• Trinity78

Vilken väggfärg passar till ekmöbler?

Vi ska snart flytta och vi kan inte riktigt bestämma oss för vilken färg vi ska ha på väggarna i det nya sovrummet. Vi har sängen Malm från IKEA och sängborden i samma serie, allt i ek.
    http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10103&storeId=2&langId=-11&productId=60994

Jag tycker att grått och limegrönt går bra ihop med ek men man kanske ska ha lite ljusare väggar eftersom eken är lite mörkare?

Reality is a bore
  • Svar på tråden Vilken väggfärg passar till ekmöbler?
  • natalie72

Olika gröna nyanser (lime, men även andra)är snygga, liksom creme/latte och andra typ "kaffefärger". Det finns ju nyanser av (lime)grönt och grått som inte alls är mörka,utan väldigt ljusa! Tänk bara på att färgen blir kraftigare på en hel vägg en på en liten provbit!

• Trinity78

Ja, jag funderar på om vi bara ska måla/tapetsera en fondvägg. Jag har varit lite inne på creme/latte men jag är rädd att det kanske blir för mycket brunt då?

Reality is a bore
  • linda87

mörkbrunt funkar tycker jag i alla fall som fondvägg då ja ek är just träslag i mina ögon det ser stillrent och frächt ut

• natalie72

En fondvägg i lite mörkare brunt, övriga väggar creme/latte och sen lägga till färg med hjälp av textil är ju aldrig fel! (och lättare att byta) Kanske gröna/turkosa sängkläder/överkast/kuddar?

• ME 71

Allt passar till ek, tycker iallfall jag. I vårt sovrum har vi en brun/grå/silver fondvägg, resten av väggarna är varmt gräddvita (se galleri).

Har ni sovrummet mot norr eller söder? Mot söder fungerar det bra med mörka väggar eftersom det blir så ljust av solen iallafall. Mot norr och det kalla ljuset fungerar det nog bättre med en lite ljusare nyans av ett varmare slag.

Smaken är ju olika, så gör det ni tycker känns bäst för er.... lycka till

• Trinity78
    ME 71: Fönstren vätter mot norr, tror jag.. Ditt sovrum var jättefint! Snygg säng också
    Reality is a bore
  • Tant Green

Jag läste någonstans att när det gäller andra träslag så passar inte rödaktiga träslag (som bok) till ek, för att det gör att eken ser grådaskig ut. Så man kanske ska undvika röda toner på väggarna också?

Svar på tråden Vilken väggfärg passar till ekmöbler?