• Anonym (Undrande)

    För gammal för inspark?

    Jag kommer påbörja en universitetsutbildning denna höst och nu har information om insparken börjat skickas ut. Jag är 31 (32 i höst), har 4 barn och det var länge sedan jag hade min festarperiod (gillar att gå ut och ta nån barnfri öl ibland men håller ju inte på som när jag var 20 längre). Har jag något att hämta på insparken tror ni? Eller skippar man sånt i min ålder?

  • Svar på tråden För gammal för inspark?
  • Giftskåneman

    Jag gick aldrig på inspark då jag började gymnasiumen, kände olockande bara, och jag var runt 20 då, kanske redan gubbe då.

  • Anonym (Gå)

    Du kommer plugga med samma människor i flera år, klart du ska gå på insparken. Sen är du såklart med på det du själv väljer.

    När jag pluggade hade vi en ?Old boy?, han var 31 när vi började, 35 när vi var klara. Vi andra var 20-25. Han var en i gänget som alla andra men på sitt sätt. Vi blev ett fint och sammansvetsat gäng under studieåren.

  • Kjell2
    Anonym (Undrande) skrev 2019-08-23 12:58:42 följande:

    Jag kommer påbörja en universitetsutbildning denna höst och nu har information om insparken börjat skickas ut. Jag är 31 (32 i höst), har 4 barn och det var länge sedan jag hade min festarperiod (gillar att gå ut och ta nån barnfri öl ibland men håller ju inte på som när jag var 20 längre). Har jag något att hämta på insparken tror ni? Eller skippar man sånt i min ålder?


    Häng med, är ofta betydligt mer än festande. Utmärkt tillfälle att lära känna varandra och skapa nätverk. 

    Om du inte känner för det behöver du inte dricka massa öl och vin och hålla ut till kl 03:00.


  • BuoBä

    Försök vara med på några grejer i alla fall, så du lär känna dina kursare. Universiteten har som regel alkoholpolicys som syftar till att nollning/inspark inte bara ska vara hejdlöst supande utan även nyktra och sociala aktiviteter.

  • CitronTulo

    Troligen kommer det vara lite olika aktiviteter, allt går inte ut på att supa ner sig!
    Så välj bort det du inte känner för, men tror att det kan vara bra att vara med på en del andra grejer för att inte hamna utanför klassen redan från början!

  • Anonym (H)

    När jag pluggade så var de flesta av oss 20-26 år, men det fanns även en man och en kvinna med som båda hade barn och var i 40-45 års ålder. De var underbara och precis lika välkomna på vår inspark!

  • Anonym (Helena)

    Oftast brukar "insparksveckan" eller "-veckorna." Bestå av olika event som faller in i två rätt avskilda avdelningar, den första som är väldigt bra för alla att vara med på är mer av "informationskaraktär" och brukar oftast arrangeras av studentkåren delvis i samarbete med universitet/högskola, den andra delen arrangeras helt av studenterna själva (ex programföreningar, sk nationer eller annat) och innebär det som man i vanligt tal kallar för inspark och "nollning" dvs festande och mer eller mindre roliga lekar (oftast inte i mitt tycke). Det brukar vara enkelt att se på program/schema vad som är vad.

    Informationsdelen kan vara sådant som ex rundvandringar på campus, föredrag om studieteknik, information om bostadsförmedling, hur man får tag på kurslitteratur, lokala rabatter som företagare erbjuder för studenter på just den studieorten, och information om vad studentkåren gör och kan hjälpa till med (ex olika ombud etc). 

  • Anonym (Barn)
    Anonym (Undrande) skrev 2019-08-23 12:58:42 följande:

    Jag kommer påbörja en universitetsutbildning denna höst och nu har information om insparken börjat skickas ut. Jag är 31 (32 i höst), har 4 barn och det var länge sedan jag hade min festarperiod (gillar att gå ut och ta nån barnfri öl ibland men håller ju inte på som när jag var 20 längre). Har jag något att hämta på insparken tror ni? Eller skippar man sånt i min ålder?


    Man går ju på inspark för att lära känna varann och umgås, det är ju inget tvång att supa sig full som en kastrull ;) det är du säkert inte ensam om att tycka och tänka av alla som kommer att gå.

    Kan ju finnas de i yngre 20årsåldern åldern som också har barn och tycker och tänker som du gör. Åldern är ju mer bara en siffra. Alla är vi i olika skeden och tänk.

    Jag är 31år, 2 barn och man och älskar vårt familjära lunga liv men jag älskar också att festa vid tillfälle när det väl ges.

    Min lillasyster är 23år och singel och är en riktig hemmasittare, pluggar till civilingenjör och tycker att det är omoget att festa, gick inte på inspark för det är bara supa.
  • Anonym (Olika)

    När jag var 20 var jag med på allt för att jag var rädd att annars bli sedd som tråkig. Jag var noga med att få sällskap dit, inte gå för tidigt och drack pliktskyldigt. Shit vad mycket roligare jag haft om jag gått nu som vuxen, hakat på det jag hade lust med, hängt med dem som var trevliga, inte funderat över vad folk tänkte om mig. Du har ju värsta guldläget ju!

  • Anonym (Uppskattade inte)

    Började studera första gången när jag var 20 på ett universitet i södra Sverige. Tyckte då att nollningen var rätt kul, man lärde känna folk och så, men redan då också att det var för mycket alkohol. Kul med fest första dagen kanske men när två veckor gått blev det rätt tröttsamt.. Märkte, tyvärr, dock att de som inte deltog i nollningen hade svårare att komma in i klassen. Men då ska det också sägas att vi var en klass där alla var mellan 19 och 24 år gamla.

    Började nästa gång studera på en mindre högskola när jag var 27. Hade planerat att eventuellt delta i insparken men kände redan efter välkomstdagen att jag vuxit ifrån detta med studentfestliv. Där jag studerar består det av att klä sig i overaller, alternativt klä ut sig till annat, springa runt på stan och vara full m.m. Inget fel med det, men för mig går det helt enkelt inte längre. De flesta i min klass som uppskattar det verkar vara i åldern att de ganska nyligen kommit från gymnasiet, vet ingen under 25 i alla fall (men kan såklart inte säga säkert!). Jag uppskattar också att bara gå ut på krogen och ta en öl under lugnare förhållanden ibland, men det får jag göra med personer utanför skolan :)

    Men det är ju bara min erfarenhet. Känner du att insparken verkar rolig och inbjudande på din skola, så ska du självklart delta. Folk har ju gett exempel på 30-plussare som deltar, så varför inte om det verkar kul :)

Svar på tråden För gammal för inspark?