• Kverulant67

Vad har ni för lön?

Jag jobbar som datakonsult och är delvis egen, jag får 80% av det jag drar in.
    Jag drar in ca 85-100 000kr/månad, men tar ut 40 000kr i månaden, resten läggs i en buffert som jag kan ta ut om jag vill tex vara långledig.
    Jag är 56år gammal. Summan 40 000 beror på att då slipper jag betala statlig skatt samt klarar mej mer än bra.

• Kverulant67
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-20 01:41:01 följande:

Shit vad många höginkomsttagare det verkar vara här. Alla med era löner borde inte klaga. Skulle jag ha en sån hög lön då skulle jag kunna sluta jobba tidigt skulle ganska fort byggt upp ett rejält kapital att leva på fattar inte hur folk kan klaga. Själv är jag tekniker har gått två år på högskola. Har 22000 just nu men jag har haft jobb med lägre. Här i arbetsklassområdena ligger löner på mellan 16000-24000:- och det klarar man lätt att leva på och kan även lägga undan pengar.

Om du har gått 2 år på högskolan så tjänar du extremt lite....
  • Kverulant67
    Anonym (E) skrev 2019-08-22 07:46:53 följande:
    Jag ligger i medellöneskiktet på min skola. Många tjänar runt 45-50 000, men de är ofta 55+ eller förstelärare.
    Inte illa att ligga så högt när snittlönen är 32900...
  • Kverulant67
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-28 00:26:17 följande:
    Har man den lönen innan 30 år då kan man det definitivt. sen visst om ni fått den nu vid 35 då kanske ni måste vänta till ni är 50 år. Det var en familj som gjorde det varför skulle inte ni klara det. Sen visst man får kanske skaffa billigt boende utanför storstäderna och kanske inte kan dra till Thailand varje år. Men nog går det att leva på ni inser väl att ni tjänar väldigt mycket mer än vad dom som har låga inkomster gör. Det ni lägger undan varje månad är det som en del familjer lever på. För åtta år sedan var jag ett tag på ett arbete där min grundlön inte var mycket mer än vad ni lägger undan. Med ob och helger då kunde man närma sig 20000:- innan skatt. Men jag kunde ändå enkelt spara och investera pengar så att jag hade pengar att köpa en lägenhet för. Inte en i storstan så vi snackar inte miljoner. Men likväl en nyrenoverad 2 på 60m. Allt handlar om hur mycket man gör av med ni tjänar dubbelt så mycket som en låginkomsttagare skulle ni investera då skulle ni kunna leva på dom pengarna vid 50.
    Lönen som du nämner är jju genomsnittön eller lite över. Ska du leva som en eremit resten av livet menar du då? Sedan sulle jag i alla fall sakna det sociala med mina kollegor.
    Sedan komer du ju inte tjäna ihop till en bra pension om du bara jobbar fram till 40-50, dvs din pension kommer bli väldigt låg....
  • Kverulant67
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-29 23:43:22 följande:
    Du kan göra som du vill. Det var inte min poäng. Det jag ville få fram är att många med dom lönerna kan ofta klaga på skatter eller tycka att dom bör tjäna ännu mer och därför ville jag visa på en annan sida. På att väldigt många ser dom lönerna som en förmögenhet. Och då kan det vara lite provocerande ibland. Såg tex en som jobbade inom vården och hade nästan 30000:- och som blev intervjuad om lönerna och hon vill ha mer för hon tyckte att dom förtjänade det. Vet inte det kanske hon gjorde men det var inte det som retade mig utan att hon även sa att hon ville inte leva på blodpudding. Det var väldigt provocerande för har man den lönen då lever man inte på blodpudding. Och det stör mig. Samma att folk säger att en sån lön är dålig. För det är den inte den är hög. Sen kanske andra har högre men likväl är den hög. Samma med din lön den är hög. Finns många som har mer än tre barn men ska klara det med en lön som knappat räcker till mat. Jag vill bara att ni ska tänka på det. För det känns som att medel och övre medelklassen tappat kontakt med den sidan. Speciellt med den högersväng sverige gjort och hur man sparkar på låginkomsttagare och vill sänka dom lägsta lönerna till existensminimum. Du kan trivas med ditt jobb och din lön vill bara att du ska tänka på att du har det väldigt bra och många har det inte så.
    Har du gjort någon uträkning på hur du ska kunna bli oberoende av jobb vid 40-50år?
  • Kverulant67
    Anonym (tobbe) skrev 2019-08-30 23:02:08 följande:
    Jag kommer troligen inte bli det. Iofs skulle jag nog kunna leva jävligt billigt i en stuga. Men det var inte min poäng. Min poäng var att visa alla med höga löner att dom just har höga löner. För det känns som medelklassen i Sverige har tappat kontakten med hur verkligheten ser ut för dom med låga inkomster. Därför visade jag på att dom med sådana löner skulle kunna sluta jobba tidigt och ändå leva bättre eller på samma nivå som en med låginkomst. Det kan vara något att tänka på när man röstar nästa gång så vi inte får mer skattesänkningar till dom som redan har och förslag om att sänka löner för låginkomsttagare. 

Personligen kommer jag nog växla hela livet mellan att jobba och ibland sparat pengar så att jag kan göra annat. Men för min del är inte jobbet allt det sociala får jag minst lika mycket utanför arbetet.
    Höga löner? Du föresog ju det för folk som tjänade meddelön upp til 40 000 har jag för mej. Tjäna bra i Sverige så får du nog tjäna minst 60 000 för att det ska räknas som högt.
    Du har inte tänkt på att om du inte jobbar ett fullt liv så får du  en ganska rutten pension?

Rösta nästa gång på vänsterpartier? När nu alliansen sänkte satten när dom regerade så var det just låginkonstagrna som fick den största procentuella sänkningen.....
  • Kverulant67
    Vildbi skrev 2019-09-02 13:12:00 följande:
    Jag bor i en bra förening med god ekonomi. Jag hade tur som lyckades få tag på denna lägenhet och kunde renovera den själv.

I vanliga fall ligger de på 7-12mkr numera (inte när jag köpte dock. Var för cirka 6 år sedan).
    Hur fick du köpt den då? Via arv eller något eftersom du uppenbarligen inte har några lån på den...
    Sedan är det rätt ovanligt att el och Bredband ingår i hyran.
    Jag bor själv i en billig och rik förening. Avgiften på min lilla radhus-4a ligger på 4500kr (84kvm), hur stor är din?
Svar på tråden Vad har ni för lön?