• modesty74

    Betala hemma student. Vad tycker ni?

    Hej! Min 19-åriga dotter bor fortfarande hemma. Jobbar och läser matematik ett år, sen läkarlinjen. Hon får ut en lön på 8-10000:-/mån efter skatt. Hur mycket är lämpligt att hon ger mig i hyra för ett rum på 10 kvm + egen toalett m. dusch? Jag har själv en ekonomi som är på bristningsgränsen kan tilläggas. Bor i en 5:a på 116 kvm, hyra 9400:- Dottern själv tycker att ?det kostar väl inget för dig att jag bor kvar?. Hur förklarar man bäst och vad är rimligt?

  • Svar på tråden Betala hemma student. Vad tycker ni?
  • Anna60

    3000 kr är relevant. Antar att hon har tvättmedel, toapapper, mat och precis allt annat som ingår?

  • Anna60

    Du kan berätta att om inte hon bodde hemma så hade du kunnat hyra ut hennes rum. Alternativt flytta till mindre. Hon skall INTE behålla hela sin inkomst och samtidigt skall du gå på knäna. 

  • Blomman1215
    modesty74 skrev 2019-08-20 09:47:54 följande:

    Hej! Min 19-åriga dotter bor fortfarande hemma. Jobbar och läser matematik ett år, sen läkarlinjen. Hon får ut en lön på 8-10000:-/mån efter skatt. Hur mycket är lämpligt att hon ger mig i hyra för ett rum på 10 kvm + egen toalett m. dusch? Jag har själv en ekonomi som är på bristningsgränsen kan tilläggas. Bor i en 5:a på 116 kvm, hyra 9400:- Dottern själv tycker att ?det kostar väl inget för dig att jag bor kvar?. Hur förklarar man bäst och vad är rimligt?


    Vad ska ingå i hyran? Bara rummet? Eller toapapper, tvättmedel, mat, osv också?
  • IceKitten

    När jag pluggade och levde på csn betalade jag ca 4000 kr i hyra (plus, mat osv så klart) så ja, hon kan nog betala 3000 kr iaf. Det är ju fortfarande billigare att bo hemma då.

  • IceKitten
    IceKitten skrev 2019-08-20 10:05:00 följande:

    När jag pluggade och levde på csn betalade jag ca 4000 kr i hyra (plus, mat osv så klart) så ja, hon kan nog betala 3000 kr iaf. Det är ju fortfarande billigare att bo hemma då.


    Har du möjlighet kan du ju alltid försöka spara en del av det och ge tillbaka det när hon väl flyttar. Praktiskt för möbler osv :p
  • Anna60
    IceKitten skrev 2019-08-20 10:05:00 följande:
    När jag pluggade och levde på csn betalade jag ca 4000 kr i hyra (plus, mat osv så klart) så ja, hon kan nog betala 3000 kr iaf. Det är ju fortfarande billigare att bo hemma då.
    Min dotter betalade också. Jag hade ingen möjlighet att försörja henne när hon blev så gammal att både barnbidrag och bostadsbidrag försvann. Gällde även min son när han började jobba. Betala hemma ska man göra. Det är ju inga dagisbarn som bor hemma. De producerar både tvätt och äter man. 
  • modesty74

    Mat ingår ej då hon är strikt vegan och vi övriga i familjen inte är det. Jag betalade hennes mat fram tills nu. Nu när hon har inkomst tycker jag att hon får klara sig själv med maten.

  • Musenjerry

    Som det var för mig tog mina föräldrar hänsyn till vad jav tjänade. När jag var i samma ålder jobbade jag 20% samtidigt som studier och fick väl ca 6-8000 per månad max. Fick så betala typ 1500kr i mån. När jag sedan arbetade mig uppåt mot heltid fick jag betala typ 3250. Det var tydligen något riktvärde från konsumentverket som pappa hade kikat upp. Som tonåring/ungdom blir man ju lite sur när man börjat tjäna pengar och blir tvungen att betala avgifter men sånt är livet och nu i efterhand hade jag helt klart gjort samma sak för mina framtida barn.

    Mitt tips är att räkna lite själv och kolla konsumentverket. Sen sätter du dig ner och diskuterar med dottern. Låt henne komma med egna åsikter också. Har du taskig ekonomi så är hon säkert förstående.

  • modesty74

    Tack för svaren snälla ni!!! Känner mig mindre osäker på om huruvida jag gör rätt eller fel som säger att hon måste betala lite. Jag tycker ju jag gör rätt, men hon tycker såklart att jag gör jättefel.

Svar på tråden Betala hemma student. Vad tycker ni?