• Anonym (35)

Vad har ni för lön?

Högstadielärare 35 år, tjänar 35000. Nyss bytt jobb.

• Anonym (35)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-23 23:09:42 följande:

Kan inte vara löner längre som gör att folk inte vill bli lärare för som det verkar ligger lärarlönerna högt nu. I vården verkar man kunna göra mycket pengar också så det måste vara arbetsmiljön som är problemet när det gäller att rekrytera. 

Låter verkligen som lärarlöner just i de största städerna som nämnts här i tråden. Jag har precis fått 35000 efter jobbyte, innan dess tjänade jag bara 29 med sju års erfarenhet.
  • Anonym (35)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-27 22:15:49 följande:

Det jag undrar är om man har 35000-40000 i månadslön. Varför sparar man inte och sen slutar jobba vid 40-50år för det bör inte vara några problem att bli ekonomisk oberoende med dom lönerna.

Nu blir jag nyfiken - tror du att folk har angett sina löner EFTER skatt här i tråden eller tycker du verkligen att 35-40000 före skatt är så väldigt hög lön att man kan sluta jobba vid 40-50? Många som har de lönerna har ju även lagt flera år på utbildning så i bästa fall har de börjar jobba vid 25 - inte så troligt att man på endast de 15 åren mellan 25 och 40 både kan betala insats till bostad plus spara till att sluta jobba. Jag tjänar 35000 före skatt, ca 25 efter. Min man samma. Vi sparar 15000 i månaden men dessa löner har vi fått först nu vid 35 så jag ser absolut inte som att vi skulle kunna sluta jobba vid 40 eller 50. Däremot jobba mindre än heltid har vi tänkt framöver, och då spara knappt 10000 istället.
  • Anonym (35)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-28 00:26:17 följande:

Har man den lönen innan 30 år då kan man det definitivt. sen visst om ni fått den nu vid 35 då kanske ni måste vänta till ni är 50 år. Det var en familj som gjorde det varför skulle inte ni klara det. Sen visst man får kanske skaffa billigt boende utanför storstäderna och kanske inte kan dra till Thailand varje år. Men nog går det att leva på ni inser väl att ni tjänar väldigt mycket mer än vad dom som har låga inkomster gör. Det ni lägger undan varje månad är det som en del familjer lever på. För åtta år sedan var jag ett tag på ett arbete där min grundlön inte var mycket mer än vad ni lägger undan. Med ob och helger då kunde man närma sig 20000:- innan skatt. Men jag kunde ändå enkelt spara och investera pengar så att jag hade pengar att köpa en lägenhet för. Inte en i storstan så vi snackar inte miljoner. Men likväl en nyrenoverad 2 på 60m. Allt handlar om hur mycket man gör av med ni tjänar dubbelt så mycket som en låginkomsttagare skulle ni investera då skulle ni kunna leva på dom pengarna vid 50.

Ja vi får väl se. Kanske går det :) Våra löner är bara strax över medel och räknar man in att vi har fem år eller mer på högskola dvs stor inkomstförlust på fem av dessa femton år som gått sedan studenten så har vi nog ännu inte ens kommit ifatt dem som började jobba med låg lön direkt efter gymnasiet faktiskt. Att vi numera skulle tjäna dubbelt så mycket som en låginkomsttagare tror jag inte stämmer. Det är väl knappast någon som IDAG bara tjänar 17500 kr i månaden före skatt för heltid? Idag alltså, inte för åtta år sedan, då hade jag också låg lön på 18200 som vårdbiträde, och sedan fick jag 23500 året efter som nyexaminerad inom mitt yrke. Men jag vet inte om jag skulle vilja sluta jobba helt heller om jag inte först blivit mycket rikare - jag vill nämligen ha kvar vår lägenhet i stan som vi i nuläget har lån på 2.8 miljoner på så det går 14000 där, vill inte resa till Thailand etc men har märkt att det kostar mycket att vara ledig mycket för då vill man ju hitta på saker, och det kostar ofta mer pengar än om jag är på jobbet.
Svar på tråden Vad har ni för lön?