• Sun 18 Aug 2019 10:42
    629 visningar
    6 svar
    6
    629

    Högläsning

    Nu när högläsning ska vara prioriterat i förskolan,så undrar jag hur ni andra pedagoger planerar att göra?Alltså när på dagen läser ni och för hur många barn? Hur gör ni som har många invandrarbarn? På min förskola har vi högläsning 30 minuter i anslutning till vilan och vi läser för hela gruppen.Vi försöker också dela gruppen på fm och läsa  innan samlingen.

  • Svar på tråden Högläsning
  • Sun 18 Aug 2019 12:36
    #1

    Puff

  • Sat 24 Aug 2019 13:56
    #2

    Ingen som prioriterar högläsning?

  • IRA
    Sat 24 Aug 2019 14:00
    #3

    På sonens dagis kom skolbarnen från 6:a och läste högt för barnen förutom personalen vid samlingar.

  • Sat 24 Aug 2019 22:26
    #4

    Vi har byggt upp en miljö som prioriterar litteratur å språkutveckling. Vi har böcker bilder, texter mm utspritt på hela avdelningen å ute där vi vistas tex på gården, i skogen osv...

    Vi läser ofta för barnen vid olika tillfällen under dagen både vid planerade tillfällen å spontant när barnen ber om det. Vi läser på mjölkpaket, när bi bakar läser vi recept, vi studerar bilder när vi undersöker nått som intresserar oss på ipaden, på skyltar å skyltfönster, på vägmärken, på tröjor å kläder.... texter å symboler finns ned oss överallt i alla miljöer...

    Vi vilan läser vi böcker eller lyssnar på en ljudbok men då fungerar texten oftast inte som ett verktyg för språkutveckling (vilket är det som tex läslyftet å läroplanen lägger fokus på) utan som ett verktyg att koppla av, smälta maten, kanske slumra till osv. Det är hos inte ett tillfälle att ställa frågor till texten, att läsa mellan eller bakom raderna, att föra dialog, undersöka språkförståelse osv det gör vi vid andra tillfällen som sagt...

  • Sat 24 Aug 2019 22:26
    #5

    Vi har byggt upp en miljö som prioriterar litteratur å språkutveckling. Vi har böcker bilder, texter mm utspritt på hela avdelningen å ute där vi vistas tex på gården, i skogen osv...

    Vi läser ofta för barnen vid olika tillfällen under dagen både vid planerade tillfällen å spontant när barnen ber om det. Vi läser på mjölkpaket, när bi bakar läser vi recept, vi studerar bilder när vi undersöker nått som intresserar oss på ipaden, på skyltar å skyltfönster, på vägmärken, på tröjor å kläder.... texter å symboler finns ned oss överallt i alla miljöer...

    Vi vilan läser vi böcker eller lyssnar på en ljudbok men då fungerar texten oftast inte som ett verktyg för språkutveckling (vilket är det som tex läslyftet å läroplanen lägger fokus på) utan som ett verktyg att koppla av, smälta maten, kanske slumra till osv. Det är hos inte ett tillfälle att ställa frågor till texten, att läsa mellan eller bakom raderna, att föra dialog, undersöka språkförståelse osv det gör vi vid andra tillfällen som sagt...

  • Mon 9 Sep 2019 22:40
    #6

    På min avdelning 3-5 år (eg. 2,5-5 år) läser vi i samband med uppevilan, men vi har även spontana lässtunder under hela dagen. Vi har böcker tillgängliga som man snabbt kan ta och ofta sätter sig en pedagog mitt på mattan och börjar bläddra i en bok, vips är det 8-10 barn som då samlas runt denne. 

Svar på tråden Högläsning