Inlägg från: Heliotrop |Visa alla inlägg
  • Heliotrop

BF MAJ 2020

Nu hoppar jag också in här, har följt era konversationer lite redan men inte riktigt känt mig redo förrän nu :) vi väntar en liten den 26/5 och har valt att inte ta reda på könet utan det får bli en överraskning. Sambon har två barn sen innan, 4 och 6 år men detta blir mitt första. Någon annan som har barn/väntar barn med en partner som har barn sen innan? De är väldigt förväntansfulla för att få bli storasyskon men jag tänker mycket på att de inte ska känna sig bortglömda eller liknande när bebisen kommer, vill att de ska känna att vi alla är en familj. :)

• Heliotrop
    ankan6 skrev 2020-01-14 14:20:20 följande:

Var känner ni oftast sparkarna?

Tycker han ofta ligger så lågt så det blir ett jäkla tryck långt ner typ under troskanten? Känner de flesta sparkarna på höger sida också, alltid under naveln. Kanske tom ligger på sniskan? Blir ett rätt obehagligt tryck och ffa blir jag ju så sjukt kissnödig vilket jag blir galen på. Fick springa in i en dunge och akutkissa nyss på hundpromenaden trots att jag gick på toa precis innan haha

Tycker de kommer överallt, men oftast håller den sig ifrån min kissblåsa (peppar peppar). Den rör sig väldigt mycket då sparkarna kan flytta sig från ena sidan till den andra på bara en kvart typ haha. :) de har även börjat bli hårda sparkar, syns utanpå magen
  • Heliotrop
    zey skrev 2020-02-24 11:38:48 följande:

Hej tjejer :)!

Hur går det för er? Tänkte det skulle vara kul om ni inte kan skriva vilken vecka ni är i nu :)?

Själv gick jag in i vecka 27 idag (BF 31/5)! Är äntligen nere på två siffrigt när det kommer till dagar kvar, längtar!

Annars mår jag helt ok, kräks fortfarande mycket och har sedan inskrivningen gått upp 4kilo (gått ner senaste veckorna). Hoppas på att det ska vända någon dag.. jobbar fortfarande 100%!

Går in i vecka 28 på onsdag (bf 26/5) :) har börjat känna av foglossning fram i blygdbenet när jag suttit ner längre stunder och ska resa mig och gå, mindre skönt. Ligger hemma med förkylning för tillfället som vägrar ge med sig, men förhoppningsvis kan jag gå tillbaks till jobbet på måndag.

Hoppas dina kräkningar försvinner snart! Krya :)
  • Heliotrop

Vecka 30 imorgon och värmevallningarna bara eskalerar, vet inte riktigt hur jag ska hantera det. Kan ligga i soffan under en filt och vara lite sådär småkall och frusen, sen i nästa sekund håller jag på och dö av värmeslag. Likadant på nätterna, ena stunden kan jag ligga under täcket och i näst stund behöva kasta av det för att jag är dyblöt. Ingen feber eller så utan bara rejäla vallningar, hållt på i två tre veckor redan. Fler än jag? XD

• Heliotrop
    malliiinnnn skrev 2020-03-11 09:14:23 följande:

Håller med om att det känns som lång tid kvar, speciellt nu när jag jobbar och pendlar varje dag i Stockholm och börjar oroa mig för coronaviruset också. Vill bara bli ledig och hålla mig hemma och vila. Blev ju sjuk i 8 veckor efter en vanlig förkylning så hur ska det bli om jag drabbas av det där viruset... sen finns det så lite information om Corona och gravida så jag vet inte hur man ska tänka.

Svettas (sover med öppet fönster) ont mellan benen, andfådd, sover sämre och kräks ibland på morgonen. Dessutom en bebis som vill ligga på tvären och töja vilket gör såå ont! Så är läget för mig just nu.

Jag var förkyld hela julen, från 20/12-13/1, jobbade en månad och blev sen förkyld igen (med förkyld menar jag totalt igenslemmad av snor, slemhosta osv), var sjukskriven från 14/2-28/2 och det enda jag kunde göra var att vila då läkaren sa att jag bara hade virus. Ingen feber mer än att det någon dag låg på 38 grader. Sen fick jag gå till jobbet även fast jag inte var frisk för läkaren sa att försäkringskassan inte skulle godkänna övre luftvägsbesvär. Jobbade tre dagar med förkylning och foglossning sen på torsdagen fick jag gå hem igen. Lyckades även få problem med en bartolinit körtel igen (4e gången på ett år), åkte in akut och fick operation med spinalbedövning. Vilket jag lyckades få biverkning på också, spinalhuvudvärk. Nu ligger jag hemma som ett kolli... Men bebis mår bra.

Tänker mycket på coronaviruset också som du skriver, känns som att man som gravid är i riskzonen bara där och om man samtidigt är sjuk med annat också så hade nog inte kroppen reagerat speciellt bra på det där.

Oh vilket *klagande* inlägg detta blev...
  • Heliotrop
    SweetCA skrev 2020-03-11 07:21:02 följande:

Haft mildare varianter under dagarna men inte så farligt. Har dock 16 grader i sovrummet och tunt täcke, är mer varm än vallningar på nätterna. 

Fy vad jobbigt, vet inte riktigt hur man ska hantera det 

Kanske skulle se om sambon går med på att sänka värmen ännu mer i sovrummet, vi har redan sänkt två gånger för att jag sovit så dåligt när jag svettas.

Skönt att du "bara" är varm och slipper vallningarna iallafall. :)
  • Heliotrop
    SweetCA skrev 2020-03-11 12:32:43 följande:

Ja gör det. Annars kanske du kan testa att sova med kylklamp i sängen 

Min sambo sover i gästrummet hehe så jag kan stöka och böka runt bäst jag vill.

Ska se vad han säger ikväll, ev kan jag smygsänka elementen xD haha ja då har du ju verkligen valmöjligheter!
  • Heliotrop
    SweetCA skrev 2020-03-11 12:32:43 följande:

Ja gör det. Annars kanske du kan testa att sova med kylklamp i sängen 

Min sambo sover i gästrummet hehe så jag kan stöka och böka runt bäst jag vill.

Ska se vad han säger ikväll, ev kan jag smygsänka elementen xD haha ja då har du ju verkligen valmöjligheter!
  • Heliotrop

Har följt denna tråden sen den skapades och läst inlägg fram och tillbaka. Vi har 14 dagar kvar till bf här och det börjar bli riktigt jobbigt nu. Har börjat fundera på om det kanske kanske börjar köra igång också. Varit lös i magen i tre dagar och det har inte jag inte varit någon gång resterande tid av graviditeten. Har varit inne en gång för minskade fosterrörelser, "mensvärk" och ont i ländryggen vid samma tillfälle (detta var för två veckor sen). Igår hade jag värk vid 19 tiden, så pass att sambon fick koppla på tensen, det höll i sig en bra stund. Sen kom det igen runt 21, likadant och tensen startades igen. Imorse vid 06 upplevde jag samma värk och även vid 12 idag. Jag blir stenhård i magen och så gör det väldigt väldigt ont nedåt samt att jag känner mig nödig. Imorse vid 06 trodde jag att jag behövde gå på toa, satt där i en kvart eller något men ingenting ville komma ut. Det värkte rejält så de var bara att gå och lägga sig.

Är första barnet så jag vet lixom inte riktigt hur det ska kännas eller vad man ska vara uppmärksam på, förstår ju att kroppen förbereder sig också i detta skede :) antar att det är olika från person till person men hur har ni känt när det "börjat"?

• Heliotrop
    Blivande3barnsmamma skrev 2020-05-12 14:25:59 följande:

Jag skulle ringt till bb och frågat om en kontroll, det låter faktisk som att det är på gång och att du faktiskt börjar öppna dig.

Ska ringa och rådfråga imorgon, när jag var inne på kontroll då för ca två veckor sen så var jag runt 1cm öppen redan då. :)
  • Heliotrop
    Andreaaaa skrev 2020-05-12 18:10:33 följande:

Jag hade som du inför min första förlossning, var osäker på om det bara var jättemycket gaser eller go time - det var det senare. För mig drog det sedan igång med regelbundna värkar efter bara någon timme och för andra kan det förstås ta betydligt längre tid, men tror säkert att det kan vara ett tecken på att det närmar sig för dig. Lycka till!

Får ringa in imorgon och rådfråga :) när jag var inne på kontroll då för ca två veckor sen pga det jag nämnde ovan så var jag ca 1 cm öppen redan då. Tack så mycket!
  • Heliotrop
    Stenbocken93 skrev 2020-05-14 14:54:16 följande:

Jag känner som du Heliotrop. Var befinner man sig egentligen i förlossningsskedet?

Sent på kvällen 12e maj rörde sig barnet som en tok under 1h tid. Lite molvärk på det men jag somnade gott. Igår, började värkar smyga sig på vid 16-tiden. Det var svårt för mig att prata överhuvudtaget under värkarna. Fick en slemblandad blödning vid midnatt och resten av natten har det varit oregelbundna men jobbiga värkar hela natten (1h sömn kanske jag fick). Vid 7-tiden spydde jag och de efterföljande värkarna blev mycket jobbigare med tung känsla långt ner i magen samt värk i ländryggen. Då fick vi komma in på kontroll där mina värkar låg på 3 inom 10 min, ca 1 minut långa, livmodertappen nästan utplånad samt öppen 1,5 cm. Det innebar att jag blev hemskickad med starkare värktablett och en tablett som skulle vara lugnande. Den tabletten har varit riktigt bra med tanke på den dåliga sömnstatusen. Jag sover inte men armar och ben känns tunga iaf. Skönt.

Även om kontrollen visade att jag är i ett tidigt skede gjorde det mig mycket lugnare att få svart på vitt hur öppen jag är etc. Då har jag något att förhålla mig till.

Hoppas kunna berätta mer när bebisen hitta ut!

Ja det är så himla svårt, var inne hos min BM idag och bebis ligger lååångt ner och är helt fixerad. Haft två värkar under kvällen fast med några timmars mellanrum. Känner tydligt skillnad på vanlig sammandragning och förvärk. Har sammandragningar nästintill hela tiden, oavsett om jag ligger och vilar eller är uppe och rör mig.

Va skönt att du fick koll på det och fick bättre smärtlindring :) hoppas allt går bra när det är dags!
  • Heliotrop
    Andreaaaa skrev 2020-05-17 20:11:50 följande:

Jag är så otroligt trött nu, inte bara i kroppen utan liksom SÖMNIG hela tiden. Har tagit två tupplurar på 2h idag, som ett exempel. Minns inte hur det var senast på slutet....

Hur mår ni andra som inte har fött än (alt. hur mådde ni som har fött sista tiden innan)?

För tillfället så känner jag för att ge upp och gå i ide de sista 8 dagarna som är kvar. Jag har sån extrem smärta av foglossning fram i blygdbenet så min sambo får klä på mig trosor och byxor på morgonen för jag klarar inte av att spänna ett ben i taget. Han får även lyfta mig upp ur sängen och soffan när jag legat där. Det är precis så att jag klarar av att asa mig till toaletten, får verkligen i princip dra fötterna efter mig. Sen har jag problem med smärta i mina händer från knogarna upp i fingrarna, värk när jag öppnar och knyter handen, på morgonen får jag tvinga igång fingrarna för att jag ska kunna röra dem överhuvud taget. Samt trött som ni andra skriver, jag känner mig slut, färdig... Vill bara få ut ungen ur magen även om det fortfarande är mysigt att känna hur den rör på sig, men just nu överväger inte det mysiga alla problem jag har... Pratade med min BM i torsdags om man kan få hjälp med igångsättning om den inte har tittat ut innan bf, just pga alla problem. Min sambo kommer få ta ledigt från jobbet nästa vecka för att jag inte kan ta hand om mig själv vilket känns väldigt tråkigt att han ska behöva göra men skulle han inte gjort detta så hade jag fått ligga utan mat och förmodligen fått andra bekymmer också :( är även rädd att jag ska ha så ont av foglossningen i blygdbenet vid förlossningen att det kommer ge mig problem med att kunna krysta ut ungen
  • Heliotrop
    Bettan84 skrev 2020-05-18 07:39:11 följande:

Ja det känns tyvärr som att förlossningsbrevet/planen är bara ens eget önskemål som bara finns på papper .

Tack snälla , jag vet inte längre vad jag ska göra , jag är så psykiskt utmattad nu , det var inte så här tungt under förra graviditeten .

Jag sover knappt , somnade 02.30 inatt, vaknade 03.40, somnade om och vaknade 5.00.

Jag har ont i höften och fogarna i blygdbenet är inget att leka med....

Hittar verkligen ingen bra sovställning och är sååååå utmattad.... jag bröt ihop imorse när min man vaknade och han såg att jag var redan uppe .

Jag har bf nu på lördag och hoppas att en hs på onsdsg kan påbörja det hela ...

ledsen för negativt inlägg , hoppas det vänder snart ....

håller tummarna för er som också kämpar nu på slutet och även tackar för all stöd av er andra underbara mammor som precis fött sina änglar och orkar skriva här inne till oss .... <3

Känner med dig och hoppas att du får hjälp på onsdag så att bebis vill titta ut snart! Kram
  • Heliotrop
    Bettan84 skrev 2020-05-18 16:28:58 följande:

Tack fina , vi har bf ungefär samtidigt så jag hoppas att det går bra även för dig ... du har det också rätt tufft nu.

Håll ut ! Kram

Ja de är väldigt tätt :) tack så hemskt mycket. Jag försöker det, sambon stannar hemma från jobbet med mig hela veckan så det känns väldigt trygga de! Kram
  • Heliotrop
    Bettan84 skrev 2020-05-18 18:58:53 följande:

Vad skönt ! Hoppas du får också lite mer sömn inatt och mindre besvär... det där med fogarna i blygdbenet har tagit sig till en helt annan nivå nu ...usch kan knappt gå upp men även svullnaden i händer och fötter gör det inte hela mycket bättre heller

Låter som att du beskriver mina bekymmer på pricken haha. Jag kommer inte upp ur soffa eller säng så sambon får dra upp mig, försöker jag hjälpa till med benen så smäller det till i bäckenet och gör ont.

Håller alla tummar och tår för att dagarna går snabbt nu och att både din och min bebis vill titta ut inom kort så att våra kroppar kan återgå till hyfsat normala!
  • Heliotrop
    Bettan84 skrev 2020-05-18 21:43:49 följande:

Jaaaa heja oss haha och alla andra här som är kvar !

På det hela så börjar jag känna av nervositeten något grymt mycket idag nästan ångestfylld har jag varit hela dagen .... puh ....

Jaa men detta fixar vi galant :) även om det är tufft nu. Vad är det du känner dig nervös och ångestfylld över?

Det enda jag går och tänker på är att jag så hemskt gärna vill ha med sambon på förlossningen och helst på BB men som läget är idag så känns det inte så himla självklart längre, inte för att han visar några förkylningssymptom nu men man vet ju aldrig.

Sen säger de som fött på samma BB jag ska till att om jag visar några förkylningssymptom så blir jag isolerad och behandlad som en coronapatient utan att bli testad eller liknande
  • Heliotrop
    Bettan84 skrev 2020-05-19 00:20:48 följande:

Jaa det måste vi :)!

Jag hoppas att jag hinner ta EDA och att det inte går för snabbt med tanken på min situation (öppen redan 4-5 cm och bebis som vänder sig lätt )....

Hoppas att jag inte får Flashbacks från mitt förra förlossning och allt det där ... Det var en tuff förlossning och på det hela så gick min pappa bort , några dagar innan jag skulle föda , så hela upplevelsen var blandad med både glädje och en stor sorg ...

Därför tycker jag att det är så viktigt att nu när man har gjort en förlossningsplan och gått på Aurora samtal att allt blir åtminstone lite mer planerat genomfört som man önskar även om man vet aldrig hur det kan gå såklart .

Ahh jag förstår din oro. Det är så kort tid kvar så jag tror inte du behöver vara orolig. Klart att han får vara med dig.

Är det ditt 1 barn ?

Men oh, förstår att det var blandade känslor :( hoppas verkligen att de lyssnar och går efter vad ni har planerat i så stor mån det är möjligt! Känns ju alltid skönare när man känner att man åtminstonde har lite kontroll på läget.

Ja jag hoppas det, har känt mig lugn och trygg i vetskapen att han kommer vara där. Nu känner jag mig inte lika lugn längre. Men visst man förstår ju att det är för allas säkerhet som de har sina regler och riktlinjer på förlossningen. Det får bli som det blir. Yes det är mitt första barn men sambons tredje.
  • Heliotrop
    Bettan84 skrev 2020-05-19 13:31:57 följande:

Tack snälla , det återstår att se. Får se om jag får den efterlängtade hs imorgon hos BM. Det kommer att kännas lite tryggare med vetskapen att det kanske kommer att starta det hela .

Åh vad jobbigt, försök hitta din inre styrka och att du kommer att klara det med eller utan din man. Jag vet att det är tufft :/

Håller tummarna att du får det!

Ja det känns inte alls roligt, men ja man får göra det bästa av det. Jag vet att jag kommer fixa det ändå och att jag kommer få hjälp på plats men det gnager ändå lite.
Svar på tråden BF MAJ 2020