• Anonym (Alkoh­olist)
    Mon 19 Aug 2019 18:57
    3913 visningar
    50 svar
    50
    3913

    Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug

    Vestämde mig för 1,5 vecka sedan att bli nykter. Jag har druckit sex öl varje kväll sen juldagen-2017. Första dagarna va ett helvete men jag kämpade mig igenom. Varje dag är en kamp men lyckas sysselsätta mig. Har ingen utomstående tilll hjälp. Försöker själv. Men nu börjar motgångarna hopas. Jag har varit en fungerande alkoholist som gått till jobbet varje dag och har inte haft en sjukdag. Men när jag kommer hem har ölen åkt fram. Nu börjar allt rasa kring mig. Det är nedskärningar på jobbet och jag är orolig att jag får gå då jag är en av dom sista in. Min man ska börja ett annat jobb i en annan stad och kommer då hem på fredagar för att åka iväg på söndag igen. Så nu börjar suget efter min trogne vän komma tillbaka. Alkoholen. Stod emot idag men den sista kvarten innan bolaget stängde va svår.. men jag åkte inte och handla, jag tvättade istället. Snälla ge mig tips på hur jag ska värja mig imorgon? I övermorgon och dagen efter det.. försöker så hårt men kännns så svårt..

  • Svar på tråden Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug
  • Anonym (X)
    Mon 19 Aug 2019 19:10
    #1

    Har just inget råd att ge men ville ändå säga att det är ett bra beslut du tagit. Kanske kan du söka hjälp och stöd hos AA?

    Är själv i samma situation, har dock inte slutat än men bestämt att nu efter semestern, då måste en ändring ske. Har börjat få hälsoproblem, som jag förstår är alkoholrelaterade men än har inga prover hos läkaren fått dom att misstänka något...bara en tidsfråga.

    Så än en gång, bra beslut och lycka till. ?

  • Anonym (X)
    Mon 19 Aug 2019 19:11
    #2
    Anonym (X) skrev 2019-08-19 19:10:29 följande:

    Har just inget råd att ge men ville ändå säga att det är ett bra beslut du tagit. Kanske kan du söka hjälp och stöd hos AA?

    Är själv i samma situation, har dock inte slutat än men bestämt att nu efter semestern, då måste en ändring ske. Har börjat få hälsoproblem, som jag förstår är alkoholrelaterade men än har inga prover hos läkaren fått dom att misstänka något...bara en tidsfråga.

    Så än en gång, bra beslut och lycka till. ?


    Frågetecknet skulle vara ett hjärta.
  • Mon 19 Aug 2019 19:11
    #3

    Försök kämpa! Du är jätteduktig som kämpar på, fortsätt med det.

    Jag kan vara ditt stöd.

  • Mon 19 Aug 2019 19:15
    #4

    Kanske motivera dej genom att ta pengarna som det kostar och lägga i en glasburk?
    Säg att 6 starköl kostar 60- 100 kr, så varje dag du inte dricker så kan du lägga den summan i kontanter i en glasburk.
    Viktigt att det är glas så du kan se hur det ökar varje dag!

    Så kan du använda pengarna till något roligare än att dricka ett par liter vätska varje dag.

    Kämpa på!

    Bra jobbat hittills!

  • Anonym (.)
    Mon 19 Aug 2019 19:16
    #5

    Bra kämpat! Starkt av dig. Jag tror det kan vara bra att berätta för nån vad du går igenom, för stöd. Anonyma alkoholister? Sysselsätta dig med något. Korsord? Nån hobby?

    Jag har klarat mig igenom samma sak, men jag hade druckit mindre än du och under kortare period, så jag förstår hur tufft du har det.

  • Mon 19 Aug 2019 19:19
    #6

    Jag känner inte dig, och du känner inte mig, men kan jag hjälpa dig på något sätt? Hålla kontakt per meddelanden här på familjeliv, och stödja dig när det känns kämpigt?

  • Anonym (A)
    Mon 19 Aug 2019 19:20
    #7
    nnnnnnnn skrev 2019-08-19 19:15:41 följande:
    Kanske motivera dej genom att ta pengarna som det kostar och lägga i en glasburk?
    Säg att 6 starköl kostar 60- 100 kr, så varje dag du inte dricker så kan du lägga den summan i kontanter i en glasburk.
    Viktigt att det är glas så du kan se hur det ökar varje dag!

    Så kan du använda pengarna till något roligare än att dricka ett par liter vätska varje dag.

    Kämpa på!

    Bra jobbat hittills!
    Mycket bra råd.

    Bra jobbat

    Kämpa på.
  • Anonym (Alkoh­olist) Trådstartaren
    Mon 19 Aug 2019 19:27
    #8
    nnnnnnnn skrev 2019-08-19 19:15:41 följande:

    Kanske motivera dej genom att ta pengarna som det kostar och lägga i en glasburk?

    Säg att 6 starköl kostar 60- 100 kr, så varje dag du inte dricker så kan du lägga den summan i kontanter i en glasburk.

    Viktigt att det är glas så du kan se hur det ökar varje dag!

    Så kan du använda pengarna till något roligare än att dricka ett par liter vätska varje dag.

    Kämpa på!

    Bra jobbat hittills!


    Tack för bra tips! Har faktiskt laddat hem en app som jag för över 100 kr till dagligen. Så ser man hur det växer där, mer 1000 kr nu! Det är faktiskt en bra sporre så kan man unna sig något sen :) men suget att titta i appen och tänka ?ja men till helgen har jag ju lite pengar över då så kan köpa lite öl och kanske en vinflaska!? sitter i.. men jag tävlar MIT mig själv. Jag ska verkligen försöka hålla mig undan att plocka ut pengarna till alkohol, dom ska få gå till någon trevlig hotellvistelse eller liknande är min tanke. Ev en bil om jag lyckas hålla mig länge..
  • Anonym (Alkoh­olist) Trådstartaren
    Mon 19 Aug 2019 19:31
    #9
    Anonym (X) skrev 2019-08-19 19:10:29 följande:

    Har just inget råd att ge men ville ändå säga att det är ett bra beslut du tagit. Kanske kan du söka hjälp och stöd hos AA?

    Är själv i samma situation, har dock inte slutat än men bestämt att nu efter semestern, då måste en ändring ske. Har börjat få hälsoproblem, som jag förstår är alkoholrelaterade men än har inga prover hos läkaren fått dom att misstänka något...bara en tidsfråga.

    Så än en gång, bra beslut och lycka till. ?


    Jag hejar på dig! Kan jag så kan fan alla! Både mamma och pappa är beroende. Pappa dog i alkoholism och mamma är narkoman. Så jag har det i generna.

    Aa vet jag inte, ha varit på några möten när jag låg på ett beroendehem men va då där som anhörig och kände mig rätt malplacerad på mötena.. men kanske ska ge det en chans till!

    Och du borde inte vänta! Det sa jag också där vid julen 2017. Tänkte att ja men efter nyår blir jag nykter. Sen va det efter påsk blir jag nykter. Sen va det efter sommaren blir jag nykter. Sen va det jamen efter halloween blir jag nykter. Sen efter jul blir jag nykter och nu sitter jag här och har haft allt från semestrar till högtider att skylla på.. och sen fick jag bara nog. Va tvungen nu innan nåt katastofalt interäffade. Så försök du också! Nu är det nytt för mig men det är nog garanterat värt det! Lycka till! Och häng kvar här så kan vi stötta varandra om du vill. Och om su väljer att bli nykter men får bakslag så kan vi prata om det så lovar jag att göra samma..
  • Anonym (Alkoh­olist) Trådstartaren
    Mon 19 Aug 2019 19:32
    #10
    Mackan1978 skrev 2019-08-19 19:11:58 följande:

    Försök kämpa! Du är jätteduktig som kämpar på, fortsätt med det.

    Jag kan vara ditt stöd.


    Tack! Lite pepp funkar alltid! Känner mig redan nöjd med att jag inte åkte på bolaget idag trots stort sug. Och ångesten börjar dra sig tillbaka.
Svar på tråden Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug