Vad har ni för lön?
IT-förvaltning 55 år 53.000kr. Stockholm.
IT-förvaltning 55 år 53.000kr. Stockholm.
Samma här, tar ut 39.500 kr ( gräns för statlig skatt samt att det är max vad som
är pensionsgrundande)
+ 20.000 kr per månad i tjänstepension + utdelning enligt 3:12 reglerna ( 20 % )
Har man den lönen innan 30 år då kan man det definitivt. sen visst om ni fått den nu vid 35 då kanske ni måste vänta till ni är 50 år. Det var en familj som gjorde det varför skulle inte ni klara det. Sen visst man får kanske skaffa billigt boende utanför storstäderna och kanske inte kan dra till Thailand varje år. Men nog går det att leva på ni inser väl att ni tjänar väldigt mycket mer än vad dom som har låga inkomster gör. Det ni lägger undan varje månad är det som en del familjer lever på. För åtta år sedan var jag ett tag på ett arbete där min grundlön inte var mycket mer än vad ni lägger undan. Med ob och helger då kunde man närma sig 20000:- innan skatt. Men jag kunde ändå enkelt spara och investera pengar så att jag hade pengar att köpa en lägenhet för. Inte en i storstan så vi snackar inte miljoner. Men likväl en nyrenoverad 2 på 60m. Allt handlar om hur mycket man gör av med ni tjänar dubbelt så mycket som en låginkomsttagare skulle ni investera då skulle ni kunna leva på dom pengarna vid 50.