• Vildbi

Vad har ni för lön?

Anonym (Lnfrkmmx) skrev 2019-09-02 12:04:33 följande:

Det spelar ingen roll vad du säger. Det går inte att leva på en lön på 16 000. Det innebär ett netto på drygt drygt 12 000. Det funkar eventuellt som ensamstående på en mindre ort men inte i längden om man bor i en större stad eller har familj.

Gjorde för skojs skull en budgetkalkyl på Konsumentverket med en exempelfamilj bestående av två vuxna med löner på vardera 16 000 och två barn bosatta i Gävle, som är en medelstor stad. Exempelfamiljen bor i en hyresrätt med en hyra på 8000. De får två barnbidrag. De äger ingen bil utan nyttjar kollektivtrafiken. De jobbar heltid så de har fritidsavgift förutom busskortskostnaderna. Inga skulder och inget sparande men däremot räknade jag in försäkringar, fackavgifter, A-kassa och en liten pott för oförutsedda utgifter såsom tandläkare, och inbrott etc. Vet du vad? Den familjen går back 4000-6000 i månaden beroende på hur man räknar. Så nej, det går inte att leva på en lön på 16 000. Budgetkalkylen går plus minus noll när båda två tjänar 20 000. Och då har de fortfarande varken bil eller sparande.

Jag är ensamstående med ett barn och klarar mig utan problem på 12K i månaden.
  • Vildbi
    Anonym (Lnfrkmmx) skrev 2019-09-02 12:43:11 följande:

Den där knappa informationen ger inte mycket. Vad har du för boendekostnader. Har du barnet heltid eller deltid? Vem står för barnets kostnader? Är 12 000 inklusive eller exklusive bidrag?

Inkl. bidrag.

Barnet på heltid.

Bor i en köpt lägenhet, betalar 3000:- i månaden inkl. el, värme, wi-fi, osv.

Mat cirka 3000-3500:- i månaden.

Telefon 200:- i månaden.
  • Vildbi
    PH76 skrev 2019-09-02 12:56:11 följande:

Jag ser en held del poster som saknas, så som transport/kläder/fritidsaktiviteter/sport/semester, osv...

Transport = 0:-

Aktiviteter cirka 600:- om året.

Kläder i snitt 1500:- två ggr/år (höst och vår).

Resterande sparas (sparar alltid 5000:- i månanden). En del tas till semester, annat till bio nån gång då och då, osv.
  • Vildbi
    Anonym (Lnfrkmmx) skrev 2019-09-02 13:04:21 följande:

De flesta lägger också pengar på transport. Särskilt de som bor i större städer.

Jag bor i vårt lands största stad - allt finns inom gångavstånd.
  • Vildbi
    Anonym (J) skrev 2019-09-02 13:08:53 följande:

Vi lägger 4000 kr/mån bara på aktiviteter för oss själva och ett barn. 48.000 kr om året jmf med 600 kr/året. Kan bara inse att vi lever olika liv och prioriterar helt olika.

Mitt barn går på en billig aktivitet, 100:- medlemsavgift/år och nya kläder för en 500:- max en gång/år.

Tränar 3 dagar i veckan plus tävlingar på helgerna.

Sedan går barnet på en kulturell aktivitet också, gratis via kommunens kulturskola.
  • Vildbi
    Anonym (J) skrev 2019-09-02 13:09:45 följande:

Men du inser väl att du bor väldigt billigt?

Jag bor i en bra förening med god ekonomi. Jag hade tur som lyckades få tag på denna lägenhet och kunde renovera den själv.

I vanliga fall ligger de på 7-12mkr numera (inte när jag köpte dock. Var för cirka 6 år sedan).
  • Vildbi
    Anonym (Lnfrkmmx) skrev 2019-09-02 13:11:25 följande:

Inte för de flesta. Du lever i en bubbla.

I stora städer finns det mesta man behöver inom gångavstånd- och cykelavstånd.
  • Vildbi
    Anonym (J) skrev 2019-09-02 13:15:25 följande:

Ok, så tävlingarna är på hemmaplan då? På gångavstånd? Eftersom ni har 0 kr i transport?

Ja, för det mesta. I annat fall ordnar klubben samåkning med klubbens buss.
  • Vildbi
    Anonym (Lnfrkmmx) skrev 2019-09-02 13:27:21 följande:

Tänk om ditt barn skulle vilja börja rida. Eller bara byta sport.

Då har jag 5000:- över varje månad.

Dessutom så har vi inte semestrat för så mkt pengar förr om åren, då vi båda gillar att campa och vandra (så inga dyra resor). Så jag har 5000kr * flera år sparade.

Dock tror jag att detta är idrotten barnet vill ägna sig åt, då barnet dels är duktig inom sporten samt varit medlem i över fem år nu.
  • Vildbi
    Kverulant67 skrev 2019-09-02 13:19:09 följande:

Hur fick du köpt den då? Via arv eller något eftersom du uppenbarligen inte har några lån på den...

Sedan är det rätt ovanligt att el och Bredband ingår i hyran.

Jag bor själv i en billig och rik förening. Avgiften på min lilla radhus-4a ligger på 4500kr (84kvm), hur stor är din?

Jag hade sparat pengar under flera år plus att jag hade en liten etta som jag topprenoverat och sålde i samma veva.

Min är på 80kvm, 3 rok. Vanlig lägenhet, inte radhus.
  • Vildbi
    Anonym (Lnfrkmmx) skrev 2019-09-02 13:32:36 följande:

Tror du att ett billigt liv som ditt liv är möjligt för andra?

Det tror jag absolut!
  • Vildbi
    Anonym (Lnfrkmmx) skrev 2019-09-02 13:36:16 följande:

Hur då?

Man kan se över vad man behöver och inte behöver.

Man kan handla på extrapris, second hand, klippa sig själv eller låta kompisen klippa mot att man själv klipper kompisen, man klipper barnet själv, man renoverar själv, man använder benen man fick vid födseln för att transportera sig, man introducerar enkla vanor och är nöjd med det enkla livet.

Man säljer av gamla saker, man fyndar billiga saker och målar om och säljer vidare.

Finns många exempel på hur man kan leva billigt.

Det går att leva ännu billigare; självförsörjande hippie typ. Tänk på programmet ?gäst i spenaten?.
Svar på tråden Vad har ni för lön?