Hyllemor skrev 2019-08-30 22:50:21 följande:
Att träna på att äta i matsal och ta ansvar för sina saker och så låter jättebra, men är det någon som vet hur de lägger upp själva undervisningen?
Min son börjar inte i förskoleklass förrän nästa höst, men han kan redan läsa och skriva, samt räkna plus och minus. I den klass han troligen kommer att börja i kommer det att vara 27 elever på en lärare och en fritidspedagog. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur de ska kunna anpassa undervisningen till en så stor klass med så olika stor mognadsgrad som det kan vara hos 6-åringar.
Jag minns med fasa hur det var när jag själv började 1:an och hade längtat efter att få börja skolan och få en riktig läsebok, men att jag tvingades följa bokstäver med fingret och färglägga målarbilder, för att sedan skriva långa rader med bokstäver jag redan kunde, under nästan hela första terminen, när allt jag ville var att bara få en läsebok och få börja läsa "på riktigt." Det gjorde att jag blev skoltrött ganska snabbt och avskydde att gå i skolan ända tills jag började 2:an, då det blev roligt igen.
Min erfarenhet är inte att det är speciellt mycket "undervisning" alls i F-klass, men det finns ju mycket tid i övrigt på dagarna och många tillfällen för dem som kan läsa att få göra det.
Däremot i 1:an när de faktiskt hade lektioner så hade de läseböcker i tre olika nivåer så det passade alla.