• Tue 20 Aug 2019 14:00
    1192 visningar
    4 svar
    +1
    4
    1192

    Välja Matkasse

    Hej!

    Jag och min sambo har bestämt oss för att skaffa en av alla matkassar men det är just det att det finns så många!

    Jag tänkte att det antagligen finns några här som använder eller har använt matkassar. Vilken använder ni och varför? Undrar också om det är någonting ni stör er på med den (har läst att många har problem med t.ex. leveranserna och så).

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Välja Matkasse
  • Anonym (f.d. matkas­sekons­ument)
    Sat 24 Aug 2019 21:56
    #1

    Nu är vi för många i familjen för matkassar, och ärligt talat är det mycket som talar emot.

    Men bästa var nog ändå Linas. Mycket variation och helt ok recept även om dom kan envisas med renskav och lite andra "ofalukorvska" ingredienser Flört

    Citygross var väldigt basic och typ samma grejer varje vecka. Provat nån till, men ingen slog Linas.

    Men det är dyrt. Har man det bra ställt kan man ju skita i det, men räkna lite på det och inse vad kilopriserna landar på.

    Sen tycker jag det körs ut under vidriga förhållanden. Det är stressade chaufförer som knappt kan svenska eller vet sina rättigheter, på sena tider, ingen kyla i bilarna så kylkedjan är ju tappad.

    Säger nja till hela grejen faktiskt, men det är inte min ensak.

  • Anonym (mathe­m)
    Sat 24 Aug 2019 22:13
    #2

    Vi har Mathems i första hand pga leveranstiderna, alltså det är den enda kasse jag vet som man kan få tidigt på morgonen när vi garanterat är hemma innan vi åker till jobbet. Jag tycker det är svårt att säkert säga 8 dagar i förväg att jag kommer vara hemma en viss kväll. 

    Sen tycker jag det är bekvämt att kunna få andra varor levererade samtidigt. 

  • Mascar­aklump­ar
    Sun 25 Aug 2019 08:27
    #3

    Linas tycker jag har roligast mat. Tyvärr har det strulat med leveranserna när vi haft dem och ibland har de inte kunnat leverera en hel kasse utan vi har fått typ hälften av innehållet (men då har vi visserligen fått kassen gratis den veckan). När vi har haft den vegetariska kassen har vi ibland inte blivit mätta då portionerna varit för små.

    Middagsfrid har funkat bra och maten har varit helt ok, men inte lika spännande recept som Linas. Den vegetariska kassen innehöll större portioner än Linas. Ganska dyra var de, har jag för mig.

    City gross och Ica har varit sämst. Mycket processat kött och dåligt med grönsaker samt tråkiga recept.

  • Sun 25 Aug 2019 13:37
    #4

    TIll skillnad från de flesta här så tyckte vi inte alls om Linas, det var ingen sås (torr mat) och allt skulle krånglas till hela tiden.
    Men har man barn som går igång på Teleggiopizza med fänkål och liknande så är det nog en fullträff.
    Ni bör iallafall prova några olika kassar eftersom man har så olika smak!

    Vi har kört på varannanveckasprenumeration ett tag. Då hinner man laga 5 rätter och sedan kör man en vecka med önskemat, så alla blir nöjda!

    Vi har gillat citygross, det är oftast lätt att bara göra mer potatis, sallad och grönsaker = får många portioner och priset blir alltså lägre per portion. Vi är 5 st och beställer matkasse för 4 pers, lägger till potatis/pasta/ris + lite extra grönt och får 2 matlådor över (oftast, ibland mer ibland mindre).

    Innan hade vi Ica´s och de bytte ut ingredienser trots att de inte får göra det, så vi slapp bära hem mat som 1 i familjen är allergisk mot. Det var superbra service alltså! Men de har slutat med matkasse nu, så det är inget alternativ.

    Numera har vi inte prenumeration utan går in och väljer den kassen som har godast recept. Så vi väljer fritt bland Bamse-, Familje-, premium-, flexitarian-, billiga- och alla andra kassar.
    Ofta kommer det en rabattkupong i mejlet och då tar vi den kassen som det är rabatt på...
    Just nu är det 100 kr på valfri kasse med koden PROVMK100

    ICA och andra har också recepten på hemsidan, så man kan välja recept och sen handla och laga själv, man måste inte få det plockat och levererat i en kasse = säkert billigare.

Svar på tråden Välja Matkasse