• Anonym (TS)

    Förskoleklass toalettbestyr

    Jag har en dotter som är 5 år, fyller 6 i vinter och har därmed börjat förskoleklass.

    Vi har jobbat hela sommaren med att få henne att torka sig själv när hon bajsat. Det har varit en rejäl kamp som vi inte vunnit.

    Kiss är inga problem, det är just bajs som är problem.

    Hon säger nu att det inte är ett problem för henne för hon kommer helt enkelt inte bajsa på skolan oavsett om hon behöver eller inte, då väntar hon till hon kommer hem.

    Detta gör mig orolig för förstoppningar. Jag tycker det är en riktigt dålig ide. Jag har genom åren haft många kompisar som varit på detta sätt. De kanske inte bajsar på offentliga toaletter osv. Jag själv har aldrig haft detta problem och känner mig nu orolig. Jag vill inte att detta ska hemma henne och jag vill inte att hon ska få förstoppning.

    Någon med liknande problem?
    Vad kan jag göra?

  • Svar på tråden Förskoleklass toalettbestyr
  • Gryntroll

    Hos oss frågade lärarna vid start på hur det funkar med toalettbestyren för barnet. Grejade det inte helt på egen hand fick de hjälp. Så jag tycker att du ska prata med lärarna och säga att dottern behöver assistans ibland samt dina farhågor att hon komme strunta i att gå på toa när hon behöver.

    Prata även med dottern om att hon ska be om hjälp och att lärarna hjälper henne när det behövs.

  • Anonym (TS)
    Gryntroll skrev 2019-08-18 07:47:21 följande:
    Hos oss frågade lärarna vid start på hur det funkar med toalettbestyren för barnet. Grejade det inte helt på egen hand fick de hjälp. Så jag tycker att du ska prata med lärarna och säga att dottern behöver assistans ibland samt dina farhågor att hon komme strunta i att gå på toa när hon behöver.
    Prata även med dottern om att hon ska be om hjälp och att lärarna hjälper henne när det behövs.
    De har sagt att i förskoleklass hjälper de inte.
    På förskolan fick hon hjälp, men nu förväntas hon vara gammal nog att klara sånt själv.
    Men jag ska prata med dem igen. Det här känns inte alls bra.
  • Anonym (Alla barns behov)

    Vad då inte hjälper till? I förskoleklass ska alla barns behov tillgodoses. Det är därför det inte ens finns en förskoleklass inom särskolan, även de eleverna ska gå i vanlig förskoleklass och sedan börja i särskolan i ettan. Dessa elever har ofta behov av hjälp - min son har ett år kvar i förskola men använder fortfarande blöja, och vi räknar inte med att han är torr till nästa år. Förskoleklass SKA kunna hjälpa med detta.

  • Anonym (Anna)

    Håller med om att det låter märkligt att de inte skulle hjälpa till. Pratade faktiskt med en bekant som är skolsköterska om detta igår då min dotter börjar förskoleklass nästa år. Hon sa att många barn sköter toalettbestyren själva men långt ifrån alla i förskoleklass.

  • Anonym (TS)

    Tack för svar.
    Jag ska prata med personalen.
    Tyvärr har jag inte fått något bra intryck av denna skola.

  • Gryntroll
    Anonym (TS) skrev 2019-08-18 08:35:40 följande:

    De har sagt att i förskoleklass hjälper de inte.

    På förskolan fick hon hjälp, men nu förväntas hon vara gammal nog att klara sånt själv.

    Men jag ska prata med dem igen. Det här känns inte alls bra.


    Men åh, förstår att det känns si så där... testa att prata med dem igen, kan ju bli knepigt både om barnen inte vågar gå på toaletten pga att de inte får den hjälp de behöver och om de går men inte blir torra och rena.
  • Anonym (-)

    Här var det samma sak (en skola i en liten stad i landsdelen Svealand).

    Tack och lov lyckades jag få min unge att torka sig själv innan skolstart, men jag vet att alla inte kunde det och de fick ingen hjälp alls (har pratat med två föräldrar som fick tvätta bajsiga underkläder varje dag).

  • Anonym (julia)
    Anonym (-) skrev 2019-08-18 22:38:49 följande:

    Här var det samma sak (en skola i en liten stad i landsdelen Svealand).

    Tack och lov lyckades jag få min unge att torka sig själv innan skolstart, men jag vet att alla inte kunde det och de fick ingen hjälp alls (har pratat med två föräldrar som fick tvätta bajsiga underkläder varje dag).


    Det är hemskt och fel.

    Det är skolplikt från förskoleklass nu och då måste skolan kunna ta hand om barnen.
  • Anonym (Assistent)

    Problemet är att i förskolan så är det en personal på 5-6 barn men i förskoleklass så är det helt plötsligt okej att vara 1 personal på 20 barn. Det är ju Då helt orimligt för läraren att hinna med att både undervisa och torka alla elever i rumpan. Men om det nu är så att det kommer ett barn som inte klarar av att torka sig så hjälper man ju så klart till. Har svårt att tro att någon lärare/Assistent skulle neka hjälp om barnen ber om det vid toalettbesök.

    Jag brukar be barnen att de får torka först så torkar jag sen och det brukar gå jätte bra och tar inte lång tid innan de flesta brukar fixa det själva.

  • hammarhajen

    Innan ni hugger huvudet av skolan i tråden:

    De flesta barn som inte får hjälp i skolan har helt enkelt inte sagt till. Om ni tänker efter inser ni nog själva att det är helt orimligt att 1-3 vuxna på 15-30 elever ska fråga vartenda barn som någonsin lämnar synfältet om det möjligen ska på toa och vad hen då tänker göra. Precis som ni skriver ska lärarna stötta eleverna där de befinner sig, men det gäller också i undervisningen, socialt och med andra bestyr som påklädning. Lärare kan inte stirra på toadörren 7.45-16.30 varje dag utan har fokus just på att stötta och hjälpa eleverna i sitt lärande. 

    Om ett barn däremot kommer och säger "jag måste på toa nu och behöver hjälp" så får barnet så klart hjälp. 

    En anledning att att man säger att barnen inte får hjälp i förskoleklass är helt enkelt att de flesta normalt utvecklade 6-åringar klarar att torka sig i rumpan. Inte alla som sagt, och de får hjälp. Men om alla som har förutsättningar att lära sig tränar hemma så finns också tiden att hjälpa det fåtal som behöver. Men för att alla ska träna hemma behöver skolan vara tydlig med att det är ett föräldraansvar. Annars finns tyvärr ett helt gäng som lämpar över den träningen på skolan. 

  • Mrs Moneybags

    Förlåt, men varför har ni inte börjat träna detta innan sommaren före FK? Det är i senaste laget. De flesta barn i ert barns ålder kan torka sig i rumpan. 

    Jag ber om ursäkt om det låter hårt, men det är en genuin fråga. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (Assistent) skrev 2019-08-19 05:39:26 följande:
    Problemet är att i förskolan så är det en personal på 5-6 barn men i förskoleklass så är det helt plötsligt okej att vara 1 personal på 20 barn. Det är ju Då helt orimligt för läraren att hinna med att både undervisa och torka alla elever i rumpan. Men om det nu är så att det kommer ett barn som inte klarar av att torka sig så hjälper man ju så klart till. Har svårt att tro att någon lärare/Assistent skulle neka hjälp om barnen ber om det vid toalettbesök.

    Jag brukar be barnen att de får torka först så torkar jag sen och det brukar gå jätte bra och tar inte lång tid innan de flesta brukar fixa det själva.
    De är dryga 40 barn indelade i tre grupper.
    3 lärare och 3 vuxna resurser.
    Dvs 6 vuxna på drygt 40 barn, så det är inte en vuxen på 20 barn.
  • Anonym (TS)
    Mrs Moneybags skrev 2019-08-19 09:49:23 följande:
    Förlåt, men varför har ni inte börjat träna detta innan sommaren före FK? Det är i senaste laget. De flesta barn i ert barns ålder kan torka sig i rumpan. 

    Jag ber om ursäkt om det låter hårt, men det är en genuin fråga. 
    Vi har tränat på det innan och hon har torkat sig själv när det gäller kiss ganska länge, långt innan sommaren började, men det är något som tar emot när det gäller bajs tydligen. Vi har haft många långa diskussioner och låtit henne sitta själv flera timmar för att hon ska göra det själv, men hon är väldigt envis.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Assistent) skrev 2019-08-19 05:39:26 följande:
    Problemet är att i förskolan så är det en personal på 5-6 barn men i förskoleklass så är det helt plötsligt okej att vara 1 personal på 20 barn. Det är ju Då helt orimligt för läraren att hinna med att både undervisa och torka alla elever i rumpan. Men om det nu är så att det kommer ett barn som inte klarar av att torka sig så hjälper man ju så klart till. Har svårt att tro att någon lärare/Assistent skulle neka hjälp om barnen ber om det vid toalettbesök.

    Jag brukar be barnen att de får torka först så torkar jag sen och det brukar gå jätte bra och tar inte lång tid innan de flesta brukar fixa det själva.
    Det där med att torka själv först... Vi har övat att torka båda tillsammans och hon har också fått torka lite först och sedan har vi torkat. Hon har aldrig torkat allt själv efter bajs. Kanske är det lättare att få barnet att lyssna och agera när det är en annan vuxen än de egna föräldrarna som påtalar vad som behövs. Vi har i alla fall inte lyckats trots rejäl kamp under hela sommaren då vår dotter stundtals suttit flera timmar på toaletten utan att torka bajset.

    Jag trodde lite att eftersom hon har torkat lite själv några gånger så skulle hon ändå klara det om hon verkligen behöver. Men när hon deklarerade att det inte är ett problem för henne för hon kommer helt enkelt inte bajsa på skolan, då blev jag orolig.

    Jag har inte riktigt kunnat prata med personalen för ingen har haft tid att prata enskilt. När jag nu pratat med min dotter vill hon inte att vi säger någonting till någon på förskolan om detta, så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det.
  • Anonym (TS)
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 19:23:43 följande:
    Det där med att torka själv först... Vi har övat att torka båda tillsammans och hon har också fått torka lite först och sedan har vi torkat. Hon har aldrig torkat allt själv efter bajs. Kanske är det lättare att få barnet att lyssna och agera när det är en annan vuxen än de egna föräldrarna som påtalar vad som behövs. Vi har i alla fall inte lyckats trots rejäl kamp under hela sommaren då vår dotter stundtals suttit flera timmar på toaletten utan att torka bajset.

    Jag trodde lite att eftersom hon har torkat lite själv några gånger så skulle hon ändå klara det om hon verkligen behöver. Men när hon deklarerade att det inte är ett problem för henne för hon kommer helt enkelt inte bajsa på skolan, då blev jag orolig.

    Jag har inte riktigt kunnat prata med personalen för ingen har haft tid att prata enskilt. När jag nu pratat med min dotter vill hon inte att vi säger någonting till någon på förskolan* om detta, så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det.
    *förskoleklass skulle det stå.

    Är du assisten på en skola? Funderar ni något kring de barn som är födda i slutet på december kontra de barn som är födda i början på januari? Det sker ju ändå en ganska stor utveckling under året från fem till sex år.
  • hammarhajen
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 19:23:43 följande:
    Det där med att torka själv först... Vi har övat att torka båda tillsammans och hon har också fått torka lite först och sedan har vi torkat. Hon har aldrig torkat allt själv efter bajs. Kanske är det lättare att få barnet att lyssna och agera när det är en annan vuxen än de egna föräldrarna som påtalar vad som behövs. Vi har i alla fall inte lyckats trots rejäl kamp under hela sommaren då vår dotter stundtals suttit flera timmar på toaletten utan att torka bajset.

    Jag trodde lite att eftersom hon har torkat lite själv några gånger så skulle hon ändå klara det om hon verkligen behöver. Men när hon deklarerade att det inte är ett problem för henne för hon kommer helt enkelt inte bajsa på skolan, då blev jag orolig.

    Jag har inte riktigt kunnat prata med personalen för ingen har haft tid att prata enskilt. När jag nu pratat med min dotter vill hon inte att vi säger någonting till någon på förskolan om detta, så jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det.
    Om hon inte har särskilda svårigheter utan bara inte vill träna (utan som du beskriver sitter och vägrar på toastolen fast ni försöker allt ni kan) så tycker jag att du kan förklara för henne att du måste prata med läraren. 

    Vill hon inte det får hon acceptera att träna på att torka sig, helt enkelt. Konsekvensen av att vägra träna är att du måste prata med de vuxna i skolan. 
  • hammarhajen
    Anonym (TS) skrev 2019-08-19 19:28:21 följande:
    *förskoleklass skulle det stå.

    Är du assisten på en skola? Funderar ni något kring de barn som är födda i slutet på december kontra de barn som är födda i början på januari? Det sker ju ändå en ganska stor utveckling under året från fem till sex år.
    Är inte assistent i förskoleklass utan lärare för 1-3, men både vad gäller akademiska, sociala och praktiska färdigheter så pratar vi mycket om när barn är födda. Som du säger är det ju nästan ett års skillnad, ganska mycket i den åldern
  • Anonym (TS)
    hammarhajen skrev 2019-08-19 19:38:08 följande:
    Om hon inte har särskilda svårigheter utan bara inte vill träna (utan som du beskriver sitter och vägrar på toastolen fast ni försöker allt ni kan) så tycker jag att du kan förklara för henne att du måste prata med läraren. 

    Vill hon inte det får hon acceptera att träna på att torka sig, helt enkelt. Konsekvensen av att vägra träna är att du måste prata med de vuxna i skolan. 
    Tack för svar.

    Hon har inga särskilda svårigheter. Bara sjukt envis och jag tror detta blivit "lite av en grej" som vi inte riktigt vet hur vi ska hantera. Hon är också ensambarn så vi har både haft mycket tid med henne och så finns det ju inga fler barn i hushållet...

    Jag ska prata lite mer med henne, men vill inte köra över henne då de första dagarna på skolan inte heller har verkat vara så bra för henne.
  • Anonym (TS)
    hammarhajen skrev 2019-08-19 19:40:07 följande:
    Är inte assistent i förskoleklass utan lärare för 1-3, men både vad gäller akademiska, sociala och praktiska färdigheter så pratar vi mycket om när barn är födda. Som du säger är det ju nästan ett års skillnad, ganska mycket i den åldern smile1.gif
    Det där har ibland pedagoger på förskolan fått påminna sig om. För vår dotter var tidigt väldigt verbal och längre än sina jämnåriga, så när man träffar henne tänker man inte att hon är nästan 1 år yngre än flera andra i samma grupp, men i vissa sammanhang har det verkligen märkts.

    Jag tror också att om mycket fokus går på språket tidigt (som för vår dotter) så kan utvecklingen på andra områden bli lite senare, men det har inte varit några konstigheter.

    Det enda bekymmer vi haft med henne är det här med att torka sig vid bajsning och så att det verkar som att hon inte gillar skolan nu... Det hade jag verkligen inte trott för hon älskade förskolan, då fick vi knappt hem henne.

    Så det känns lite jobbigt just nu.
  • Anonym (A)
    hammarhajen skrev 2019-08-19 19:38:08 följande:
    Om hon inte har särskilda svårigheter utan bara inte vill träna (utan som du beskriver sitter och vägrar på toastolen fast ni försöker allt ni kan) så tycker jag att du kan förklara för henne att du måste prata med läraren. 

    Vill hon inte det får hon acceptera att träna på att torka sig, helt enkelt. Konsekvensen av att vägra träna är att du måste prata med de vuxna i skolan. 
    Håller med
Svar på tråden Förskoleklass toalettbestyr