Backa o sluta höra av sig till dejt??
Ja, vilka strategier ska man ha, och ska man vara rak, vara på, vara laid back, etc.
Det finns nog väldigt många sätt att tänka, och man ska nog vara försiktig med att tro att det finns "rätta svar" bland alla råd du får.
Jag har följande tankar.
1. Det är lätt att man blir lite för på om man gillar någon och forcerar fram det till ett avslut för snabbt. Om man är för krävande och på, riskerar man säkert att tappa en del intressenter p.g.a. att man stressar dem, de kanske vill ta det i en lugnare takt.
2. Men å andra sidan behöver man också kunna ställa krav. Ibland är det viktigt att man visar den andre att man visar sina kort. D.v.s. är tydlig med att man är intresserad av en kärleksrelation och inte en vänskapsrelation och låter personen ta ställning till hur personen vill ha det. Man vill inte slösa energi och känslor i all evighet på någon som inte visar gensvar tillbaka.
3. Det är ofta bra att vara ärlig och öppen med hur man känner och vad man vill. Ibland kan man dock hålla tillbaka lite, t.ex. om man själv vet att man är lite snabb med att vilja gå in i en relation kanske det kan vara strategiskt att vänta lite extra innan man går in på det.
4. Det är attraktivt att få fundera på om den andra är intresserad eller ej, det är också attraktivt att visa att man är en aktiv person som har andra intressenter. Det är antagligen en bra signal att visa den andre att man faktiskt har andra potentiella pojk/flick-vänner än hen.
Om jag vore dig skulle jag efter dessa dejter bli tydlig med att du är intresserad och visa att du vill fortsätta dejta. Om han inte är intresserad av det, skulle jag släppa honom känslomässigt och fortsätta med mitt liv. Nu har han ju sagt att han vill ha en vecka och fundera, så det är givet att han ska få det. Men därefter är det faktiskt dags att du också ställer lite krav. Det är inte bara han som ska bestämma förutsättningarna för en ev. fortsättning.
Jag behöver verkligen ta till mig detta. Många kommer med förslag med hur man ska tänka men det är svårt att följa alla olika åsikter. Men dessa punkter var ändå vettiga.
Jag själv dejtar en kille (har träffats 3 ggr). Allt har gått väldigt fort men vi tycker om varandra mycket. Han har skrivit väldigt mycket fina saker och jag till honom. Känns som vi är the perfect match. Men sen till idag (två dagar efter dejten) så skriver han inte till mig. Vi har kommit överens om att fortsätta ses och han svarar alltid mig med hjärtan osv. Men han tar inte initiativ. Det har gått en dag och jag är orolig. Hatar att jag känner så. Bör inte vara orolig. Men är ju såklart rädd att han ska låta det rinna ut i sanden och inte egentligen vill ses mer.