• Anonym (Alkoholist)

Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug

Vestämde mig för 1,5 vecka sedan att bli nykter. Jag har druckit sex öl varje kväll sen juldagen-2017. Första dagarna va ett helvete men jag kämpade mig igenom. Varje dag är en kamp men lyckas sysselsätta mig. Har ingen utomstående tilll hjälp. Försöker själv. Men nu börjar motgångarna hopas. Jag har varit en fungerande alkoholist som gått till jobbet varje dag och har inte haft en sjukdag. Men när jag kommer hem har ölen åkt fram. Nu börjar allt rasa kring mig. Det är nedskärningar på jobbet och jag är orolig att jag får gå då jag är en av dom sista in. Min man ska börja ett annat jobb i en annan stad och kommer då hem på fredagar för att åka iväg på söndag igen. Så nu börjar suget efter min trogne vän komma tillbaka. Alkoholen. Stod emot idag men den sista kvarten innan bolaget stängde va svår.. men jag åkte inte och handla, jag tvättade istället. Snälla ge mig tips på hur jag ska värja mig imorgon? I övermorgon och dagen efter det.. försöker så hårt men kännns så svårt..

• Svar på tråden Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (.) skrev 2019-08-19 19:16:31 följande:

Bra kämpat! Starkt av dig. Jag tror det kan vara bra att berätta för nån vad du går igenom, för stöd. Anonyma alkoholister? Sysselsätta dig med något. Korsord? Nån hobby?

Jag har klarat mig igenom samma sak, men jag hade druckit mindre än du och under kortare period, så jag förstår hur tufft du har det.

Tack!! Skönt att du förstår :) även tråkigt att det ska behöva va så såklart. Aa har jag provat om du läser ett annat svar men har suttit nu med lite patiens och låtit tiden gå. Annan hobby har jag inte ork till, har så ont i kroppen av, vad jag kan gissa, är abstinens. Annars är det väl långa promenader med hunden. Och korsord löste jag mycket med pappa inann han gick bort. Det var kul så ska köpa mig en sån tidning :) tack för tips!
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (.) skrev 2019-08-19 19:16:31 följande:

Bra kämpat! Starkt av dig. Jag tror det kan vara bra att berätta för nån vad du går igenom, för stöd. Anonyma alkoholister? Sysselsätta dig med något. Korsord? Nån hobby?

Jag har klarat mig igenom samma sak, men jag hade druckit mindre än du och under kortare period, så jag förstår hur tufft du har det.

Glömde säga att jag pratar med maken helt öppet om suget och abstinens samt att jag går i terapi för andra saker (som fick mig att börja dricka bla) och har pratat lite smått om detta. Inte att jag dricker varje dag men att jag har problem att hantera alkoholen.
  • Anonym (Också)

Jag har klarat min andra nyktra dag i dag. Har gått förvånansvärt bra, men jag har problem med sömnen. Att somna nykter är inte lätt...

Jag drack ca 2 liter vin varje dag.

Jag försöker ta en dag i taget. En väldigt bra sida och forum är alkoholhjälpen. Många i samma sits som stöttar varandra!

• Anonym (Alkoholist)
    Anonym (Också) skrev 2019-08-19 19:41:10 följande:

Jag har klarat min andra nyktra dag i dag. Har gått förvånansvärt bra, men jag har problem med sömnen. Att somna nykter är inte lätt...

Jag drack ca 2 liter vin varje dag.

Jag försöker ta en dag i taget. En väldigt bra sida och forum är alkoholhjälpen. Många i samma sits som stöttar varandra!

Åh gud vad bra kämpat! Det är skitsvårt att sova utan att va påverkad! Jag har ätit sömnmedicin sen jag va 5 år och har idag lergigan och theralen att sova på men inget går upp emot en totaldäckning av alkohol. Kämpa på! Det är skitsvårt och du kanske kommer uppleva abstinens men härda! Bara skriva här om du upplever bakslag så kan vi pusha varandra! Ska kolla ib alkoholhjälpen också!
  • Mackan1978
    Anonym (Alkoholist) skrev 2019-08-19 19:32:50 följande:

Tack! Lite pepp funkar alltid! Känner mig redan nöjd med att jag inte åkte på bolaget idag trots stort sug. Och ångesten börjar dra sig tillbaka.

Försök sysselsätta dig med annat, gör saker, ta promemader, skaffa hobbys, åk till någon bekant och hälsa på. Gör allt för att vara sysselsatt.
  • Anonym (Också)
    Anonym (Alkoholist) skrev 2019-08-19 19:49:11 följande:

Åh gud vad bra kämpat! Det är skitsvårt att sova utan att va påverkad! Jag har ätit sömnmedicin sen jag va 5 år och har idag lergigan och theralen att sova på men inget går upp emot en totaldäckning av alkohol. Kämpa på! Det är skitsvårt och du kanske kommer uppleva abstinens men härda! Bara skriva här om du upplever bakslag så kan vi pusha varandra! Ska kolla ib alkoholhjälpen också!

Tack! Jag tog två lergigan i natt, men var ändå sömnlös...

Ingen abstinens idag, igår var värre! Även om jag inte sovit mer än ett par timmar på morgonen, så var det så skönt att vakna nykter. Slippa ångesten, svettningarna och dallrigheten inombords.
  • Anonym (Alkoholist)
    Mackan1978 skrev 2019-08-19 19:53:19 följande:

Försök sysselsätta dig med annat, gör saker, ta promemader, skaffa hobbys, åk till någon bekant och hälsa på. Gör allt för att vara sysselsatt.

Jag försöker men orken tar slut så fort pga abstinens.. jag vill helst va hemma och låsa in mig så jag inte blir frestad.. men förstår tanken. Brukar ta långpromenader med hunden. Min make gillar också alkohol så vi försöker hålla oss nyktra tillsammans tack och lov. Annars är det tvätta och städa som gäller. Dock orolig att mina ätstörningar ska komma tillbaka när jag inte har alkoholen.. men försöker äta regelbundet och göra saker jag tycker är kul..
  • Anonym (Alkoholist)
    Anonym (Också) skrev 2019-08-19 19:56:31 följande:

Tack! Jag tog två lergigan i natt, men var ändå sömnlös...

Ingen abstinens idag, igår var värre! Även om jag inte sovit mer än ett par timmar på morgonen, så var det så skönt att vakna nykter. Slippa ångesten, svettningarna och dallrigheten inombords.

Ja jag hade glömt hyr det kändes att vakna utan ångest och tung i huvudet. Baksmälla fick jag aldrig nuförtiden, förmodligen för att jag va så van, men kände mig mycket lättare att kliva upp på morgonen dessa dagar..
  • Anonym (K)
    Anonym (Alkoholist) skrev 2019-08-19 18:57:31 följande:
    Vestämde mig för 1,5 vecka sedan att bli nykter. Jag har druckit sex öl varje kväll sen juldagen-2017. Första dagarna va ett helvete men jag kämpade mig igenom. Varje dag är en kamp men lyckas sysselsätta mig. Har ingen utomstående tilll hjälp. Försöker själv. Men nu börjar motgångarna hopas. Jag har varit en fungerande alkoholist som gått till jobbet varje dag och har inte haft en sjukdag. Men när jag kommer hem har ölen åkt fram. Nu börjar allt rasa kring mig. Det är nedskärningar på jobbet och jag är orolig att jag får gå då jag är en av dom sista in. Min man ska börja ett annat jobb i en annan stad och kommer då hem på fredagar för att åka iväg på söndag igen. Så nu börjar suget efter min trogne vän komma tillbaka. Alkoholen. Stod emot idag men den sista kvarten innan bolaget stängde va svår.. men jag åkte inte och handla, jag tvättade istället. Snälla ge mig tips på hur jag ska värja mig imorgon? I övermorgon och dagen efter det.. försöker så hårt men kännns så svårt..
    Du är superduktigt! Heja dig! {#emotions_dlg.flower}

Ett förslag: ladda hem en tränings-app (jag har en som heter freele*ics). Så imorgon kör du ett 20-30 min träningspass när suget slår in. Gör gott för kroppen! Sedan ett långt skönt bad.
  • Anonym (K)
    Anonym (K) skrev 2019-08-19 20:19:32 följande:
    Du är superduktigt! Heja dig! {#emotions_dlg.flower}

Ett förslag: ladda hem en tränings-app (jag har en som heter freele*ics). Så imorgon kör du ett 20-30 min träningspass när suget slår in. Gör gott för kroppen! Sedan ett långt skönt bad. smile1.gif
    *=t

Plöj någon TV-serie kanske kan vara något?
Svar på tråden Hållit mig nykter i 1,5 vecka nu efter 1 år dagligt drickande. Motgångar som leder till sug