• Anonym (Kluve­n)
    Wed 21 Aug 2019 19:15
    838 visningar
    20 svar
    20
    838

    Ta med mindre barn till sjukhuset för ett sista ”hejdå”?

    Hej.

    Min mans morfar ligger på sjukhus och doktorn har sagt att han har några dagar kvar.

    Jag och min man har två stycken barn, 4 och 2 år gamla.

    Min mans morfar älskar barnen, Sista gången vi träffa honom var för två veckor sen och då var barnen med.

    hade ni tagit med barnen till sjukhuset för ett sista farväl, blir det en jobbig upplevelse för barnen? Eller hur gör man?

    Tacksam för alla tips, tankar och erfarenheter.

  • Svar på tråden Ta med mindre barn till sjukhuset för ett sista ”hejdå”?
  • Anonym (Sara)
    Wed 21 Aug 2019 19:24
    #1

    Hur är morfar, vaken och uppfattande? Det kan ju vara extremt olika. Om han är såpass att han kan se och uppfatta att barnen är där? Och vad är det för sorts vårdavdelning?

    Vi tog med barnen när min farbror låg på hospice. Han var dock relativt ?pigg? och kunde sitta uppe och dricka kaffe. Hospice är också gjort för besök, det är en lugn och ordnad miljö, inte skrämmande på något sätt utan gjord för att vara just trevlig.

  • Wed 21 Aug 2019 19:27
    #2

    Tog barnen till deras morfar när han var döende. De var samma ålder som dina. De tog absolut ingen skada, de fattar inte så mycket i den åldern...

  • Wed 21 Aug 2019 19:44
    #3
    +1

    Det finns säkerligen någon barnpsykolog där ute som kan ge bättre råd än jag... Men min egna åsikt är det inte är negativt att ta med dem.

    Vi distansierar döden alldeles för mycket nu för tiden. Den är oundvikligt och en del av livet ändå försöker vi i vår tid gömma undan den så mycket som det går. Det orsakar bara rädsla.

  • Anonym (Kluve­n) Trådstartaren
    Wed 21 Aug 2019 21:03
    #4
    Anonym (Sara) skrev 2019-08-21 19:24:54 följande:

    Hur är morfar, vaken och uppfattande? Det kan ju vara extremt olika. Om han är såpass att han kan se och uppfatta att barnen är där? Och vad är det för sorts vårdavdelning?

    Vi tog med barnen när min farbror låg på hospice. Han var dock relativt ?pigg? och kunde sitta uppe och dricka kaffe. Hospice är också gjort för besök, det är en lugn och ordnad miljö, inte skrämmande på något sätt utan gjord för att vara just trevlig.


    Pratade precis med min sambo som är där och han är precis som vanligt! Han vill åka hem och förstår inte alla varför han ska behöva vara kvar.

    Han behöver amputera ena benet pga blodförgiftning, så vet inte riktigt vilken avdelning det kan vara.. Men han vägrar ju såklart och därför har han bara ett par dagar kvar enligt doktorn.
  • Anonym (Kluve­n) Trådstartaren
    Wed 21 Aug 2019 21:04
    #5
    Panke skrev 2019-08-21 19:27:40 följande:

    Tog barnen till deras morfar när han var döende. De var samma ålder som dina. De tog absolut ingen skada, de fattar inte så mycket i den åldern...


    Nej vi kanske ska åka upp då med ungarna, men det känns alltid lustigare när något handlar om döden.
  • Anonym (Kluve­n) Trådstartaren
    Wed 21 Aug 2019 21:08
    #6
    IceKitten skrev 2019-08-21 19:44:23 följande:

    Det finns säkerligen någon barnpsykolog där ute som kan ge bättre råd än jag... Men min egna åsikt är det inte är negativt att ta med dem.

    Vi distansierar döden alldeles för mycket nu för tiden. Den är oundvikligt och en del av livet ändå försöker vi i vår tid gömma undan den så mycket som det går. Det orsakar bara rädsla.


    Väldigt bra tänkt och skrivet, jag behövde nog läsa det.

    Efter att barnen kom så har jag extrem dödsångest, därför känns det extra jobbigt just nu, jag ville ju helst inte att barnen skulle veta vad döden är.

    Men samtidigt vill jag inte att de någonsin ska behöva känna den känslan som jag har inför döden. Och som

    Du skriver så är det ju en del av livet.
  • Anonym (Ssk)
    Wed 21 Aug 2019 21:48
    #7
    Anonym (Kluven) skrev 2019-08-21 21:03:01 följande:

    Pratade precis med min sambo som är där och han är precis som vanligt! Han vill åka hem och förstår inte alla varför han ska behöva vara kvar.

    Han behöver amputera ena benet pga blodförgiftning, så vet inte riktigt vilken avdelning det kan vara.. Men han vägrar ju såklart och därför har han bara ett par dagar kvar enligt doktorn.


    Låter lite som att doktorn inte helt vet vad han pratar om.
  • Wed 21 Aug 2019 21:52
    #8
    Anonym (Kluven) skrev 2019-08-21 21:03:01 följande:

    Pratade precis med min sambo som är där och han är precis som vanligt! Han vill åka hem och förstår inte alla varför han ska behöva vara kvar.

    Han behöver amputera ena benet pga blodförgiftning, så vet inte riktigt vilken avdelning det kan vara.. Men han vägrar ju såklart och därför har han bara ett par dagar kvar enligt doktorn.


    Läste slarvigt och trodde först det var din sambo som hade fått blodförgiftning och skulle dö och tånkte "jävlar det var kallt med en smiley!".
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (?)
    Wed 21 Aug 2019 21:57
    #9
    Anonym (Kluven) skrev 2019-08-21 21:03:01 följande:
    Pratade precis med min sambo som är där och han är precis som vanligt! Han vill åka hem och förstår inte alla varför han ska behöva vara kvar.

    Han behöver amputera ena benet pga blodförgiftning, så vet inte riktigt vilken avdelning det kan vara.. Men han vägrar ju såklart och därför har han bara ett par dagar kvar enligt doktorn.
    Är han döende på "riktigt" eller är det något som en trött läkaren har sagt till honom för att förstå allvaret; Du måste förstå att vi behöver amputera ditt ben. Gör vi inte det kommer du att dö.
  • Anonym (Kluve­n) Trådstartaren
    Thu 22 Aug 2019 10:53
    #10
    MaryM skrev 2019-08-21 21:52:08 följande:

    Läste slarvigt och trodde först det var din sambo som hade fått blodförgiftning och skulle dö och tånkte "jävlar det var kallt med en smiley!".


    Haha den hade varit illa! Menade inget tokigt mot hans morfar heller, tyckte mer det var lite gulligt att han inte alls förstod allvaret.
Svar på tråden Ta med mindre barn till sjukhuset för ett sista ”hejdå”?