• Anonym (J)

Vad har ni för lön?

IT-förvaltning 55 år 53.000kr. Stockholm.

• Anonym (J)
    Anonym (Micke) skrev 2019-08-21 16:08:37 följande:

Samma här, tar ut 39.500 kr ( gräns för statlig skatt samt att det är max vad som

är pensionsgrundande)

+ 20.000 kr per månad i tjänstepension + utdelning enligt 3:12 reglerna ( 20 % )

Klokt! Visste inte att avdragsreglerna för tjänstepension tillät så hög inbetalning. Eller tillåter... det går ju att betala in ändå.
  • Anonym (J)
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-28 00:26:17 följande:

Har man den lönen innan 30 år då kan man det definitivt. sen visst om ni fått den nu vid 35 då kanske ni måste vänta till ni är 50 år. Det var en familj som gjorde det varför skulle inte ni klara det. Sen visst man får kanske skaffa billigt boende utanför storstäderna och kanske inte kan dra till Thailand varje år. Men nog går det att leva på ni inser väl att ni tjänar väldigt mycket mer än vad dom som har låga inkomster gör. Det ni lägger undan varje månad är det som en del familjer lever på. För åtta år sedan var jag ett tag på ett arbete där min grundlön inte var mycket mer än vad ni lägger undan. Med ob och helger då kunde man närma sig 20000:- innan skatt. Men jag kunde ändå enkelt spara och investera pengar så att jag hade pengar att köpa en lägenhet för. Inte en i storstan så vi snackar inte miljoner. Men likväl en nyrenoverad 2 på 60m. Allt handlar om hur mycket man gör av med ni tjänar dubbelt så mycket som en låginkomsttagare skulle ni investera då skulle ni kunna leva på dom pengarna vid 50.

Jag har läst massor om FIRE och liknande. FIRE får också mycket kritik och ifrågasättande av ekvationerna och modellerna. Vissa saker i det har jag anammat, men för övrigt finns det alldeles för mycket som är roligt att göra nu istället för ev sen. Dessutom är det helt ok att gå till jobbet för en nedtrappning lite längre fram.
  • Anonym (J)
    Vildbi skrev 2019-09-02 13:00:39 följande:
    Transport = 0:-

Aktiviteter cirka 600:- om året.

Kläder i snitt 1500:- två ggr/år (höst och vår).

Resterande sparas (sparar alltid 5000:- i månanden). En del tas till semester, annat till bio nån gång då och då, osv.
    Vi lägger 4000 kr/mån bara på aktiviteter för oss själva och ett barn. 48.000 kr om året jmf med 600 kr/året. Kan bara inse att vi lever olika liv och prioriterar helt olika.
  • Anonym (J)
    Vildbi skrev 2019-09-02 13:07:52 följande:
    Jag bor i vårt lands största stad - allt finns inom gångavstånd.
    Men du inser väl att du bor väldigt billigt?
  • Anonym (J)
    Vildbi skrev 2019-09-02 13:12:00 följande:
    Jag bor i en bra förening med god ekonomi. Jag hade tur som lyckades få tag på denna lägenhet och kunde renovera den själv.

I vanliga fall ligger de på 7-12mkr numera (inte när jag köpte dock. Var för cirka 6 år sedan).
    Bara att gratulera :)
  • Anonym (J)
    Vildbi skrev 2019-09-02 13:10:30 följande:
    Mitt barn går på en billig aktivitet, 100:- medlemsavgift/år och nya kläder för en 500:- max en gång/år.

Tränar 3 dagar i veckan plus tävlingar på helgerna.

Sedan går barnet på en kulturell aktivitet också, gratis via kommunens kulturskola.
    Ok, så tävlingarna är på hemmaplan då? På gångavstånd? Eftersom ni har 0 kr i transport?
Svar på tråden Vad har ni för lön?