• Daphodil

BF MAJ 2020

Saga92 skrev 2020-01-23 23:53:39 följande:

Jag träffade fysioterapeut för min foglossning för snart 2 veckor sedan. Hon menade på att det är bra att röra på sig men att man ska undvika sånt som gör ont och som orsakar sned och tung belastning på bäckenet. Promenader är okej om man kortar ner steglängden och går mer långsamt, en förändring många redan gjort spontant pga smärtorna. Fysioterapeuten rekommenderade träning så som cykling (ej stående) eller simning som inte belastar bäckenet så mycket.

Tack för svar!
  • Daphodil
    Hejåhå skrev 2020-01-24 11:27:53 följande:

Man får ta ut föräldradagar 60 dagar innan beräknad förlossning, men jag tror de flesta vill spara på dagarna så länge som möjligt. 

Skönt att det i Finland är lite underförstått att det normala är att sluta jobba en månad innan förlossningen. Jag känner nästan att jag måste ursäkta mig att jag vill jobba sista dagen 31 mars (BF 27 april). Inte för att min arbetsgivare ser ned på mig, men det är väl det här inpräntade att man ska vara så himla ambitiös hela tiden, hehe. 

Vi har samma BF =) Jag bad om 3 v semester innan, men de ville försöka ha kvar mig till 2 v innan. Underligt tycker jag, som jobbar inom öppenvård, att vilja boka in patienter till någon som kan sjukskrivas/föda när som.
  • Daphodil
    Blivande3barnsmamma skrev 2020-01-26 18:35:42 följande:

Hej tjejer!

Någon mer av er som får sammandragningar när ni går en bit?

Blivande3barnsmamma skrev 2020-01-26 18:35:42 följande:

Hej tjejer!

Någon mer av er som får sammandragningar när ni går en bit?

Ja, ibland redan efter 5-10 min. Om det är milt brukar jag traska på ändå, och då tycker jag det blir bättre efter ett tag.
  • Daphodil
    Blivande3barnsmamma skrev 2020-01-26 20:23:52 följande:

Jag tycker det blir värre ju mer jag går. Har historik med kort livmodertapp vid båda mina tidigare graviditeter. Blev sjukskriven pga detta. Har de sagt någon till dig?

Nej, jag var inne på gynakuten runt v 20 för att jag tyckte sd gjorde lite ont. Då såg allt bra ut och de sa åt mig att leva som vanligt. Nu gör de inte ont längre men det är ju svårt att få upp tempo i promenaderna...
  • Daphodil
    HejsanJenny skrev 2020-01-29 07:01:58 följande:

Hur tänker ni kring efternamn? Vi är inte gifta och har egentligen inga planer att någonsin gifta oss, om man ska vara helt ärlig. För honom känns det naturligt att bebisen ska få hans efternamn medan jag gillar mitt mycket. Dubbla efternamn känns omständigt.

Vi är gifta nu, men var inte det när dottern kom. Hon fick makens efternamn eftersom vi skulle ta det efter bröllopet oavsett. Han är väldigt mån om sitt och jag kände inget särskilt för mitt.
  • Daphodil
    EmmaAF skrev 2020-01-29 09:56:39 följande:

Är i vecka 26+3 idag och ligger nu inlagd på östra i Gbg.. haft mycket sammandragningar som eskalerat och nu misstänkt vattenavg.. låg ju här för bara 10 månadersen med dottern med exakt samma och hon kom 26+4.. får väl se om detta blir samma resa :-/ Han uppskattades väga kilot nu iaf Och dottern vägde 865 gr

Åh så jobbigt. Jag hoppas det går bra. Vet man varför dottern kom tidigt?
  • Daphodil

Kan verkligen tipsa om Vi-Siblin som för er som har problem med förstoppning där huskurer inte hjälper. Riktigt bra.

• Daphodil

Svårt med fosterrörelser ibland. Min bäbbe har varit livlig sen start, men så förra veckan kändes det lugnare, så jag var nästan på väg in för att kolla. Nu är han mer livlig igen sen två dagar. Han är mest aktiv tidig morgon och sen kväll - känns ju lovande inför spädisperioden

• Daphodil
    EmmaAF skrev 2020-02-06 06:05:40 följande:

Nu är nog trådens första bebis född! <3

Vår lilla prins kom igår med ett akutsnitt då jag drog på mig infektion i livmodern.. Han ligger i respirator men mår jätte bra trots omständigheterna.. Väger 1015 gr och det är en super bra vikt.. Vår starka kämpe Texas är såååååå fin <3 Och vi är överlyckliga samtidigt som man pendlar mellan en enorm oro såklart <3

Stort grattis, skönt att han mår bra. En styrka är ju att ni har varit med om detta förr och sett att det har gått bra. All lycka önskar jag er!
  • Daphodil

Idag var min treåring med till barnmorskan. Hon tyckte det var spännande att mäta magen, lyssna på bäbisens hjärta och att mamma fick en spruta i rumpan. Hon fick se en modell av ett foster också, det var nog höjdpunkten.

Svar på tråden BF MAJ 2020