Inlägg från: Coccolina |Visa alla inlägg
  • Coccolina

    Bara resa med handbagage tips!

    Mimmi1 skrev 2019-08-20 11:16:37 följande:

    Har precis bokat en sista minuten o tänkte åka med bara handbagage , nån som har tips på vad man ska tänka på? Vet att max vikten är 5 kg, men får man ta med typ en axelväska också? Hur räknas datorn? Bara den väger ju en hel del.


    Allt beror på bolag du flyger med och vilken typ av biljett. British Airlines har ingen begränsning i vikt så länge väskan är liten nog för att passa "mallen". 


    Andra har istället vikt begränsningar på 5, 8 eller 12 kilo (de är de olika jag har sett). Vissa låter dig ha en handväska eller dataväska utöver handbagaget men andra kräver att allt får plats i en väska. 

    Det är med andra ord svårt att ge dig ett svar om man inte vet vilket flygbolag det gäller. Skall du flyga med mellanlandning där du flyger med två olika flygbolag så kom ihåg att det är det som är mest restriktivt som gäller även om du bokar via British så får du inte ha obegränsad vikt på handbagaget om du flyger en del av sträckan med SAS som bara tillåter 8kg.  


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Mimmi1 skrev 2019-08-20 11:16:37 följande:

    Har precis bokat en sista minuten o tänkte åka med bara handbagage , nån som har tips på vad man ska tänka på? Vet att max vikten är 5 kg, men får man ta med typ en axelväska också? Hur räknas datorn? Bara den väger ju en hel del.


    Allt beror på bolag du flyger med och vilken typ av biljett. British Airlines har ingen begränsning i vikt så länge väskan är liten nog för att passa "mallen". 


    Andra har istället vikt begränsningar på 5, 8 eller 12 kilo (de är de olika jag har sett). Vissa låter dig ha en handväska eller dataväska utöver handbagaget men andra kräver att allt får plats i en väska. 

    Det är med andra ord svårt att ge dig ett svar om man inte vet vilket flygbolag det gäller. Skall du flyga med mellanlandning där du flyger med två olika flygbolag så kom ihåg att det är det som är mest restriktivt som gäller även om du bokar via British så får du inte ha obegränsad vikt på handbagaget om du flyger en del av sträckan med SAS som bara tillåter 8kg.  


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina

    Kan tillägga att i min familj så reser de flesta med bara handbagage på alla resor, är man inte en som byter kläder varje dag (iallafall om man reser längre än två veckor) och som klarar sig utan vätskor över 100ml så funkar det utmärkt. Man får plats med ganska så mycket kläder om man är duktig på att vika rätt :-P 

    Är det en semester skulle jag lämnat datorn hemma dock, onödig vikt och plats. Om man måste ha med sig något är det bättre att ha en surfplatta. Eller så njuter man av semestern som skippar datorer och liknande (mobilen har man ju troligen med sig och den räcker långt) 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Mimmi1 skrev 2019-08-20 15:20:37 följande:

    Ja visst borde man kunna ha en liten resväska som stämmer med måtten som som bolaget har o även ha en axelväska , så tar jag med mig små förpackningar. 


    Nej man "borde" inget varje bolag har sina regler, som kan vara olika för olika sträckor (mer på långflygningar än inom Europa) och du kan bli stoppad vid gaten och tvingas betala en hög straff avgift samt tvingas checka in om du har med dig för mycket. Dumt att riskera. Kolla upp vad som gäller för just det bolaget du skall resa med och håll dig till det. Jag har tvingats bevisa att min lilla väska med pass och plånbok (mini väska) gick ner i min handbagage väska av en nitisk Ryanair person.

    Vilket bolag skall du flyga med? Billigare bolag och charter bolag är snålast och mest noggranna då det är sånt de tjänar mer pengar på. Lite dyrare bolag är generösare och samtidigt mindre hårda rent generellt ,(om du inte har den billigaste biljetten) skall du ha med dator och vara borta en vecka rekommenderar jag att checka in för du kommer inte få plats i en väska punkt slut.
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-08-20 18:37:26 följande:

    Mät väska exakt innan och läs på reglerna. Ibland kan man ta med lite mer, men inte kul om dom checkar in handbagaget om dom är superstrikta. Köp små reseförpackningar innan av tandkräm, solkräm etc, inte kul att tillbringa första halva dagen på resan med att köpa sådant. Kolla om hudkräm etc erbjuds på hotellet där du ska bo. Skaffa en helt genomskinlig plastnecessär och packa överst så du kan lätt ta fram den vid säkerhetskontrollen. Packa äldsta trosorna etc och kasta på resan efter användning så du får lite plats för något nytt du köpt. Går ju att ha med resetvättmedel men kanske inte funkar med att hänga på tork på enbart en vecka. Kolla om tvättservice finns på hotellet samt pris. Vik allt enligt Konmari så det blir överskådligt i väskan. Vid panik, ha på dig en jacka med djupa fickor och packa stora eller tunga saker där. Tänk på vad du planerar att göra, kanske tex en klänning räcker i flera dagar om du har bikini och shorts på dagen och klänningen bara ett par timmar per kväll.


    Genomskinlig platsnecessär är inte en lösning, sakerna SKALL ligga i en förslutningsbar en liters påse och inget annat. 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    flygrl skrev 2019-08-20 21:39:43 följande:

    Självklart ska man på förhand kolla flygbolagets bagage regler. Sen kan jag säga att jag aldrig flygit med nåt bolag som inte tillåtit en mindre väska utöver ordinarie handbagaget. Regeln brukar va man får ta nåt litet som får plats under framförvarande säte. Jag har alltid en kabinväska med hårt skal plus en liten ryggsäck i vilken jag bla. har min iPad och massa annat.

    Men som sagt kolla först flygbolagets info så du säkert vet va som gäller.


    Då har du inte åkt med många olika bolag. Finns många nämligen som är stenhårda med just en handbagageväska Där man inte ens får ha en liten handväska vid sidan om. 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    Mimmi1 skrev 2019-08-20 21:31:08 följande:

    Tack för många bra tips!

    Vi åker med Tui .


    TUI är stenhårda, bara en väska ingen extra väska utanför det. 

    Deras regler står dessutom på deras hemsida https://www.tui.se/att-resa-med-oss/flyginformation/bagage/handbagage/


    Där hänvisas man att gå in och kolla på denna länken för mer info https://www.tui.se/att-resa-med-oss/flyginformation/bagage/ och på den sidan räknar de upp alla bolag man kan komma att flyga med när man bokat via dem och deras regler, de flesta har gränsen 5kg men vissa som Norwegian har gränsen 10kg och Thomas Cook 6kg. Så kolla vilka du skall flyga med och kolla sedan på sidan. Däremot är det en väska som gäller och du får inte ha en extra dataväska eller så. 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-08-21 11:10:36 följande:
    Ja, det ska de enligt reglerna, men nu har jag rest en massa de senaste åren med en genomskinlig necessär och aldrig haft ett klagomål. Syftet är att sakerna ska synas och lätt kan tas ur, vilket funkar precis lika bra i genomskinlig necessär.

    Jag säger det med historian att jag själv jobbat som säkerhetskontrollant och idag reser extremt ofta och därför vet jag att det inte är ok. Det får bara rymmas i en 1l påse. Du har haft "tur" och stött på kontrollanter som inte tar sitt jobb på allvar. Frågan är om de tar lika lätt på alla regler? Skulle de råka ut för en kontroll blir det problem.


    Det har dessutom varit hårdare de senaste gångerna jag flugit då de till och med minskat på storleken på den påsen som förut var ok, hade en gammal påse som jag fick på Landvetter som jag använt i flera år men de har konstaterat att den var för stor och jag blev tvungen att slänga saker för det fick inte plats i den nya påsen som de har nu. 


    Syftet är inte alls att sakerna skall synas och vara lätta att ta ur, syftet är att kontrollanterna lätt skall kunna se att ingen förpackning är större än 100ml samt att man inte har med sig mer än vad som får plats i en 1l påse. 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    felix le chat skrev 2019-08-21 12:53:30 följande:
    Håller med, grundregeln är kabinväska 55x40x20cm  plus liten väska som en handväska/laptop väska med max mått 40x20x25 cm eller 40x30x15 cm
    Jag har ingen koll på TUI eller andra charterbolag som Thomas cook osv men
    med SAS, Lufthansa, Thai, Austrian, Airfrance, Swiss, Iberia, Finnair, har ovan mått
    varit ok.  INGET bolag har senaste 10 åren vägt min kabinväska.
    En gång i London med Easyjet har den blivit vägd. Åker 20-30 resor om året.
    Väldig skillnad på charter/lågpris och vanliga bolag. Det är inga problem att ha med sig en extra handväska när du flyger reguljärt, men low cost och charter är hårdare. Sett många som tvingats checka in för att de försökt ha två väskor och inte kunnat stoppa ner den ena i den andra. 

    Jag har dock tvingats väga mitt handbagage både med KLM och med SAS de senaste åren. (inte varje gång men på vissa flyg)
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    felix le chat skrev 2019-08-21 13:22:37 följande:

    Ok,

    Jag har haft tur med andra ord.

    KLM;  Var det i Amsterdam du fick väga väskan och var det ett litet flyg typ
    turboprop ?

    SAS:  Var i SAS blev handbagage vägt ?  Jag har SAS Gold och inte ens sett
    att någon fått sitt handbagage vägt. Än mindre jag själv.


    Sas har det hänt mig på Landvetter

    KLM har det hänt i Bologna och i Amsterdam (vid Gate) ja det har varit små propellerplan som dessutom varit fullbokade båda gångerna som jag fick väskan vägd av KLM. 

    Har även hänt mig med Lufthansa. 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    flygrl skrev 2019-08-21 20:00:53 följande:
    Jag har långtifrån rest med alla bolag men ett antal både reguljärt och charter och det har aldrig vart några problem ta med sig min lilla ryggsäck utöver kabinväskan. Och jag har alltid kollat reglerna på förhand och sett det stått man får ha en mindre väska utöver handbagaget.
    Då har du rest med bolag som tillåtit det. Jag vet flera som inte gör det... Bland annat TUI som TS skall resa med..... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
Svar på tråden Bara resa med handbagage tips!