• Eliiineliiin

    Råttor och kattungar

    Vi får hem en kattunge på 12 veckor imorgon och har i veckan fått in råttor som verkar ha bosatt sig i golvet men kommer även ut i själva huset. Panikäckligt jag vet. Men stora frågan. Hur fan ska jag skydda kattungen mot dom? Eller vad händer om dom stöter ihop?

    Detta är en väldigt lång historia som jag har gjort kort. Kattköpet går inte att hindra. Orkar inte förklara. Så enbart faktasvar tack. Pikarna kan vi ta en annan gång.

  • Svar på tråden Råttor och kattungar
  • viseversa

    Ni får såklart ringa Anticimex ang råttorna. För förutom att det är äckligt så kan dom gnaga sönder en jävla massa under huset och förökar sig extremt snabbt.

  • FuckGoggleAskMe

    En gång i tiden hade jag en kattmamma med ungar som var runt 7 veckor gamla. Mamman gick ut på jakt och kom hem med en levande liten råtta som hon gav till ungarna, sen brydde hon sig inte om råttan. Ett par av ungarna var jättetuffa och försökte daska till råttan och nafsa efter den, en unge var livrädd och gick undan och grät, medan resten såg nyfiket och förvånat på medan tuffingarna gjorde sina försök. Råttstackarn var livrädd för alla och försökte rymma. Dvs, tror att det är svårt att veta vad som kan hända ... men en tolvveckors unge borde väl vara ganska tuff.

  • Eliiineliiin
    viseversa skrev 2019-08-16 15:17:33 följande:

    Ni får såklart ringa Anticimex ang råttorna. För förutom att det är äckligt så kan dom gnaga sönder en jävla massa under huset och förökar sig extremt snabbt.


    Men det var inte frågan, måste ha formulerat mig otydligt. Det har vi givetvis gjort. Frågan var om en råtta skadar en kattunge. Enbart det. Alla andra tips kan ni bespara er. Det är inte mitt val att skaffa kattungen, och det går inte att hindra. Jag mår asdåligt över det. Så hur man blir av med råttor får du tipsa om i en annan tråd.
  • flygrl

    @TS: Om det är råttor ni fått in i huset och inte möss är det absolut ett hot mot kattungen. T o m vuxna katter undviker råttor och kattungar löper stor risk bli dödade. Jag skulle inte släppa kattungen ur sikte så länge råttproblemet pågår. Och om inte det går skulle jag ha kattungen nån annanstans än i huset, tex. hos nån som kan ta hand om den så länge.

    Om det däremot är möss ni har skulle jag inte va lika bekymrad. Av nån anledning blandas råttor och möss ständigt ihop i Sverige trots det är stor skillnad i storlek och beteende.

  • Eliiineliiin
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-08-16 15:45:17 följande:

    En gång i tiden hade jag en kattmamma med ungar som var runt 7 veckor gamla. Mamman gick ut på jakt och kom hem med en levande liten råtta som hon gav till ungarna, sen brydde hon sig inte om råttan. Ett par av ungarna var jättetuffa och försökte daska till råttan och nafsa efter den, en unge var livrädd och gick undan och grät, medan resten såg nyfiket och förvånat på medan tuffingarna gjorde sina försök. Råttstackarn var livrädd för alla och försökte rymma. Dvs, tror att det är svårt att veta vad som kan hända ... men en tolvveckors unge borde väl vara ganska tuff.


    Tack för svaret! Känns lite bättre nu. Jag kommer givetvis göra allt för att hålla ungen ifrån råttorna men det kännns som ett omöjligt uppdrag att hålla koll till 100%. Men tack!
  • flygrl
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-08-16 15:45:17 följande:

    En gång i tiden hade jag en kattmamma med ungar som var runt 7 veckor gamla. Mamman gick ut på jakt och kom hem med en levande liten råtta som hon gav till ungarna, sen brydde hon sig inte om råttan. Ett par av ungarna var jättetuffa och försökte daska till råttan och nafsa efter den, en unge var livrädd och gick undan och grät, medan resten såg nyfiket och förvånat på medan tuffingarna gjorde sina försök. Råttstackarn var livrädd för alla och försökte rymma. Dvs, tror att det är svårt att veta vad som kan hända ... men en tolvveckors unge borde väl vara ganska tuff.


    Väldigt söt berättelse...fast rörde det sig verkligen om en råtta där?! Man håller ofta inte isär råttor och möss i Sverige trots det är stor skillnad på dom. Råttor är stora och aggressiva till skillnad från möss. En vuxen råtta kan jaga en vuxen katt på flykten så en kattunge är tyvärr chanslös mot en råtta.
  • Eliiineliiin
    flygrl skrev 2019-08-16 16:58:18 följande:

    @TS: Om det är råttor ni fått in i huset och inte möss är det absolut ett hot mot kattungen. T o m vuxna katter undviker råttor och kattungar löper stor risk bli dödade. Jag skulle inte släppa kattungen ur sikte så länge råttproblemet pågår. Och om inte det går skulle jag ha kattungen nån annanstans än i huset, tex. hos nån som kan ta hand om den så länge.

    Om det däremot är möss ni har skulle jag inte va lika bekymrad. Av nån anledning blandas råttor och möss ständigt ihop i Sverige trots det är stor skillnad i storlek och beteende.


    Tack! Ja, jag är tyvärr ganska säker på att det är råttor. Möss hade jag inte varit så orolig för. Ska inhandla grindar och dela av huset så gott jag kan. Tack för svaret
  • flygrl
    Eliiineliiin skrev 2019-08-16 17:07:31 följande:

    Tack! Ja, jag är tyvärr ganska säker på att det är råttor. Möss hade jag inte varit så orolig för. Ska inhandla grindar och dela av huset så gott jag kan. Tack för svaret


    Ok, om det är råttor får du verkligen ta kattungens säkerhet på allvar. Fast det verkar du ju också göra.

    Ta väl hand om kattungen & hoppas du också får trevligt med den! Kattungar är ju ljuvligt söta & charmiga små krabater.
Svar på tråden Råttor och kattungar