• Bettan84

BF MAJ 2020

Daphodil skrev 2020-08-18 09:54:11 följande:

Ni som har fler barn, hade de samma dygnsrytm som spädbarn? Båda mina gick/går upp 9.30-10, jag tycker det är rätt intressant. Har inget att göra med min egen dygnsrytm som gravid heller.

Jag minns inte riktigt då tjejen är nu 6 år men det märks tydligt att det är stora skillnader mellan de . Hon var fastklistrad på mina bröst och tog varken napp eller nappflaska tills hon blev 8 månader .

Hon sov knappt på dagarna och vaknade jämt på nätterna. Därför väntade vi länge innan vi skaffade barn nr. 2
  • Bettan84
    Millemupp skrev 2020-08-25 11:14:24 följande:

Tack för era fina ord! Allt verkar som sagt se bra ut så just nu njuter vi av tiden precis som om allt är som vanligt - bortsett från lite sjukhusbesök då och då.

Har sån tur att denna bebis visat sig vara lätt att ha att göra med, nöjd den mesta av tiden.

Det enda jag tyvärr inte lyckats med är att vänja av honom från amningsnappen. Ett mindre bekymmer mitt i allt det andra, men ändå.

Hur mycket sover era bebisar? Min sov 23/h om dygnet första tiden (fanns ju anledningar till detta), nu har han mer vakenperioder men sover fortsatt mycket. Sover flera långa pass per dag, ca 2 h åt gången och är vaken ca 1 timma emellan. Är inte riktigt van vid så mkt sömn..

:( det måste varit väldigt jobbigt för er . Tack för att du tog dig tid och uppdatera oss här på forumet . Det känns som att vi är som en liten familj :). Så glad att det börjar vända för er . Det kan bara bli bättre . Blicka framåt bara !

Angående sovtiden det varierar . Han sover Max 1 - 1/5 timma åt gången. Han är vaken 1 till 2 timmar men senaste tiden har han gnällt och gråtit varenda gång han ska sova på dagen . Det känns hela tiden som att man tajmar fel :(. Han gallskriker verkligen .

Jag gissar på att din bebis är bara lugn och vill sova längre stunder. Inget konstigt med det . Njut så länge det varar. Om hans nattsömn inte störs av att han sover längre även på dagarna så har du inget att oroa dig för .
  • Bettan84

Min pojke blir 3 månader imorgon. För några dagar sen så började han kämpa med att somna på dagen.

Vad kan bero det på ? Man läser om tre månaders utvecklingsfasen men jag vet inte om det är just det .

Han vägrar somna och gråter ihjäl sig .

Jag har testat lite med hans vaken tid , då det kändes som att jag tvingade honom att somna efter varje timme men det blev värre om han var vaken mer är 1 timma .

Hur gör ni ? Gråter era innan de somnar på dagen ? Kanske låter konstigt , bebisar gråter såklart men just innan han ska somna och det har aldrig varit ett problem tidigare ... :(

• Bettan84
    Andreaaaa skrev 2020-08-26 15:17:43 följande:

Min tjej gråter innan hon somnar om hon inte somnar vid bröstet eftersom jag söver henne när hon är trött =lättkränkt Men hon har alltid gjort det. Däremot är hon extra kinkig och upprörd under alla utvecklingsfaser så det låter ju mkt rimligt!

Jag börjar också tro det - att det är en utvecklingsfas :)
  • Bettan84
    Söderlund skrev 2020-08-26 20:39:19 följande:

Min 3,5 månaders kille krånglar alltid vid sövning. Dagtid går det hyffsat, 10-30 min med gnäll och missnöje och ibland gråt. Kvällstid 2-3 timmar gnäll och gråt och kämpar emot innan han kommer till ro.

Jag hoppas det går över snart . 2-3 timmar låter inte alls kul , det tär på en ...
  • Bettan84
    Andreaaaa skrev 2020-08-26 22:15:12 följande:

Hur söver ni på dagtid? Vi kämpar fortfarande på med sjalen så jag skulle behöva lite alternativ...

I våran säng med snuttefilt och napp eller vagnen , men som jag nämnde ovan han kämpar innan han kommer till ro och somnar ...

Har du testat med vagnen ? Börja med olika alternativ innan bebben blir riktigt tung :(
  • Bettan84

Nu känner jag igen min lilla pojke haha. Det var nog en utvecklingsfas som jag misstänkte . Nu sover han jättebra på dagarna igen . Han är vaken 1 timme och en kvart sen sover han 1-3 timmar åt gången 2-3 ggr per dag. Så skönt . Nätterna är det dock samma. Första långa passet sover han i 4-5 timmar . Han lönnfet sig senast 20.00 .

Sen vaknar han runt 03.00 och 05.00 för att äta och sover till 06.30-07.00.

Jag längtar tills vi kan också byta till sittdelen. Han är lugn i vagnen bara när han ska sova . Annars är det babyskyddet som gäller (inte så bra för ryggen dock ) men den brukar jag använda ibland när jag ska träna . Då kan han titta och somna själv utan protest även om musiken är på den högsta volymen .

• Bettan84
    HejsanJenny skrev 2020-09-03 13:44:58 följande:

Hur går det för alla? :)

Han är inne i en gnäll period så jag tar tillbaka det jag skrev innan Haha det vänder så fort ... det låter lite roligt som att han bråkar med någon hehe.

Det var lite jobbigt att få honom att somna på dagarna pch då sov han 30 min /tillfälle . Det var väldigt jobbigt då man knappt kunde sova själv men nu sover han igen 1-2 timmar /gång . Han har lite svårt att komma till ro på kvällen när jag ska natta honom .

Och en annan tråkig sak - jag brukade pumpa ut mjölk och pappa kunde ge i flaska men nu vägrar han flaska jag vet inte vad jag ska göra :(
  • Bettan84
    Söderlund skrev 2020-09-09 13:15:58 följande:

Min kille blev 4 månader igår. Han ammar oftare och sover sämre och vi är sååå trötta här hemma. Dagtid går han lätt att söva, sover 30-40 minuter/gång, men kvällstid tar det timmar. Inatt var han vaken 3 h efter en amning, ingenting hjälpte, han somnade i famnen men så fort vi la ner honom började han fäkta och sparka. Det enda som funkar är att han ligger nära mig men då kan inte jag sova...

Han vägrar också flaska sen en månad vilket jag tycker är skitjobbigt att han är så beroende av mig och pattarna. Jag längtar tills vi kan börja med mat...

Åh vad jobbigt . Jag läser också om de olika faserna och månad 3-4 är nästan värst för de .

Håll ut det går över snart . Jag minns med dottern var samma sak. Hon var fastklistrad på mina bröst jag tyckte inte det var mysigt alls tills slut . Hon tog aldrig flaska .

Jag väntade länge med smakportioner med henne men nu tänker jag inte vänta en dag mer . Så fort han fyller 4 mån ( om 2 v) så kommer jag börja .

Har du börjat ?

Styrkekramar !
  • Bettan84

Någon annan här som har en bebis som bokstavligen äter upp sina händer ?

Han blir helt galen speciellt när han ska nattas och nappen flyger hit å dit så jag får kram i armen av att hålla nappen.

En annan fråga (är bara nyfiken :) ) . Hur nattar ni era nu när de har blivit lite ?större ? ?

Vi badar inte varje kväll (känns lite onödigt för de är små och huden torkar ut snabbt ) men kanske var 3-4 dag .

Så vi börjar med att massera lite , byta blöja , sjunga lite och sen ammar jag . När jag ammar klart lägger jag honom i sin säng bredvid våran med napp och snutits.

Jag måste dock hålla nappen tills han lugnar sig för som jag skrev ovan han vänder huvudet fram å tillbaks och stoppar händerna i munnen.

Nattningen brukade ta upp till 30 min men den senaste tiden upp till 1 timma.

Sen vaknar har runt 00.30 och 03.30 för mat ... 05.00 är han klarvaken . Ibland somnar han om till 06.30 men han är en morgonmänniska för tillfället hehe

Svar på tråden BF MAJ 2020