• Anonym (lämna?)

Ni som lämnat eller blivit lämnade..

Hejsan på er alla :)

Jag vänder mig främst till er som genomlevt en separation och har små barn..

Jag är den som funderar på att lämna min sambo pga att jag har blivit kär i en kollega. Lång historia kort. Har i botten en jättebra relation med min sambo och vi har ett fint liv ihop. Sedan vi fick vår dotter så har vi tappat bort varandra dock.
    Och nu har jag har träffat en kollega på jobbet. Vi har absolut inte inlett någon relation och jag vet inte ens om han känner likadant. Men jag är så huvudstupa kär i den här mannen så jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det är den vackraste och mest underbara man jag någonsin mött. Han har ALLT, och för första och enda gången i mitt liv känns det som jag mött min själsfrände. Drömmer om honom på nätterna och tänker på honom om dagarna och på jobbet.

Men som sagt. Jag har en sambo och en liten dotter där hemma. Jag slits så mellan mina känslor för dem och för min kollega. Men jag överväger starkt att lämna min sambo eftersom jag fortfarande, efter ca 6 mån, inte kan få kollegan ur mitt huvud. Jag vill inte lämna just för att försöka få ihop det med min kollega, utan mer av anledningen till att jag faktiskt har blivit kär i en annan (hur starka kan då mina riktiga känslor för sambon vara?!) Är han verkligen Mr Right om jag fått känslor för en annan? När man sambo och jag träffades sa det klick direkt, inga problem, vi blev kära och allt flöt på. Det var aldrig någon direkt spänning eller jakt. Allt bara flöt på. Saknar lite att vi aldrig hade den där utdragna spänningen mellan oss. Samtidigt så har jag inget att klaga på. Han skulle ALDRIG lämna mig för känner verkligen att han älskar mig. Vi skaffade ju barn och tanken var att allt skulle rulla på. men jag hade inte räknat med att träffa min kollega... Har känslor för båda två.

Försöker se mitt liv som ensamstående varannan vecka. Att inte få träffa min lilla tjej varje dag. Tänker om jag inte skulle bli lyckligare. Att spänningen till min kollega skulle mattas av till slut. Hur skulle jag reagera om min sambo skulle träffa en ny och jag skulle ångra mig.

Ni som lämnat eller blivit lämnade (för någon annan eller inte) - ångrade ni er? Hur ser ert liv ut idag?

• Svar på tråden Ni som lämnat eller blivit lämnade..
  • Anonym (tänk efter)

Här finns en del att ta i. Fundera på om du skulle lämnat din sambo om du inte träffat den här kollegan och blivit kär? 
    Är du öppen för en ny passion så undrar jag om det är så mycket bevänt med relationen till din sambo. 
    Vad du saknar är passionen. Den brukar finnas där nåt år eller två. Kanske till och med tre år. Men det är inte helt vanligt. När den försvinner brukar det bli ett varmt vänskapsförhållande med lite passion mellan lakanen, med lojalitet, med den varma kärleken, med tryggheten.

Fundera på. vad händer om inte din kollega känner samma som du? Du blir ensamstående mamma, varannan veckas-umgänge. 

Du ska inte väga för och emot. Du skall fråga dig: "Vill jag vara ihop med min sambo eller ej" och inte blanda in nån annan kärlek eller nån annan man. Relationer kan ta slut. Det kan visa sig att din kollega är första klassens idiot privat. Efter nåt år. Eller några månader. 

Det finns mycket att fundera på. Ingen annan än du vet vad du bör göra. Men gå inte ifrån din man TILL en annan man. Ska du gå ifrån din man, så skall det vara på basis att det är bättre att vara själv än vara ihop med honom. Blanda inte in nån annan i det tänket.

• Anonym (Oj)

Det du känner är ju bara en fysisk attraktion. Du känner inte din kollega, du vet ju inte ens om ni passar ihop eller om man tänker på dig på samma sätt, att du kallar honom för själsfrände känns bara omoget.

• Anonym (Linnéa)

Och vad händer om du ångrar dig efter någon månad? Och din sambo inte vill ha dig tillbaka?

Att försöka med din sambo, varför är det inte ens ett alternativ för dig?

Ni har nyss landat i att vara förälder, självklart är alla känslor all over The place. Men ta inte misste på det och tro att det är något du saknar helt plötsligt.

Jag skulle råda dig att ta ett allvarligt prat med dig själv och göra det du kan för att landa i föräldrarollen först och främst. Sätt en deadline på ett halvår. SEN utvärderar du dina känslor för alltihopa och i så fall tar du beslut DÅ.

Vad gör du rent konkret för att hitta passion för din sambo igen?

• Anonym (tänk efter)

Du skriver:
    -----
    Jag är den som funderar på att lämna min sambo pga att jag har blivit kär i en kollega. Lång historia kort. Har i botten en jättebra relation med min sambo och vi har ett fint liv ihop. Sedan vi fick vår dotter så har vi tappat bort varandra dock.
    ------

Småbarnstiden tenderar att ta över från själva relationen med den vuxne, pappan. Delvis pga att ens kärlek till barnen är enorm och man tappar bort lite av känslorna till pappan. Men det brukar vänta efter några år. Det är normalt. Men många tror att det alltid kommer vara så. 

Du har en i botten bra relation och ett fint liv ihop. Detta tänker du kasta bort bara så där, för någon du blivit FÖRÄLSKAD i. Förälskelse tenderar till att försvinna i vardagen. Risken finns att du bara kommer förakta din ev nye partner som lockade bort dig från ett riktigt bra liv med din nuvarande sambo. 

Man kan inte bygga lycka på nån annans olycka.Tänk på det. Man kan inte gå TILL någon när man går IFRÅN någon. Vill du separera så gör det med tanken att vara själv med barnen. Utan en annan man. Klarar du inte det? Då är du inte redo att lämna.

• lövet2

Jag har inget råd alls att ge, utan jag svarar bara på din fråga.

Min man blev förälskad och lämnade mig. Det första året pratade han bara om sin nya, och allting verkade perfekt. Sedan började de gräla. De grälar tydligen oavbrutet, och jag väntar bara på att få höra att de separerat. Mitt ex ser 10 år äldre ut, bitter och förgrämd.

Det gläder mig oerhört mycket.

21/8: Antal besök: 88000
  • Anonym (tänk efter)
    lövet2 skrev 2019-08-22 15:02:56 följande:

Min man blev förälskad och lämnade mig. Det första året pratade han bara om sin nya, och allting verkade perfekt. Sedan började de gräla. De grälar tydligen oavbrutet, och jag väntar bara på att få höra att de separerat. Mitt ex ser 10 år äldre ut, bitter och förgrämd.

Sånt där är nyttigt att läsa! Allt är verkligen inte så rosenrött som man tror när man är nyförälskad och tror att passionen skall hålla längre än i förra förhållandet. Allt blir vardag.

All lycka till dig! Förstår att du gläder dig. Hahahaha!
  • Anonym (A)

Förståår dig.
  • Anonym (A)
    Anonym (tänk efter) skrev 2019-08-22 15:13:24 följande:
    Sånt där är nyttigt att läsa! Allt är verkligen inte så rosenrött som man tror när man är nyförälskad och tror att passionen skall hålla längre än i förra förhållandet. Allt blir vardag.

All lycka till dig! Förstår att du gläder dig. Hahahaha!
    +1
  • Anonym (...)

Det är inte par som grälar mycket som separerar. Par som blivit mer som kompisar och t ex pekar ut snygga tjejer som är mannens typ för mannen däremot..
  • Smultronmarmelad

Den som gapar efter mycket...

Är du beredd att förlora allt så gå men det låter som du har sjuuukt mycket TT förlora!

Svar på tråden Ni som lämnat eller blivit lämnade..