• Anonym (OroligMamma)

    Sanning eller lögn?

    Hej på er!

    När socialen säger att man ska t ex på ett utredningshem, så säger dom ju oftast att man ska få "stöd och hjälp" i sitt föräldraskap men frågan är om det verkligen är så? Jag har läst mycket på Google om familjer som varit med om hemska utredningshem, opålitliga sochandläggare osv och jag själv har erfarenhet av ett sämre utredningshem som absolut inte hjälpte föräldrar utan snarare stjälper dom.

    På måndag ska vi till ett annat utredningshem som låter som rena rama himmelriket när man pratar med dom men min fråga är om man vågar tro på dom? :( låter nästan för bra för att vara sant liksom....

  • Svar på tråden Sanning eller lögn?
  • Barbro45

    Sånt är svårt att veta. Jag tror att de som varit på ett utredningshem och fått bra stöd och hjälp av kunnig personal de skriver inget på Facebook eller Familjeliv. De är de som är missnöjda eller råkat ut för okunnig personal som berättar om sina upplevelser. Hör om du kan få referenser från sådana som redan varit där. Kanske svårt att få på grund av sekretess.

  • Anonym (OroligMamma)
    Barbro45 skrev 2019-08-20 15:25:53 följande:

    Sånt är svårt att veta. Jag tror att de som varit på ett utredningshem och fått bra stöd och hjälp av kunnig personal de skriver inget på Facebook eller Familjeliv. De är de som är missnöjda eller råkat ut för okunnig personal som berättar om sina upplevelser. Hör om du kan få referenser från sådana som redan varit där. Kanske svårt att få på grund av sekretess.


    Jo det vore intressant att höra ifrån andra föräldrar som t ex varit på ett eller flera såna här utredningshem och vad dom tyckte om det stället, hur det gick osv.

    Jag har ju själv enbart varit på ett sånt ställe och där var det hemskt och nu ska jag på ett annat som låter som ett himmelrike
  • Anonym (Sebben)
    Barbro45 skrev 2019-08-20 15:25:53 följande:

    Sånt är svårt att veta. Jag tror att de som varit på ett utredningshem och fått bra stöd och hjälp av kunnig personal de skriver inget på Facebook eller Familjeliv. De är de som är missnöjda eller råkat ut för okunnig personal som berättar om sina upplevelser. Hör om du kan få referenser från sådana som redan varit där. Kanske svårt att få på grund av sekretess.


    Jag hoppas så att du ha rätt. Eller så är det mer eller mindre så att dessa hem kanppt aldrig hjälper något barn eller stöttar någon familj. 

    I Nroge har de haft upprörd debatt nyligen om det möjligen är så att Socialen mer eller mindre slumpmässigt stjälper familjer och på något mystiskt sätt verkar föda nån sorts marknad som lever på vårt hopp om att kunna hjälpa utsatta personer i samhället.

    Varför hittar vi inte utvärderingar av den här sortens offentlig verksamhet? Varför hör vi bara kritiska röster från de som farit illa?
  • Anonym (Sebben)
    Barbro45 skrev 2019-08-20 15:25:53 följande:

    Sånt är svårt att veta. Jag tror att de som varit på ett utredningshem och fått bra stöd och hjälp av kunnig personal de skriver inget på Facebook eller Familjeliv. De är de som är missnöjda eller råkat ut för okunnig personal som berättar om sina upplevelser. Hör om du kan få referenser från sådana som redan varit där. Kanske svårt att få på grund av sekretess.


    Jag hoppas så att du ha rätt. Eller så är det mer eller mindre så att dessa hem kanppt aldrig hjälper något barn eller stöttar någon familj. 

    I Norge har de haft upprörd debatt nyligen om det möjligen är så att Socialen mer eller mindre slumpmässigt stjälper familjer och på något mystiskt sätt verkar föda nån sorts marknad som lever på vårt hopp om att kunna hjälpa utsatta personer i samhället.

    Varför hittar vi inte utvärderingar av den här sortens offentlig verksamhet? Varför hör vi bara kritiska röster från de som farit illa?
  • Anonym (Sebben)
    Barbro45 skrev 2019-08-20 15:25:53 följande:

    Sånt är svårt att veta. Jag tror att de som varit på ett utredningshem och fått bra stöd och hjälp av kunnig personal de skriver inget på Facebook eller Familjeliv. De är de som är missnöjda eller råkat ut för okunnig personal som berättar om sina upplevelser. Hör om du kan få referenser från sådana som redan varit där. Kanske svårt att få på grund av sekretess.


    Jag hoppas så att du ha rätt. Eller så är det mer eller mindre så att dessa hem kanppt aldrig hjälper något barn eller stöttar någon familj. 

    I Norge har de haft upprörd debatt nyligen om det möjligen är så att Socialen mer eller mindre slumpmässigt stjälper familjer och på något mystiskt sätt verkar föda nån sorts marknad som lever på vårt hopp om att kunna hjälpa utsatta personer i samhället.

    Varför hittar vi inte utvärderingar av den här sortens offentlig verksamhet? Varför hör vi bara kritiska röster från de som farit illa?
  • Anonym (OroligMamma)
    Anonym (Sebben) skrev 2019-08-20 15:33:40 följande:

    Jag hoppas så att du ha rätt. Eller så är det mer eller mindre så att dessa hem kanppt aldrig hjälper något barn eller stöttar någon familj. 

    I Norge har de haft upprörd debatt nyligen om det möjligen är så att Socialen mer eller mindre slumpmässigt stjälper familjer och på något mystiskt sätt verkar föda nån sorts marknad som lever på vårt hopp om att kunna hjälpa utsatta personer i samhället.

    Varför hittar vi inte utvärderingar av den här sortens offentlig verksamhet? Varför hör vi bara kritiska röster från de som farit illa?


    Man hör ju oftast bara negativa saker om socialtjänsten och utredningshem. Är det verkligen så illa? Visst har jag erfarenheter av båda delarna när det kommer till detta men är det såhär verkligheten ser ut idag?
  • Anonym (OroligMamma)

    Finns det nån här inne som har positiva eller negativa erfarenheter av socialtjänsten eller kanske utredningshem?

  • Anonym (Nope)

    Stöd och hjälp? Nej något sånt är förekommer inte på utredningshem. Det är bara förvaring och en möjlighet för personal att försöka hitta fel i föräldraskapet så att soc kan ta barnen.

    Helt meningslöst för oss (jag bland annat) som är en väldigt bra förälder. Kasta pengar i sjön helt enkelt, för både soc och särskilt för mig. Det var en dyr historia och tog flera år för mig att betala skulderna soc tvingade på mig och min familj.

  • Anonym (OroligMamma)
    Anonym (Nope) skrev 2019-08-20 16:02:15 följande:

    Stöd och hjälp? Nej något sånt är förekommer inte på utredningshem. Det är bara förvaring och en möjlighet för personal att försöka hitta fel i föräldraskapet så att soc kan ta barnen.

    Helt meningslöst för oss (jag bland annat) som är en väldigt bra förälder. Kasta pengar i sjön helt enkelt, för både soc och särskilt för mig. Det var en dyr historia och tog flera år för mig att betala skulderna soc tvingade på mig och min familj.


    Vänta nu här, varför skulle alla inom socialtjänsten eller utredningshem ljuga för föräldrar för att ta deras barn?! :/ förklara dig lite angående det

    Dyr historia? Vad behövde du då stå för? :/
  • Anonym (OroligMamma)

    Jag har då aldrig varit med om att det blir en dyr historia att bo på såna hem? Första hemmet behövde inte betala nånting mer än t ex om vi ville ha eller behövde något utöver det dom inte stod för. På detta hemmet så behöver vi inte betala nånting heller, utan dom står för allt i princip + att kommunen betalar hemmet + ersättning av det förlorade lönen så hur kan det ha blivit jätte dyrt för dig? Berätta gärna mer!

Svar på tråden Sanning eller lögn?