Inlägg från: Andreaaaa |Visa alla inlägg
  • Andreaaaa

BF MAJ 2020

Bettan84 skrev 2020-07-18 20:28:59 följande:

Det är så kul att du skriver det med amning när han vaknar för det var precis det jag började med i förrigår:D

Jag märkte att det gick smidigare att söva honom utan amning och noterade han sov / vaken tid och amning .

Då märkte jag att under dagen så vaknar han varje timme under förmiddagen och är vaken en timma ungefär .

Så jag ammade så fort han vaknade och la honom em timma efter ... det gick mycket bättre .

Det är bara nattningen på kvällen som jag ammar och det har funkat ok för det mesta .

Tack snälla att du tog dig tid att skriva det .

Angående gnäll vid amning så har jag också märkt nu att jag måste rapa honom oftare .

Tack återigen <3

Vad skönt att det går bättre - alltså det ÄR en hel vetenskap, herregud vad med timmar man lagt på att försöka komma på vad som funkar
  • Andreaaaa
    Daphodil skrev 2020-07-22 19:23:10 följande:

Eftersöker nån med erfarenhet av rejäl amningsvägran. Min pojk (3 mån exakt) har senaste veckorna gradvis ökat sin vägran, och nu finns det knappt några amningstillfällen utan krångel. De gånger det går hyfsat äter han också mycket mindre. Jag har provat liggamma, ståamma, gåamma, laid back, upprätt amning, sjalamning, blockamma, mjölka ur innan. Inget funkar.

Jag undrar om någon har tips och/eller erfarenhet hur länge det pågick för er. Storasyster bråkade ibland med amning, men inte alls såhär. Det är skitjobbigt. Han bajsar iaf friskt och ska till BVC nästa vecka för vägning. Kommer även fråga där.

Jag har bara erfarenhet av att sonen valde bort bröstet mer och mer till förmån för flaskan men du helammar va?

Dum fråga: är du säker på att han inte bara äter mer effektivt, dvs snabbare, och pga den ökande åldern inte behöver äta lika ofta längre - och därför vägrar när han inte är hungrig?Är det någon skillnad om du låter det gå lite längre tid mellan gångerna? (Ja nu var det ju erfarenhet du var ute efter och inte spekulationer, sorry, mina har krånglat i perioder om några dagar men inte i flera veckor)
  • Andreaaaa

Hej favorittråden!

Jag har ett par frågor:

1) När lägger ni era små för natten?

2) Hur gör ni? Lägger ni er samtidigt?

3) Hur gammal är bebis, och har sömnmönstret/rutinen förändrats nyligen eller har ni *alltid* gjort likadant?

• Andreaaaa
    Stenbocken93 skrev 2020-07-29 15:00:25 följande:

Sedan 2 mån ålder verkar mitt barn somna för natten mellan 22-00. Sen vaknar han ca 05 för mat. I värsta fall får en av oss vara uppe med honom i 2h efteråt för han gör så mycket ljud i sängen efter matningens slut att det är lönlöst att somna om. Ibland är det tarmbesvär, ibland obehag att ligga platt efter maten och ibland vill han bara ligga och prata för sig själv. Ändå rätt glad att få 4-5h sömn för min egen del, det tär så på psyket att ha sömnbrist. Dalarna har varit lika många som topparna senaste månaden känns det som.

Har kämpat med amningen (amningsaversion?) och varit riktigt nära att avsluta amningen för ersättning istället. Det hela handlar om att jag känner enorm olust att amma när jag är ledsen och trött. Min kropp säger ifrån helt enkelt. Det värsta är att när man går in och läser om heltidsflaskmatning med ersättning så står det högst upp  "kom ihåg att bröstmjölk är det bästa för dittt barn". Är man då nära bristningsgränsen mår man ju inte bättre när man läser en sån sak. Fastän jag vet att det viktigaste för mitt barn är en glad mamma och mat i magen, mjölk eller ersättning kvittar, så mår man ju dåligt. Nu delammar jag och det känns okej! Någon mer med samma känslor?

Mitt barn verkar också ha tendens till platt bakhuvud på ena sidan. Vi avvaktar nästa bvc besök för att införskaffa eventuell kudde eller dylikt. Nu kör vi mer magläge på honom men man får ju ha lite känsla för när det inte är läge. Han kräks ju efter varje måltid och det kan komma upp mer vid magläge...

Vår tjej har typ exakt samma sovtider - somnar mellan 22-00(oftare senare än tidigare) och sover sedan till mellan 4-5, men somnar om igen sedan till åtminstone 06.30 då det kan vara lite för pruttigt för att kunna somna om... Skulle gärna få henne att somna tidigare på kvällen ihop med storebrorsan så att vi får ett par barnfria timmar men hon har sitt längsta vakenpass där vid 20 och framåt, vet inte riktigt hur mycket jag vågar greja med det... (tack ni andra som svarat hur ni gör, är mkt avundsjuk på era tidiga läggningstider! )

Här funkar amningen ok nu men jag började delamma sonen vid 3 månader och gick över 100% till ersättning vid 5 månader och tyckte att allt blev enklare efter det. Idag är han världens friskaste och piggaste unge. Du har ju ammat rätt länge nu ändå och det stämmer ju att mjölkersättningen ska vara bättre idag än för tex 40 år sedan - då barn OCKSÅ klarade sig alldeles utmärkt på det, tex min man och hans syskon, idag mycket välanpassade och välbyggda, hela högen
  • Andreaaaa

Ååh och så dags för en ny utmaning På dagtid vill dottern BARA sova PÅ oss nu, eller egentligen bara i bärsjalen, vilket är olidligt för alla nu när det är så varmt. Resultatet är ett barn som sover typ 10 min i vagnen, sittern eller sängen efter en lång och skrikig nattning - och sedan vaknar övertrött och gnällig. Nätterna funkar bra för då ligger jag bredvid och sover, men dagarna är en enda lång kamp just nu och stackars storebror hinns typ inte med alls.

Någon som känner igen detta, har bra tips? Ni med lite äldre bebbar - har det blivit bättre med åldern? (Dottern är 11v). Sonen var aldrig såhär mammig så har inte stött på detta förr...

• Andreaaaa
    Liiiiivia skrev 2020-08-08 14:22:42 följande:

Kan relatera!! Sonen på 10v vill också bara sova på mig eller i sele. Inte ens pappa duger. Det är rätt frustrerande när man har ett barn till som kräver sitt. Känns riktigt tråkigt att inte hinna med storasyster. Hon behövde inte alls såhär mycket närhet, så det är nytt för mig. Jag har inga bra tips till dig ville mest bara säga att du inte är ensam :)

Tack, lite bättre känns det allt...! jag lovar att hojta om jag kommer på något supertrick- du får gärna göra samma
  • Andreaaaa

Imponerad av er som lyckas ha rutiner för dagsömnen! Vi (min man) har fortfarande semester/fl och våra dagar ser väldigt olika ut beroende på om vi ska på nån utflykt eller om det är jättevarmt ute och därför jobbigt för bebis tex.

Om jag ska försöka generalisera så somnar hon 23-24. I flera veckor har hon vaknat för att amma typ 04-05 men de senaste nätterna först 05.30. Sedan vaknar hon och ammar varannan timme typ, fram till 9.00-10.30 kanske. Där på morgontimmarna somnar hon om så fort hon ammat men halvsover och krystar och har det lite besvärligt med magen också.Och allt bygger på att jag ligger kvar i sängen med henne, annars blir hon orolig och vaknar helt.

Hon sover fortfarande bara i bärsjal på dagen, är man ute och promenerar kan hon sova i 2-3h men det bygger på att man är i ständig rörelse typ. Annars sover hon 45-max 90 min. Är vaken 1,5-2h emellan utom på kvällen då hon är vaken längre men halvsover vid bröstet på slutet också.

Vi pratar mycket när hon är vaken och vi tittar och känner på saker, hon ler och babblar mycket men har det däremellan kämpigt med magen fortfarande så mycket tid går åt att gunga, trösta, etc. Jag har slutat med mjölkprodukter men det verkar inte funka.

Jag hinner tyvärr inte träna alls, det är svårt att ens hinna med storebror då jag sällan kan lägga ifrån mig lillasyster (när hon inte sover i sjalen hos sin pappa). Jag promenerar ju mycket och amningen tar energi så jag är nog till och med under min normalvikt men har inte en muskel på kroppen och känner mig svag. Pajade ryggen i några dagar för ett tag sedan så är lite försiktig nu och borde väl verkligen prioriterar magövningar. Tycker dock att det är sjukt tråkigt att göra alla övningar för inre stöd, vill kunna träna hårt, stora muskelgrupper och trötta ut mig helt. Dock SÅ skönt att ha normala energinivåer igen, längtar nu efter att få träna ordentligt (under graviditeten ville jag BARA sova, vakna korta stunder för att äta glass och rostbröd, sedan somna igen, hehe)

• Andreaaaa
    Bettan84 skrev 2020-08-26 14:08:39 följande:

Min pojke blir 3 månader imorgon. För några dagar sen så började han kämpa med att somna på dagen.

Vad kan bero det på ? Man läser om tre månaders utvecklingsfasen men jag vet inte om det är just det .

Han vägrar somna och gråter ihjäl sig .

Jag har testat lite med hans vaken tid , då det kändes som att jag tvingade honom att somna efter varje timme men det blev värre om han var vaken mer är 1 timma .

Hur gör ni ? Gråter era innan de somnar på dagen ? Kanske låter konstigt , bebisar gråter såklart men just innan han ska somna och det har aldrig varit ett problem tidigare ... :(

Min tjej gråter innan hon somnar om hon inte somnar vid bröstet eftersom jag söver henne när hon är trött =lättkränkt Men hon har alltid gjort det. Däremot är hon extra kinkig och upprörd under alla utvecklingsfaser så det låter ju mkt rimligt!
  • Andreaaaa

Hur söver ni på dagtid? Vi kämpar fortfarande på med sjalen så jag skulle behöva lite alternativ...

• Andreaaaa
    Bettan84 skrev 2020-08-27 10:50:11 följande:

I våran säng med snuttefilt och napp eller vagnen , men som jag nämnde ovan han kämpar innan han kommer till ro och somnar ...

Har du testat med vagnen ? Börja med olika alternativ innan bebben blir riktigt tung :(

Ja det är just det jag oroar mig för... Hon somnar i vagnen men vaknar så fort man stannar och har aldrig fått henne att sova i rullande mer än MAX 1h heller... :-S
Svar på tråden BF MAJ 2020