• Anonym (Ts)

    Jobbannons (Du bör vara stresstålig)

    Jag har jobbat som förskollärare i 4 år och mötte väggen förra året. Jag har svårt att tänka mig att jobba kvar inom förskolans värld, just nu iallafall. Drömmer om att göra något helt annat utanför förskola/skolans värld.

    Det som skrämmer mig är att i typ alla jobbannonser är en punkt att man bör vara stresstålig. Det skrämmer mig, men det konstiga är att inom förskolan är det en sjuklig stress som jag ändå lyckas lösa. Jag tar ju mig igenom dagarna. Då undrar jag om denna stress som det står om i andra jobbannonser kanske ändå är en gnutta mildare än den som är inom förskolan? Någon som bytt från ett stressigt jobb inom förskola/skola till något annat och känt att den stressen inte kan jämföras med den ni gått igenom? Jag borde väl vara lite härdad? Haha

  • Svar på tråden Jobbannons (Du bör vara stresstålig)
  • Fjäril kär

    Att vara stresstålig beror ju lite på vad för typ av jobb det handlar om. En del har deadlines att jobba mot där ett jobb inte bara ska vara klart en viss tid utan också kunna hålla hög standard på resultatet. Då blir det två sorters stress att jobba med.

  • Kjell2

    En typisk annonsklyscha du kan ignorera. Ligger i samma kategori som "många bollar i luften", "vi är ett glatt team", "lagspelare"

  • Anonym (kalle)
    Kjell2 skrev 2019-08-23 12:47:40 följande:

    En typisk annonsklyscha du kan ignorera. Ligger i samma kategori som "många bollar i luften", "vi är ett glatt team", "lagspelare"


    Men just denna klyschan betyder för mig dåliga arbetsvillkor och en chef som istället för att ta tag i problemet låter den anställde ta ansvaret. 
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-23 12:24:02 följande:

    Jag har jobbat som förskollärare i 4 år och mötte väggen förra året. Jag har svårt att tänka mig att jobba kvar inom förskolans värld, just nu iallafall. Drömmer om att göra något helt annat utanför förskola/skolans värld.

    Det som skrämmer mig är att i typ alla jobbannonser är en punkt att man bör vara stresstålig. Det skrämmer mig, men det konstiga är att inom förskolan är det en sjuklig stress som jag ändå lyckas lösa. Jag tar ju mig igenom dagarna. Då undrar jag om denna stress som det står om i andra jobbannonser kanske ändå är en gnutta mildare än den som är inom förskolan? Någon som bytt från ett stressigt jobb inom förskola/skola till något annat och känt att den stressen inte kan jämföras med den ni gått igenom? Jag borde väl vara lite härdad? Haha


    Det kan vara olika vad som stressar.

    För mig skulle skrikande ungar vara en stor stressfaktor, medan många arbetsuppgifter och deadlines stressar mig mindre. 

    Nu har jag inte jobbat inom förskolan, men jag tror nog vi talar om en heeeelt annan (och tidvis värre) slags stress, tex inom försäljning, kundservice, kassaarbete etc. 

    Vad är det för jobb du söker?
  • Anonym (Kolugn)

    Håller med Kjell2 att det är en klyscha.

    Och som du är inne på kan stress vara så mycket olika. I mitt jobb handlar det mycket om att inte stressa upp mig utan beta av det som ska göras, även om någon står och hoppar av otålighet bakom ryggen på mig. Däremot blir jag jättestressad av att bli uppbokad på möten en hel dag.

  • Anonym (Gladiator)

    Det är i alla fall inget emot den stress du kommer att uppleva när du inte får någon respons på alla ansökningar du skickar. Där snackar vi stress.

  • Anonym (Bla)

    Jag har känt samma ts när jag sökt jobb. Jag vet att jag är en bra kollega/anställd men alla dessa perfektionskrav gör att arbetsplatserna låter helt olidliga. Så tappar man helt lusten att ens söka jobbet. Men egentligen är det ens egna tolkning av ordet som sätter käppar i hjulet för en själv.

    Kanske ska man söka jobbet ändå och under intervjun fråga vad de menar med stresstålig? Pressar de alltid sina anställda till max eller menar de bara att de inte vill anställa en snigel? Låt arbetsgivaren försöka sälja in anställningen till dig precis som du försöker sälja in dig själv.

  • Anonymsju
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-23 12:24:02 följande:

    Jag har jobbat som förskollärare i 4 år och mötte väggen förra året. Jag har svårt att tänka mig att jobba kvar inom förskolans värld, just nu iallafall. Drömmer om att göra något helt annat utanför förskola/skolans värld.

    Det som skrämmer mig är att i typ alla jobbannonser är en punkt att man bör vara stresstålig. Det skrämmer mig, men det konstiga är att inom förskolan är det en sjuklig stress som jag ändå lyckas lösa. Jag tar ju mig igenom dagarna. Då undrar jag om denna stress som det står om i andra jobbannonser kanske ändå är en gnutta mildare än den som är inom förskolan? Någon som bytt från ett stressigt jobb inom förskola/skola till något annat och känt att den stressen inte kan jämföras med den ni gått igenom? Jag borde väl vara lite härdad? Haha


    Lite ot, men jag håller just nu på att skola in min son på förskola. Jag har just nu ett jobb på café, men är sugen på att själv utbilda mig till förskolelärare.. men är tveksam av just det du beskriver. Samtidigt känner jag att hamnar man i ett bra arbetsteam, inte för stor grupp barn osv. Så kan de väl vara ett ganska så härligt och givande jobb?

    Så en fråga lite off topic men har du alltid känt att det varit för stressigt att jobba som förskolelärare?
Svar på tråden Jobbannons (Du bör vara stresstålig)