att hon själv fattat beslutet att vara otrogen.

    Självfallet gäller inte detta för alla kvinnor men påfallande ofta ligger det åtminstone någonting i denna beskrivning. T ex framgår det mycket tydligt om man följt otrohetstrådar här på FL under några år.

    Lycka till med nästa fas i ditt liv.
    För mig liksom för Man2 har nästa fas blivit fantastiskt lycklig och bra.

  • Anonym (qwerty)
    mi2 skrev 2019-08-16 20:06:48 följande:
    Jag håller på att glida ifrån min dotter med...
    Om jag var du skulle jag lämna frun som svikit dig och satsa all din energi och ditt engagemang på din dotter.
  • molly50
    mi2 skrev 2019-08-16 20:06:48 följande:
    Att komma med anklagelser just efter att jag har kommit på henne är svårt att smällta.
    Som jag sa det har varit upp and downs med högljutt bråk med aldrig våldsamt eller annat.
    Det här uppdagades i januari och jag måste säga att vi har en tonårsdotter som är mest drabbad av det här...
    Vi kom överens om att fortsätta leva under samma tak men att om det ska bli på tal VI igen så måste jag få tid att lita på henne ang grundläggande saker först.
    Fram till nu har inte blivit bättre, hon har inte träffat någon annan, men allting har börjat låta som att det är mitt fel, det hela.
    Jag ångrar att jag inte bröt upp med henne redan i januari.
    Jag håller på att glida ifrån min dotter med...
    Man kan inte lita på henne om hon lovar något och det går inte att komma fram till någon trovärdig deal ang huset eller dottern.
    Jag är ny på sidan så om det finns länkar med hjälp kan ni lägga upp dem här i tråden... tacsam för det
    Jag förstår att det känns svårt att smälta.
    Hon vet att hon har gjort fruktansvärt fel och försöker nu skydda sig själv och sitt eget dåliga samvete genom att lägga skulden på dig för sina egna val.
    Men om dessa anklagelser hade stämt,varför har hon då stannat hos dig i så lång tid som 25 år? Och varför har hon inte pratat med dig om hon nu ansåg att ni hade sådana problem?
    Det här är helt och hållet hennes eget val. Hon har ansvar för sina egna handlingar och borde nu få ta konsekvenserna av det.
    Jag tycker du ska lämna henne och försöka fokusera på relationen till din dotter.
    Relationen till din sambo dog redan då hon gjorde valet att hoppa i säng med en annan man.

    Kram och lycka till! Och berätta gärna hur det går.
  • Tool T
    TriC skrev 2019-08-16 09:31:02 följande:

    En engångshändelse är oförlåtligt! Dessutom har engångshändelser en förmåga att upprepa sig. Man ska aldrig förlåta otrohet utan dumpa en sådan partner direkt. 


    Otrohet kan visst förlåtas! Det är upp till var och en.
  • Anonym (Me2)
    Anonym (Alltid mannens fel) skrev 2019-09-03 11:05:05 följande:

    Hon är kvinna. Med det verkar följa något genetiskt eller biologiskt nedärvt som innebär att för väldigt många kvinnor är all otrohet mannens fel, oavsett om det är mannen eller kvinnan som varit otrogen. 
    (Det finns säkert naturliga biologiska förklaringar till detta, men jag har inte kompetens inom området för att kunna förklara detta fenomen.) 
    När en man är otrogen är han en fähund och en riktig idiot.
    När en kvinna är otrogen så räknas det inte ens som otrohet för det är bara en naturlig följd av att hennes man är en fähund och en riktig idiot. Han förtjänar inget annat.
    Om mannen är en idiot så har aldrig kvinnan något eget ansvar för att hon själv har valt att vara tillsammans med en idiot. Inte heller något eget ansvar för att hon själv fattat beslutet att vara otrogen.


    Så sant, så sant.
  • molly50
    Anonym (Alltid mannens fel) skrev 2019-09-03 11:05:05 följande:

    Hon är kvinna. Med det verkar följa något genetiskt eller biologiskt nedärvt som innebär att för väldigt många kvinnor är all otrohet mannens fel, oavsett om det är mannen eller kvinnan som varit otrogen. 
    (Det finns säkert naturliga biologiska förklaringar till detta, men jag har inte kompetens inom området för att kunna förklara detta fenomen.) 
    När en man är otrogen är han en fähund och en riktig idiot.
    När en kvinna är otrogen så räknas det inte ens som otrohet för det är bara en naturlig följd av att hennes man är en fähund och en riktig idiot. Han förtjänar inget annat.
    Om mannen är en idiot så har aldrig kvinnan något eget ansvar för att hon själv har valt att vara tillsammans med en idiot. Inte heller något eget ansvar för att hon själv fattat beslutet att vara otrogen.


    Det kan säkert ligga något i det.
    Men det gäller nog många otrogna,oavsett kön.
    De vill inte ta ansvar för sina handlingar utan skyller gärna ifrån sig på andra.
    Mitt ex tog inget ansvar då han bedrog mig utan lade skulden på mig.
    Jag är såklart inte felfri,men för hans handlingar ansvarade bara han själv.
    Det var ju inte som att jag bad honom vara otrogen.
    Så det är inte bara otrogna kvinnor som skyller ifrån sig på andra. Även otrogna män gör detsamma.
  • Anonym (Alltid mannens fel)
    molly50 skrev 2019-09-05 08:35:27 följande:
    Det kan säkert ligga något i det.
    Men det gäller nog många otrogna,oavsett kön.
    De vill inte ta ansvar för sina handlingar utan skyller gärna ifrån sig på andra.
    Mitt ex tog inget ansvar då han bedrog mig utan lade skulden på mig.
    Jag är såklart inte felfri,men för hans handlingar ansvarade bara han själv.
    Det var ju inte som att jag bad honom vara otrogen.
    Så det är inte bara otrogna kvinnor som skyller ifrån sig på andra. Även otrogna män gör detsamma.
    Nej, du missade min poäng.
    Mitt inlägg handlar inte om hur otrogna skyller ifrån sig utan det handlar om skillnaden mellan manligt och kvinnligt och hur kvinnor och män ser på sin egen otrohet.

    En kvinna kan med fullt allvar påstå att den sexuella handlingen liksom aldrig har hänt. I hennes medvetande sker någon sorts omvandling som gör att hon kan tolka det som att det aldrig har hänt. För denna tolkning kan hon dessutom få stöd av sin mor, syster, väninna eller på forum som FL.
    Allt detta på grund utav att det är mannens fel, alternativt alla vita medelålders mäns fel rent generellt.
    Och då innebär det att man i den kvinnliga hjärnan kan tolka det som att det faktiskt aldrig har hänt.

    Kvinnligt stöd på diverse forum kan t ex se ut ungefär som följande:
    "Nej, det är inget fel på den otrogna kvinnan, hon har inte gjort något fel, för män gör minsann lika mycket fel, män skyller också ifrån sig. Min man t ex skyllde ifrån sig. Så det så!"

    Dock håller jag med dig om att otrogna skyller ifrån sig, både kvinnor och män.
    Men rent generellt förekommer inte att män i allmänhet påstår att oavsett om det är mannen eller kvinnan som varit otrogen så är det alltid kvinnans fel.
    Män i allmänhet sluter inte upp runt den otrogna mannen och hjälper honom att förminska det fel han begått och hjälper honom inte att skylla på kvinnan eller på kvinnor i allmänhet.
    Men tvärtom är vanligt förekommande.
    Att det ligger åtminstone någon gnutta sanning i detta tror jag att även du känner till, eftersom jag vet att du följer otrohetstrådar här på FL.
  • molly50
    Anonym (Alltid mannens fel) skrev 2019-09-05 09:04:10 följande:
    Nej, du missade min poäng.
    Mitt inlägg handlar inte om hur otrogna skyller ifrån sig utan det handlar om skillnaden mellan manligt och kvinnligt och hur kvinnor och män ser på sin egen otrohet.

    En kvinna kan med fullt allvar påstå att den sexuella handlingen liksom aldrig har hänt. I hennes medvetande sker någon sorts omvandling som gör att hon kan tolka det som att det aldrig har hänt. För denna tolkning kan hon dessutom få stöd av sin mor, syster, väninna eller på forum som FL.
    Allt detta på grund utav att det är mannens fel, alternativt alla vita medelålders mäns fel rent generellt.
    Och då innebär det att man i den kvinnliga hjärnan kan tolka det som att det faktiskt aldrig har hänt.

    Kvinnligt stöd på diverse forum kan t ex se ut ungefär som följande:
    "Nej, det är inget fel på den otrogna kvinnan, hon har inte gjort något fel, för män gör minsann lika mycket fel, män skyller också ifrån sig. Min man t ex skyllde ifrån sig. Så det så!"

    Dock håller jag med dig om att otrogna skyller ifrån sig, både kvinnor och män.
    Men rent generellt förekommer inte att män i allmänhet påstår att oavsett om det är mannen eller kvinnan som varit otrogen så är det alltid kvinnans fel.
    Män i allmänhet sluter inte upp runt den otrogna mannen och hjälper honom att förminska det fel han begått och hjälper honom inte att skylla på kvinnan eller på kvinnor i allmänhet.
    Men tvärtom är vanligt förekommande.
    Att det ligger åtminstone någon gnutta sanning i detta tror jag att även du känner till, eftersom jag vet att du följer otrohetstrådar här på FL.
    Jo,det kan jag hålla med om. Jag tillhör dock inte den skaran kvinnor som sluter upp bakom otrogna kvinnor. Jag tycker det är lika fel oavsett kön på den som är otrogen.
    Jag ber om ursäkt för missförståndet.
  • Anonym (Alltid mannens fel)
    molly50 skrev 2019-09-05 09:08:08 följande:
    Jo,det kan jag hålla med om. Jag tillhör dock inte den skaran kvinnor som sluter upp bakom otrogna kvinnor. Jag tycker det är lika fel oavsett kön på den som är otrogen.
    Jag ber om ursäkt för missförståndet.
    Helt ok Molly. Jag gillar dig och tror absolut inte att du skulle sluta upp bakom någon otrogen. Ta inte det jag skrev som något personligt. Solig
  • molly50
    Anonym (Alltid mannens fel) skrev 2019-09-05 09:51:31 följande:
    Helt ok Molly. Jag gillar dig och tror absolut inte att du skulle sluta upp bakom någon otrogen. Ta inte det jag skrev som något personligt. Solig
    Nejdå,det gör jag inte.   
Svar på tråden otrogen sambo