• Anonym (OroligMamma)

Sanning eller lögn?

Hej på er!

När socialen säger att man ska t ex på ett utredningshem, så säger dom ju oftast att man ska få "stöd och hjälp" i sitt föräldraskap men frågan är om det verkligen är så? Jag har läst mycket på Google om familjer som varit med om hemska utredningshem, opålitliga sochandläggare osv och jag själv har erfarenhet av ett sämre utredningshem som absolut inte hjälpte föräldrar utan snarare stjälper dom.

På måndag ska vi till ett annat utredningshem som låter som rena rama himmelriket när man pratar med dom men min fråga är om man vågar tro på dom? :( låter nästan för bra för att vara sant liksom....

• Svar på tråden Sanning eller lögn?
  • Anonym (OroligMamma)
    Ärtuffastistan skrev 2019-08-20 16:42:13 följande:

De vill troligtvis inhämta en massa skäl till att tvångsomhänderta era barn.

Jaha ok och vad får dig till att tro de?
  • Ärtuffastistan
    Anonym (OroligMamma) skrev 2019-08-20 16:43:42 följande:

Jaha ok och vad får dig till att tro de?

Insidertips. Lycka till.
  • Anonym (OroligMamma)
    Ärtuffastistan skrev 2019-08-20 16:44:43 följande:

Insidertips. Lycka till.

Haha patetiskt xD
  • Anonym (OroligMamma)
    BurningDiamond skrev 2019-08-20 18:01:26 följande:

Detta är känsliga rummet. Off topic är inte tillåtet. TS frågar om erfarenheter kring familjehem, diskussionen handlar inte om anledningen till att TS ska dit.

Exakt :)
  • Anonym (OroligMamma)
    Ärtuffastistan skrev 2019-08-20 17:00:04 följande:

Så vilket av orsakerna stämmer in på er dysfunktionella familj?

Har INGEN som helst skyldighet till att berätta varför vi ska till ett utredningshem utan jag söker andra som t ex har erfarenhet av detta. Alltså föräldrar som varit på utredningshem osv
  • Anonym (OroligMamma)

Jag vill gärna komma i kontakt med mammor, pappor eller par som har varit på utredningshem, ska på utredningshem eller t ex nekat det osv. Alla erfarenheter om detta är jag intresserad av då jag tycker det är skönt att kunna bolla med andra vad man är med om själv!

• Anonym (soc sekr 2)

Hamnar man på ett utredningshem så har man stora problem i sitt föräldraskap, så jag tycker inte du ska lyssna på andra.

Se ditt/ert agerande och lyssna på personalen, så kommer ni framåt.

• Anonym (OroligMamma)
    Anonym (soc sekr 2) skrev 2019-08-20 18:32:23 följande:

Hamnar man på ett utredningshem så har man stora problem i sitt föräldraskap, så jag tycker inte du ska lyssna på andra.

Se ditt/ert agerande och lyssna på personalen, så kommer ni framåt.

Fortfarande så har du helt fel i det du skriver om att föräldrar har "stora" problem i sitt föräldraskap om dom blir erbjudna eller måste åka på ett utredningshem. Det finns många som åker dit pga t ex att dom är hotade, att dom är under något form av våld, personer med olika brister i sitt föräldraskap, förälder med t ex förlossningsdepression osv. Det behöver inte betyda att man är en sämre förälder för att man åker ner dit ;)

Jo jag vet hur ett sånt hem fungerar men detta vi ska på nu är helt och hållet olikt det andra hemmet så alla är INTE likadana
  • AndreaBD

Min man var på ett sånt hem med sin första fru och hennes barn. Hon slog barnen och min man (som inte är pappan till barnen) tyckte det var bra eftersom hon då inte kunde slå dem. Det var en förbättring i den situationen, även om det inte fungerade perfekt heller. Kanske fanns det ingen perfekt lösning i den situationen. Och jag har för mig att det ställde till lite för honom också - kanske att han inte kunde jobba första tiden. Det är klart att det "pausar" det vanliga livet och kan därför vara lite krånglig. Sedan är det klart att det går ut på att hitta vad som kanske går fel och försöka rätta till det. 

Svar på tråden Sanning eller lögn?