Inlägg från: Fröken Maria |Visa alla inlägg
  • Fröken Maria

    Högläsning

    Vi har byggt upp en miljö som prioriterar litteratur å språkutveckling. Vi har böcker bilder, texter mm utspritt på hela avdelningen å ute där vi vistas tex på gården, i skogen osv...

    Vi läser ofta för barnen vid olika tillfällen under dagen både vid planerade tillfällen å spontant när barnen ber om det. Vi läser på mjölkpaket, när bi bakar läser vi recept, vi studerar bilder när vi undersöker nått som intresserar oss på ipaden, på skyltar å skyltfönster, på vägmärken, på tröjor å kläder.... texter å symboler finns ned oss överallt i alla miljöer...

    Vi vilan läser vi böcker eller lyssnar på en ljudbok men då fungerar texten oftast inte som ett verktyg för språkutveckling (vilket är det som tex läslyftet å läroplanen lägger fokus på) utan som ett verktyg att koppla av, smälta maten, kanske slumra till osv. Det är hos inte ett tillfälle att ställa frågor till texten, att läsa mellan eller bakom raderna, att föra dialog, undersöka språkförståelse osv det gör vi vid andra tillfällen som sagt...

  • Fröken Maria

    Vi har byggt upp en miljö som prioriterar litteratur å språkutveckling. Vi har böcker bilder, texter mm utspritt på hela avdelningen å ute där vi vistas tex på gården, i skogen osv...

    Vi läser ofta för barnen vid olika tillfällen under dagen både vid planerade tillfällen å spontant när barnen ber om det. Vi läser på mjölkpaket, när bi bakar läser vi recept, vi studerar bilder när vi undersöker nått som intresserar oss på ipaden, på skyltar å skyltfönster, på vägmärken, på tröjor å kläder.... texter å symboler finns ned oss överallt i alla miljöer...

    Vi vilan läser vi böcker eller lyssnar på en ljudbok men då fungerar texten oftast inte som ett verktyg för språkutveckling (vilket är det som tex läslyftet å läroplanen lägger fokus på) utan som ett verktyg att koppla av, smälta maten, kanske slumra till osv. Det är hos inte ett tillfälle att ställa frågor till texten, att läsa mellan eller bakom raderna, att föra dialog, undersöka språkförståelse osv det gör vi vid andra tillfällen som sagt...

Svar på tråden Högläsning