• Thu 22 Aug 2019 08:12
    1445 visningar
    10 svar
    +1
    10
    1445

    Sonen är utanför

    För pojkarna verkar ju må så jävla bra av den här ?förvandlingen? från pojke till man. Gråt, frustration, överslagshandlingar, våld... fantastiskt.

    Nä, låt oss begrava den här mansnormen en gång för alla tack. Var är de vuxna på skolan i allt detta? Varför övervakar de inte fotbollsplanen som hökar/är med och spelar själva? För så här ska det inte gå till, det är inte ok nånstans.


    Anonym (Artur) skrev 2019-08-20 20:00:18 följande:

    Jag använde ett bildspråk som skulle förklara vad det innebar att gå från pojke till man. Och jag försökte visa på orimligheten i att en kvinna vägleder en pojke in i männens värld.

    Att du associerade till en grotta gläder mig. I ett av Platons många verk finns det en grottliknelse som lär oss att verkligheten egentligen är en annan än den vi tror oss se. Grottliknelsen öppnar våra ögon för hur verkligheten egentligen ser ut bakom skuggbilderna på grottväggen.

    Kanske blir mitt inlägg något klarare om du förmår se mina ord som en liknelse över vägen dit pojkarna måste gå för att bli män. Även om de inte jagar vilt för överlevande skull, så måste de ändå lära sig att fokusera på målet, smyga på bytet, taktiskt övermanna och iskallt fälla bytet. Oavsett om det är en skoluppgift, tjej eller jobb. Jag menar att i leken finns detta och det som för utomstående ter sig elakt och taskigt är oftast en del av denna utveckling, från pojke till man. Så har det alltid varit, så kommer det alltid att vara. Oavsett om det jagas på tundran eller på skolgården, med spjut eller med iPad i handen. Än en gång.

    Kvinnor kan inte lära pojkar att bli män. Tyvärr.


Svar på tråden Sonen är utanför