• ankan6

BF MAJ 2020

Söderlund skrev 2020-05-30 21:44:10 följande:

Har också lyckats läsa mig till det och kommer inte våga ge honom det. Vår kille kör slut på oss totalt då vi misstänker kolik men håller just nu på att utesluta mjölkproteinallergi också. Har du något tips på hur man ska överleva det här? Jag och maken är helt knäckta...

Förstår precis hur ni har det! Trodde jag skulle bli galen tillslut för vår skrek hysteriskt typ 98% av all vaken tid de första 3v i princip...små barn har ju "omogna tarmar" som de säger på BVC men jag var själv allergisk mot mp när jag var liten så valde att testa att utesluta allt, och märkte jättestor skillnad efter bara några dagar. Han är fortfarande en karaktär med lätt till skrik, men det där hysteriska är i princip helt borta och han kan numer sova flera timmar i vagnen och ligga och jollra för sig själv på golvet flera minuter vilken är en enorm skillnad för oss!

Tydligen så är mp en väldigt vanlig orsak till kolikskrik och många barn klarar av att återinföra mp efter ett tag när magen blivit starkare. Dvs, det är ofta ingen grav allergi utan mer en överkänslighet när magen redan är väldigt svag.

Det som hjälpte för oss även när det var riktigt illa var; pysventil, varma bad, bära i sjal hela dagarna, massera magen och minimera tiden på rygg (vår sover fortfarande mycket bättre på sidan eller upphöjt på rygg, har ex en kudde under nestet i vagnen så han kommer upp lite. Det gör under för magen!).

Håll ut, oavsett vad det är så blir det bättre och när man väl får se skillnaden känns det plötsligt både enkelt och kul att ha bebis även när det är jobbigt
  • ankan6
    ankan6 skrev 2020-06-01 10:31:57 följande:

Förstår precis hur ni har det! Trodde jag skulle bli galen tillslut för vår skrek hysteriskt typ 98% av all vaken tid de första 3v i princip...små barn har ju "omogna tarmar" som de säger på BVC men jag var själv allergisk mot mp när jag var liten så valde att testa att utesluta allt, och märkte jättestor skillnad efter bara några dagar. Han är fortfarande en karaktär med lätt till skrik, men det där hysteriska är i princip helt borta och han kan numer sova flera timmar i vagnen och ligga och jollra för sig själv på golvet flera minuter vilken är en enorm skillnad för oss!

Tydligen så är mp en väldigt vanlig orsak till kolikskrik och många barn klarar av att återinföra mp efter ett tag när magen blivit starkare. Dvs, det är ofta ingen grav allergi utan mer en överkänslighet när magen redan är väldigt svag.

Det som hjälpte för oss även när det var riktigt illa var; pysventil, varma bad, bära i sjal hela dagarna, massera magen och minimera tiden på rygg (vår sover fortfarande mycket bättre på sidan eller upphöjt på rygg, har ex en kudde under nestet i vagnen så han kommer upp lite. Det gör under för magen!).

Håll ut, oavsett vad det är så blir det bättre och när man väl får se skillnaden känns det plötsligt både enkelt och kul att ha bebis även när det är jobbigt

Juste, se över grepp och position oavsett om du ammar eller ger flaska. Sväljer de mycket luft blir det lätt krångel innan de lär sig fisa ordentligt själva!
  • ankan6
    ankan6 skrev 2020-06-01 10:33:08 följande:

Juste, se över grepp och position oavsett om du ammar eller ger flaska. Sväljer de mycket luft blir det lätt krångel innan de lär sig fisa ordentligt själva!

En sista grej också haha!

Kan vara bra att se över så inte blöjan eller byxor sitter hårt och trycker på samma ställe på magen. Jag gick upp en storlek rätt tidigt så man kunde ha blöjan lösare över magen utan att den läckte.
  • ankan6
    Andreaaaa skrev 2020-06-23 10:29:26 följande:

Åh, min lilla tjej har såna problem med magen nu. Hon ligger och krystar och grimaserar och bajsar skum och småskriker typ halva sin vakna tid och vaknar av smärtan på nätterna. Pysventil hjälper ibland en liten stund men det är såna mängder gas att det strax är lika illa igen och svårt att få ut ?allt?. Hennes bror hade så också och han blev helt bra först när vi gick över till ersättning (så handlade inte om mjölkallergi). Mycket märkligt.

Nu har vi iaf börjar testa akupunktur. Det är dyrt, jag är skeptisk, men vad gör man inte...

Hur gammal är hon?

Min har/haft väldiga problem med magen och har varit exakt likadan. Pysventil etc har hjälpt för stunden men sen har det varit lika jobbigt igen strax efter.

Har utöver allt jag skrev här längre upp börjat blockamma som du fick tips om! Det skall man förstås bara göra om man vet att man har överproduktion men för oss har det hjälpt mycket! Har man stark utdrivning kan det vara bra att ta bort barnet och mjölka ur lite tills det lugnat sig också. Det slinker ner väldigt mycket luft när de måste parera ett starkt flöde, och har man mycket mjölk kan det vara så att de reagerar på den höga laktoshalten de får i sig om de får i sig väldigt mycket förmjölk och inte så mycket fetare mjölk.

Kan också tipsa om Bifibaby som hjälpt oss lite. Minifom har ingen bevisad effekt, men Bifibaby skall tydligen ha bättre effekt och hjälpte oss just med alla fisar på tvären!
  • ankan6
    SweetCA skrev 2020-06-20 06:55:46 följande:

Tråden har varit till massor med hjälp!

Har nog hittat problemet med jobbiga kvällar och nätter. Om min kille inte får sova minst 4h på dagen blir kvällen ett helvete rent ut sagt. Han sover dessutom sämre dagarna efter dålig sömn så det föder en dålig spiral.

Samma här! Har kommit på att min får vara vaken max 2h i sträck, men helst bara 1h, och sen måste han sova minst en timme. Man tänker ju att de skall sova sämre på natten om de sover länge på dagen men för oss är det tvärt om, sömn föder sömn och sover han massor sover han bra överlag med bra dygnsrytm.
  • ankan6

Kul att se att det är lite liv här inne

Min grabb har blivit drygt 7v och är minst sagt en karaktär haha. Han är nog lite av ett plusbarn, eller så har han helt enkelt bara en jäkla massa attityd och vilja. Märker redan att han kan bli frustrerad över att inte själv kunna röra sig och vara självständig...lägg på massa problem med magen på det så kan man lugnt sagt säga att vi haft några rätt tuffa dagar...verkar äntligen ordna upp sig lite nu i alla fall och i takt med att man får lite mer respons och leenden tillbaka så får man lite extra ork. Men jag är den första att erkänna att detta har varit allt annat än någon mysig bebisbubbla och jag längtar så mycket tills vi kan kommunicera mer med vår lilla ligist!

• ankan6
    SweetCA skrev 2020-06-24 08:09:33 följande:

Intressant! Bifibaby alltså! Vad har du för dos då?

Har kört på den vanliga, tror det är 5 droppar eller nåt sånt. Märkte effekt redan efter någon dag. Han fiser fortfarande men får liksom ut dom och behöver inte ligga och vrida sig tills han blir röd innan det kommer något. De gjorde också att han återigen började bajsa en gång på natten, och det är ju inte så kul att byta bajsblöja vid 03 haha, men att magen är igång gör ju att han inte får magknip istället och är gnällig resten av morgonen.
  • ankan6
    Andreaaaa skrev 2020-06-24 10:29:51 följande:

Åh vad bra, ska genast köpa!

Jag läser i informationen att det hjälper mot reflux och sura uppstötningar, hade din son problem med det? Majsan har inte det alls, inga kräkningar åtminstone...

Hoppas det har effekt för er med!

Nej inte direkt. Han kan få lite uppstötningar ibland men det är rätt lite. För honom är det bubblig mage som är problemet!
  • ankan6
    SweetCA skrev 2020-06-24 11:53:17 följande:

Låter toppen! Klart värt det blöjbytet. Natt bajsadet Kommer säkert minska med tiden!

Ja det är sååå skönt när man märker lite förbättring!
  • ankan6
    Andreaaaa skrev 2020-06-25 08:10:44 följande:

Alltså! Jag köpte och började med Bifibaby OCH Minifom igår och igår kväll hade vi en SÅ nöjd tjej som låg och tittade och pep glatt ända till läggning. Och sedan när jag lade över henne i babynestet somnade hon helt själv på en minut - och sov i 5h!!!!! Hon har aldrig sovit mer än max 3h förr... Pruttarna kommer ut med en härlig fart Så underbart!!!

Wow grattis säger jag bara
  • ankan6
    Bettan84 skrev 2020-06-24 14:57:34 följande:

Man kan inget än att älska den FL , jag är så glad för att vi kan fortfarande följa våra resor här med bebisarna .

Vilken bra tips om baby dropparna ! Ska köpa dessa genast .

Våran pojke är väldigt gasig och sover så oroligt , speciellt de senaste nätterna , vrider å vänder sig och sen skriker han till blir knallröd i ansiktet och pruttar .

En annan fråga till er - hur känner ni där nere ? Känner ni som allt vanligt igen eller har ni sveda eller ont när ni har stått mer eller gått mer ?

Jag är 4 veckor pp och misstänker att jag fått framfall :(. Jag ska till barnmoskan för koll nu på fredag.

Är det någon som haft det / känner någon som haft det?

Jag hade tuff förlossning även denna gången .

Ni som minns - jag gick på Aurora samtal och de övertalade mig att köra vaginalt eftersom det är andra barnet och det skulle gå lättare den här gången .

Det som hände är att han fastnade med axeln i blygdbenet och läkare räddade honom på håret.

Jag själv fick stanna på sjukhuset pga att jag inte kunde kissa själv , fick kateter som jag fick ta med mig hem i 3 dagar .

De tog ut katetern och kollade inte om jag hade urin kvar i blåsan ... sen dess har jag haft problem med kissandet .

Igår så kollade jag i spegeln och det ser ut som att jag har fått framfall av livmodern som de har missat och jag antar att det är därför jag inte kan tömma blåsan helt plus att jag kissar på mig när jag hostar / nyser :(. Jag skäms så mycket över det , det har tagit väldigt hårt på mitt psyke.

Jag är väldigt tacksam att han klarade sig utan problem men jag hoppas att det här går att reparera ..

Nu i efterhand så ångrar jag att de inte gjorde snitt ... den här graviditeten har varit hemsk mot slutet och nu kämpar jag varje dag att inte hamna i depression . Har en 6 åring hemma som kräver sitt , min man jobbar och jag tittar genom fönstret nu när det är så fint väder och gråter över att jag inte kan gå ut och ta en promenad för det skaver där nere och för att jag kan kissa på mig :( usch ledsen för alla negativa vibbar jag sprider ... men hos mig har verkligen varit allt annat än mysig graviditet / förlossning / eftervård ....

Vad jobbigt, stackars dig! hoppas du får snabb och bra hjälp!
  • ankan6
    SweetCA skrev 2020-06-25 12:25:05 följande:

Strålande, vågade inte kombinera men vi kör Bifibaby nu. So far so good förrutom att han är i utvecklingssteg två nu och det verkar som om sömn inte är så viktigt. Jag är lite frustrerad nu. Han brukar sova 2-2.5h på förmiddagen och nu har han sovit 30 min totalt. Gäspar och vägrar somna.

Eller somnar vid bröstet och sen vaknar han 2 minuter efter att jag flyttat på honom. Suck...

Jag tror min också är påväg in i en fas, han var varit helt fruktansvärd de senaste dagarna! Han behöver massa sömn dagtid för att inte bli orolig och sova dåligt sen, men han har fullkomligt vägrat att sova och bara ligger och gnäller konstant. Eller somnar tillslut men vaknar efter en kvart. Pjuh!
Svar på tråden BF MAJ 2020