- 

Måste bara fråga vad är glukosbelastning?WifeV skrev 2019-09-18 20:17:56 följande:Ah ja det känns rimligt. Jag kommer inte göra kub och glukosbelastning behöver jag nog inte heller göra. Men tycker att det är kul att gå dit och höra hjärtat på bebis etc, men det är ju inte förrän efter rul typ. Så man behöver nog kanske inte ha så bråttom... - 

Vi ska på typ hälsosamtal på onsdag.. ringde idag och frågade om man kunde få göra ett vul också eftersom man går runt och ororar sig hela tiden.. men det var blankt nej! Man gör bara det innan v 12 om man får blödning eller annat själ.. dom skulle inte ens ta ett hcg prov på onsdag.. blir så ledsen att behöva vänta till vecka 12.. är ju en evighet!! Hade vi gjort ivf hade vi fått ett vul vecka 7! Vad är skillnaden liksom :'(
En annan fråga. Näsblod är det vanligt? Haft näsblod kanske 5ggr i livet och idag kom det och bara forsade. Blödde typ ner hela klassrummet (lärare) - 

Jaha! Intressant! Aldrig hört talas om ett sånt test :) men man gör det senare i graviditeten då isåfall?WifeV skrev 2019-09-19 12:06:02 följande:Man kollar om man har graviditetsdiabetes. En del får göra det. oftast pga ålder, övervikt eller tidigare gravdiabetes. En del landsting har nog så att alla gör det, har jag för mig. Jag har gjort det en gång då vi var på ett UL i v32 (hade inte känt bebis röra på sig på 17 timmar så vi fick åka in och kolla) och då upptäckte de att han var större än genomsnittet och har man diabetes så blir barnen oftast stora! (nu var det inte så för min del utan jag får bara stora barn av någon anledning!)
 - 

Ja den är verkligen lurig! Men nu känner man även om det går åt skogen denna gången så vet man att man kan bli gravid! Och bara det tycker jag är en såån lättnad! För det har man varit orolig för innan även om dom inte hittat något fel på en..Andreaaaa skrev 2019-09-19 14:18:59 följande:Häftigt! Kroppen är bra lurig...
Tog ett CB ?testa tidigt?-test imorse och där var ett tydligt streck nu Så håller tummarna för great success för oss båda (och alla andra också så klart) men behåller sprutorna i kylen för att inte jinxa något
Ja vi behåller också sprutorna i kylen ett tag till även om dom tar plats och man får tänka till varje gång man får besök av någon som vill vara snäll och plocka in mjölken t ex..
Men vad roligt! Grattis! Tänkte göra ett test till i helgen och se om det står mer än 1-2 veckor nu. :)
Ska bli roligt att följa dig! - 

Grattis och välkommen hit! :)malinmalan skrev 2019-09-19 19:45:17 följande:Har precis samma funderingar som dig kring detta med minskade symtom. Har också testat som en galning för att se ökning av HCG. Ökar gör det och idag v 5+2 fick jag 3+ i veckor på CB digital och teststreck som var starkare än kontrollstrecket på rfsu.. Så långt känns det jättebra!
Mina symtom ändrar sig dock hela tiden, från dag till dag och även under dagen. Molvärk till och från, ömmande bröst till och från, drar i ljumskarna ibland, rapig, ibland lite illamående. Illamåendet har minskat en del senaste dagarna och det gör mig mest nojig.
Är det fler som känner igen sig eller har erfarenhet av symtom som minskar eller varierar mycket i v. 6?? :)
Jag är också i vecka 6 just nu med första bebisen så kan inte svara på om det är vanligt.. men jag har samma känsla! Mår illa lite till och från, trött på eftermiddagarna och kvällarna om jag inte vilar somnar jag vid 7 senast, brösten ömmar till å från bröstvårtorna håller dock sig ömma hela tiden.. molvärk ibland och igår började jag känna i livmodern typ.. och idag forsade det blod från näsan..
Man vill känna hela tiden att det är något där! Så fort man inte känner något oroar man sig istället :( - 

Åh vad skönt! Jag har börjat må så fruktsvärt illa hela dagen idag och varit super yr! Känns som mitt börjar nu :(Fladdriga svansen skrev 2019-09-20 20:05:35 följande:Äntligen har mina symtom också börjat släppa, känner mig som mig själv igen och kan lägga tankarna på annat. Tiden går lite fortare då också :) Så här njuts det för fullt, samt att det är fredag så kan ju inte bli bättre. Vad har ni för positivt att se fram emot ikväll eller i helgen ? :)
I helgen ska vi berätta för sambons föräldrar eftersom dom har fyllt år denna veckan. Det är lite tidigt men vi känner att det är en present dom aldrig kommer glömma :) så lite nervösa och peppiga över det :) - 

Jag har faktiskt inte provat några tabletter än eftersom det kom igår. Men ska till bm på ons så då får hon skriva ut något till mig tänker jag.Fladdriga svansen skrev 2019-09-20 21:19:20 följande:Usch vad trist, funkar inte prostafen? Annars brukar bm skriva ut om illamåendet är jobbigt.
Bästa presenten ju, dom kommer bli sååå glada kan jag tänka mig :D den presenter blir svår att bräcka för någon haha. Hur ska ni berätta för dom? :)
Ja lite så tänker vi också :D tror det kommer bli gråtkalas hela kvällen :D
Vi har köpt 2 lyktor från majas cottage (barncancerfonden) som det står "du är guld värd farfar" och "du är guld värd farmor" sen ett litet kort i lyktorna typ "vi ses i maj"
Jag hoppas det går hem ;D
Dom började gråta när vi berättade att vi skulle göra ivf för 1,5 månad sen och sen detta så snabbt inpå så dom anar ingenting tror att jag tar sprutorna nu haha. Så ska bli kul att se reaktionerna :) - 

Men nej :(TroOchTvivel skrev 2019-09-21 20:11:05 följande:Nu har även jag med största sannolikhet fått missfall. Känns extra jobbigt eftersom jag fick se hjärtat på ultraljud i måndags. Men jag försöker tänka att det inte var meningen denna gång, och hoppas på att få chansen snart igen. Önskar er alla andra bättre lycka! <3
Styrkekramar till dig! - 

Igår började kräkandet efter att ha mått illa till och från ett tag.. kräkt både igår och idag..
Ska till bm på onsdag då får hon skriv ut något till mig! Men tänker innan dess..
Är det någon som provat dom där armbanden mot illamående?
Jag provde dom en gång när jag skulle flyga för flera år sedan och vet att det hjälpte då.. men någon som har koll om det kan hjälpa mot sånhär illamående? - 

nu har jag ätit prostafen i 2 dagar.. idag har jag inte spytt (såå skönt) mår dock lite illa ibland men inte som innan.. Men jag är så förbannat trött! Tröttare än innan!! Jag kan inte hålla ögonen öppna någon längre stund..! Varit hemma från jobbet idag och igår för att det går inte att jobba när man ska springa å spy hela tiden.
Ni andra som tagit detta hur har ni reagerat? känner att just nu är tröttheten ohållbar på jobbet och igår var spyandet ohållbart.
Ska till BM imorgon på hälsosamtal ska jag be henne skriva ut något annat lindrigare? Hur hade ni gjort?
Känns hopplöst detta! Var glada ni som inte har några symptom säger jag bara! Gick in i vecka 7 idag och detta känns som bara början =(
 - 

Hon skrev ut lergigan comp till mig så jag hoppas dom är bättre!Agronomen skrev 2019-09-25 06:36:36 följande:Jag blev likadan på Postafen, som helt drogad och kunde omöjligt hålla mig vaken. Saken är den att jag blev sådan även på Lergigan comp, kände mig nästan lite salongsberusad i kombination med helt utslagen. Men för mig var det ändå bättre än att spy, för jag fick i alla fall i mig mat och fick acceptera att vila var prio. Nu har mitt värsta illamående äntligen lagt sig och jag slipper för det mesta att ta tabletter.
Tog du dom direkt på tom mage på morgonen eller väntade du tills du åt?
Tänker dom kan knappast va värre än prostafen för dom var hemska!
Vilken vecka är du i? Längtar tills detta går över! - 

Stort grattis!Anonymkamelont skrev 2019-09-30 18:12:44 följande:Hejhej!
Hoppar in här.
Plussade 4 augusti och beräknat datum är 9 maj så är i vecka 9(8+1).
Man hoppas ju bara på att den första trimestern ska vara över och att bebis mår bra och är frisk! Så fruktansvärt ont i brösten och kan inte borsta tänderna utan att spy ????
Är ganska nojig av mig så tänkte det kan vara skönt att ha några att bolla med. Första barnet. Man läser ju på om allt möjligt vad man får göra och inte göra och då speciellt de tolv första veckorna och är det något man gjort så får man ju sjuklig panik alltså.
Tex så käkade jag betakaroten (kosttillskott) bara på vana till för en och en halv vecka sen. När jag läste på om vad man fick äta och inte äta så blir ju betakaroten, vitamin a vid behov och för mycket vitamin a kan ge fosterskador ???? idag var jag till frisören och färgade håret. Något som hört något om det. Kom på när jag väl satt där att man kanske skulle kollat upp om det är någon fara men då var det ju försent ????
Borsta tänderna kan inte jag heller göra utan att spy typ.. kvällarna är värst!
Men på tal om färga håret.. pratade men min frisör om det innan jag blev gravid och då sa hon att det finns inget som säger att det är farligt.. tänk alla frisörer som jobbar i den lukten hela dagarna i 9 månader..dom har inget val.. klarar dom det så klarar vi andra det också :) så du kan nog va rätt lugn - 

Daphodil skrev 2019-10-01 16:58:30 följande:Måste tyvärr gnälla. Jag är överlycklig över att vara gravid, men just nu är dagarna rätt trista. Jag mår ok på jobbet, men runt 16-17 sådär blir jag trött och ofta mer illamående, och det håller i sig hela kvällen. Har ingen ork till min dotter och går och lägger mig kl 20 varje kväll. Någon som känner igen sig?
Här är det exakt likadant!
Mornarna mår jag lite illa kräker ibland går till jobbet det fungerar om jag stoppar något i mig hela tiden.. plus tabletter då.
Sen kommer jag hem sover en stund på em för jag är så trött! sen mår jag illa på kvällen och oftast kräker..
Gått ner nästan 2 kg på 2 veckor.. Äter som en mus och kräker.. Vill inget hellre än spola fram tiden!
 - 

Hur ställer ni er till KUB testet? Ska ni göra det eller strunta i det? Och varför??
Vi är så veliga! Själva kubtestet bryr vi oss egentligen inte om. Att göra abort för att det visade dåligt tror jag inte vi kommer göra vilket fall.. inte när man jobbar på en skola med särskolebarn.. och inte när man kämpat i flera år för denna bebis.
MEN vi får inget ultraljud förrän vecka 20 annars.. :( och det tycker vi är jobbigt! Försökt fråga om man kan få det tidigare men dom är stenhårda :( och privat vill vi inte besöka då vi får åka långt..
Hur hade ni gjort?? - 

Jo gör vi kub så får vi ju ultraljudet då.. men gör vi inte kub får vi vänta till vecka 20 med ultaljudet :(lillpeanut skrev 2019-10-11 09:37:41 följande:Vi kommer göra kub, det vet jag redan nu. Varför inte om det finns tillgängligt känner jag. Sen får man ju ta resultatet då.
Har ni inte UL samtidigt som kub? Det har vi, har även fått tidigt ul! Så tramsigt att vara så hård med det :/ v 20 är ju väldigt lång tid...
 - 

Daphodil skrev 2019-10-17 15:51:05 följande:Hur mår alla? Jag mår mycket bättre nu i v 13. Illamåendet har kommit tillbaka lite, men jag är inte alls lika förlamande trött och det är skönt!
Jag är i veckan 10 och mår illa som bara den! Äter Legigamp Comp och har sea armband som dämpar illamåendet lite. Har dock inte kräkt på några dagar nu (pepparpeppar) men mår illa ändå! Kvällarna och runt middagstid är värst.. Får inte i mig så mycket mat.. Lever på clementiner äter 5 om dagen typ! :D
Jag räknar ner veckorna nu tills illamåendet går över jag har bestämt mig att efter vecka 13 ska jag fasen må bra och kunna leva igen! :D
Annars är jag också väldigt trött sover varje em efter jobbet.
 - 

Det här illamåendet tar kol på mig! Jag mådde bra 1 vecka utan att kräkas och tänkte gud vad skönt att det vänt....men när jag gick in i vecka 12 i början på denna veckan kom det tillbaka som en käftsmäll 1000 gånger värre.. mår illa hela dagarna spyr morgon och kväll.. innan var det mest bara kvällen och typ varannan kväll kanske..
Det är pisstråkigt att vara gravid! Jag ser ingen njutning alls! Magen har börjat synas men jag tror inte jag förstår vad det är som händer.. är bara så less på detta jävla måendet!
Inte nog med det så har vi vattenläcka i badrummet också som tar kol på mig! Riva riva riva och damm överallt!
Förlåt att jag är gnällig känner bara faan vad tråkigt det är att vara gravid!!
Jag hoppas jag förstår och får lite hopp och glädje igen på kub på tisdag.. - 

Prostafen provade jag tidigt men det funkade inte.. sen fick jag legigamp comp utskrivet och det har hjälpt någolunda fram tills nu.. har också använt seaband och dom hjälper bra tycker jag! Jag slipper liksom "åksjuke" illamåendet med dom..Stenbocken93 skrev 2019-11-03 19:43:14 följande:Stackarn, vet precis hur det känns.
Exakt så här kände jag mig i lördags, rätt knäckt efter illamående i 7 veckor. Då insåg jag att jag inte provat Postafen (receptfritt) och mitt illamående försvann inom en timme från det att jag tog första tabletten. Har du redan provat Postafen eller kan det vara värt att prova?
Jag åt kött, stekt potatis och gräddsås för första gången på över 7 veckor idag. Jag får nog tacka medicinen för det. Ska ta den hela veckan och ta en paus under helgen för att utvärdera.
Om du redan provat Postafen och inte tyckt att det funkar beklagar jag verkligen. Det enda tips jag har då är att bunkra de matvaror du tycker känns säkra att äta, även om det blir rätt monotont. Jag har redan ledsnat på bananer men de har hjälpt många gånger.
Vill du ha ett recept på torsksoppa så hör av dig. Jag tyckte den var så enkel och smakade bara lätt av grönsakbuljong attt jag tyckte om den även om min mage spydde upp allt halvvägs genom måltiden.
Jag lever på clementiner äpple och yoghurt typ..
Ibland får jag i mig lite vid lunch men det är ytterst lite..
Fisk är jag tyvärr inget stort fään av tycker det luktar vedevärdigt men tack ändå! - 

Åh vad glad jag blir att det inte bara är jag som tänker såhär!Heilena skrev 2019-11-04 05:06:01 följande:Uh! Jag känner verkligen igen mig! Jag har mått illa hela tiden och i vecka 14 började jag spy.. Folk säger hela tiden att man ska vara sååååå glad över att man mår illa, för då är allt bra med barnet och man minskar risken för missfall.. Men hur jävla kul är det då?! Konstant illamående och inget hjälper.. Äter ofta, har provat Postafen och Lergigan.. Samma visa ändå. Är ju omöjligt att njuta och må bra! Räknar ner veckorna tills helvetet är över.. Ibland har jag haft mörka tankar och funderat på om det här ens är värt det. Vilket jag vet att det är! Men usch vad illa man mår..
Har typ blivit rädd för mina egna tankar på sistonde :(
Men det är klart det är värt det! Alla dar i veckan självklart men det är en möda..
Det känns som alla som är gravida lever någon slags drömvärld och mår hur bra som helst.. det ser iallafall ut så utåt.. men sen vet man att det inte stämmer alltid såklart.. men trodde verkligen inte det skulle vara såhär att vara gravid! - 

29/4 - viljaa
1/5 - Heilena
6/5 - Blivande3barnsmamma
3/5 - Lillfina
8/5- Trostar
14/5 - LinneaWookie flickan89
22/5 - Andreaaaa
24/5 - Charlieellerså
25/5 - m94
Gissar att detta är en ny uppdaterad lista efter ul? Har inte hunnit med FL på några veckor kände jag :P Men jag fyller i mitt nya datum =)