Inlägg från: Mischa123 |Visa alla inlägg
  • Mischa123

BF MAJ 2020

Hej allihopa! Hoppar in i den här tråden istället då vi blev flyttade från 28 april till 4 maj. Jag är 23 år gammal och väntar vårt första barn, är i v.19 och fick veta idag att vi väntar en liten pojke <3

• Mischa123
    Heilena skrev 2019-12-02 15:20:57 följande:

Välkommen! :D Åh, mysigt med en liten pojke! Jag längtar så till 12 december då vi förhoppningsvis också får veta på RUL!

Tack! Jaa jag är så glad, det blev liksom en riktig person helt plötsligt, såå otroligt häftigt :D Åh men det går fort! Vad gissar du att det är? Jag var helt tvärsäker på att våran var en pojke och så var det ju :)
  • Mischa123

Är det någon här som har koll på bugaboo vagnarna och kan berätta lite? Har varit helt inställd på emmaljunga superviking men kollade på den idag och insåg att den är alldeles för liten för att sambon ska kunna köra den, han kommer dessutom få ryggproblem när han ska lyfta i och ur bebis ;) Nu får vi böja från noll igen... behöver tips :)

• Mischa123
    Lustablong skrev 2019-12-13 21:02:00 följande:

Bugaboo är vääääldigt låga och passar nog inte alltför långa människor. Jag upplevde vår rött plastig faktiskt. Designen är snygg men inte så mkt mer än så. De är rätt korta i ryggen på sittdelen, dottern kunde inte ha den efter sin två årsdag. Hon slog i huvudet i suffletten liksom. Så nej, ingen vagn jag rekommenderar vidare till andra. Men det är ju min åsikt.

Hmm okej, har inte heller varit något fan av dom, känns mest som en statusvagn där man betalar för märket.. Men tjejen på affären visade upp emmaljunga nxt och britax idag och jag tycker verkligen inte att dom är speciellt fina så nu känner jag mig helst lost.. men jag kanske bara är kräsen hahah
  • Mischa123

Kollade lite på föräldrarpenning på försäkringskassan, min inkomst idag är ca 26000 innan skatt, kan det då stämma att jag kommer få ut knappt 10 000/månad om jag är hemma varje dag den första tiden?

Det är ju knappt några pengar alls :O

• Mischa123
    viljaa skrev 2019-12-14 17:17:36 följande:

Den borde bli 80% av vad du har i bruttolön sen dras skatten på det.. kanske kan stämma men 10000 lät ju väldigt lite måste jag säga..

Ja jag tyckte också det lät väldigt lite, hade räknat med lite mer iaf, jag har ändå rätt ok lön, finns ju dom som tjänar betydligt mindre, dom lär ju knappt få ut nånting alls om den där uträkningen skulle stämma?
  • Mischa123
    SweetCA skrev 2019-12-14 17:35:11 följande:

Det beror på hur många dagar du tar ut. Testa www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vantar_barn/foraldrakollen

Ser ut som du kan få ut 15700 ca med barnbidrag efter skatt

Tack! Ska gå in och räkna sen, men tycker det är så krångligt men dagar osv, jag jobbar ju inte 7 dagar i veckan så jag kan ju inte behöva ta ut ledighet varje dag? Eller har jag helt missförstått?
  • Mischa123

Idag ska vi till barnmorskan för första gången sen inskrivningen i v.10. Ska bli så spännande, gud så fort tiden har gått! Firar också med att gå in i v.21 och bebis sparkar för fullt <3

• Mischa123

Är det någon som vet till vilken adress man skickar moderskapsintyget? Barnmorskan sa att det stod på försäkringskassans hemsida, men jag hittar inget?

• Mischa123
    Söderlund skrev 2019-12-21 22:15:37 följande:

Försäkringskassans Inläsningscentral

839 88 Östersund

Tack!
Svar på tråden BF MAJ 2020